500 KCAL: KK.no har testet Elixias splitter nye konsept "500 Kcal", som varer i 30 minutter. Timen tilbys på alle Elixia-sentre. Her er instruktør Ellen Moen i aksjon.  Foto: Per Ervland
500 KCAL: KK.no har testet Elixias splitter nye konsept "500 Kcal", som varer i 30 minutter. Timen tilbys på alle Elixia-sentre. Her er instruktør Ellen Moen i aksjon. Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Ikke forvent å forbrenne 500 kcal

MEN - du rekker å bli sabla sliten på 30 minutter.

Da Elixia på nyåret annonserte at de skulle lansere en 30 minutters gruppetime med navnet «500 kcal» må jeg ærlig innrømme at jeg ble både skeptisk og ekstremt nysgjerrig.

Skepsisen kom av at jeg selv har trent lenge nok med pulsklokke til å vite at det kan (dette er selvsagt avhengig fra person til person) være ekstremt vrient for en kvinne å forbrenne så mange kalorier på så kort tid, uansett hvor tøff treningen er.

I tillegg skjønte jeg at nivået på timen måtte være ganske ekstremt for at en slik intens kaloriforbrenning skulle oppnås, og at dette ville være et hardkjør for kroppen hvor man antagelig ikke fikk anledning til å varme opp eller trappe ned særlig mye.

Likevel var jeg også veldig nysgjerrig og spent, for dersom timen faktisk klarte å holde det den lover ville det jo være et helt supert tilbud, for både hverdagsmosjonister og treningsentusiaster som ikke alltid har like mye tid å avse til trening.

LES OGSÅ: Her er vinterens hotteste treningsnyheter

HØYT TEMPO: I løpet av de 30 minuttene timen varer kjører man gjennom tre seks-minutters intervaller med høyt tempo, og mellom disse er det to minutters "pause", som består av lett jogging opp og ned på stepkassen.  Foto: Per Ervland
HØYT TEMPO: I løpet av de 30 minuttene timen varer kjører man gjennom tre seks-minutters intervaller med høyt tempo, og mellom disse er det to minutters "pause", som består av lett jogging opp og ned på stepkassen. Foto: Per Ervland Vis mer

Garanterer ikke kaloriforbrenningen

Nå er det faktisk ikke slik at Elixia garanterer at du vil forbrenne 500 kcal i løpet av timen, og dette står også i timebeskrivelsen på treningskjedens hjemmeside (ekstern lenke).

«500 kcal er en ekstremt effektiv time der du har mulighet til å forbrenne 500 kcal på 30 minutter!» står det, i tillegg informerer treningskjeden om at det er opp til deg hvor hardt du kjører timen:

«Det er opp til deg å utfordre deg selv fysisk, gå utenfor din komfortsone for å nå ditt personlige treningsmål. Treningen gjennomføres med og uten utstyr, gjennom effektive og utfordrende øvelser trener vi kroppens store muskelgrupper med høy intensitet. Timen er ideell for deg som vil trene hardt, effektivt, konsentrert og ønsker å forbrenne kalorier».






500 kcal tilbys på alle Elixia-sentrene, men KK.no testet timen med instruktør Ellen Moen på Elixia Colosseum.

LES OGSÅ: Slik kan du enkelt doble treningsøkten

Intervaller på seks minutter

Ifølge Moen er timen ganske enkelt lagt opp etter et intervallprogram, hvor du har tre hoveddeler på seks minutter hvor du skal yte maks, med to minutters «pauser» hvor du holder på med stående jogging opp og ned på stepkasse.

- 500 kcal er en intensiv 30-minutters økt hvor vi jobber i tre intervaller med enkle styrke/kondisjonsøvelser. Vi bruker 30 sekunder på hver øvelse, det er fire øvelser og hver intervall varer i seks minutter. Deretter er det to minutters «pause», før vi kjører i gang med seks nye minutter, to minutters pause og så siste intervall på seks minutter, forklarer hun:

- Det hele er en kombinasjon av styrke og kondisjon. Effekten av treningen vil gjøre at du både blir sterkere og får økt kondisjon på sikt. Målsettingen med timen er rett og slett å utnytte så mye energi du kan i løpet av 30 minutter.

LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

IKKE SLUNTRE UNNA: Med en instruktør som Moen er det ikke så lett å sluntre unna. Likevel er det viktig at du sørger for at du gir alt hele veien, ellers får du ikke særlig godt utbytte av de 30-minuttene.  Foto: Per Ervland
IKKE SLUNTRE UNNA: Med en instruktør som Moen er det ikke så lett å sluntre unna. Likevel er det viktig at du sørger for at du gir alt hele veien, ellers får du ikke særlig godt utbytte av de 30-minuttene. Foto: Per Ervland Vis mer

De fleste har tid til 30 minutter

30 minutter med fysisk aktivitet to ganger i uken er det helsemyndighetene anbefaler for å opprettholde god helse. Mange vil imidlertid kanskje tenke at 30 minutter er litt lite hvis man ønsker skikkelig treningsutbytte og effekt.






Ifølge Moen holder imidlertid 30 minutter i massevis, så fremt du klarer å opprettholde høy intensitet gjennom hele tiden. I tillegg er 30 minutter oppnåelig for de fleste, og det gjør det enklere for flere å få tid til treningen.

- For veldig mange så er 30 minutter oppnåelig. Det er lett å forholde seg til. Ja, det er en økt som er intensiv, men du vet underveis at det bare er en halvtime, og det klarer mange å fullføre. I tillegg er det jo veldig i tiden å være tidseffektiv, og det er mange som synes det er vanskelig å legge inn tid til trening hvis det skal gå over mange timer av gangen, forklarer Moen.

Men er det like effektivt å trene i 30 minutter? Får du like mye ut av det?

- Jeg vil si at det å trene 30 minutter absolutt er virksomt når det gjelder å få bedre kondisjon og styrke. I tillegg jobber du med absolutt hele kroppen din. Mange av øvelsene er på stepkasse, og det er blant annet spensthopp, utfall, push-ups og øvelser hvor du får aktivert armer, bein og kjernestyrke, sier instruktøren.

Se flere bilder fra 500 kcal-timen på Elixia Colosseum nedenfor:


OPPVARMING: Oppvarmingen varer i bare tre minutter, så føler du at kroppen trenger mer tid på å komme i gang, kan det lønne seg å varme opp litt på egenhånd på forhånd. Foto: Per Ervland
HELE KROPPEN: 500 kcal er en styrke - og kondisjonstime, og du får jobbet med absolutt hele kroppen - inkludert magen. Foto: Per Ervland
GÅR FORT: Det er høyt tempo og hastighet under hele timen, så det lønner seg å følge ekstra godt med slik at du ikke gjør øvelsene feil. Det er viktigere å gjøre øvelsene riktig, enn å gjøre de kjapt. Foto: Per Ervland
BASISØVELSER: Timen består av mye basisøvelser, som løping på stepkassen, spensthopp, push-ups og hoppende utfall og knebøy. Foto: Per Ervland
VISER: Instruktøren viser og forklarer alle øvelsene før de gjennomføres, så det er lurt å følge ekstra godt med. Foto: Per Ervland
PRESS DEG SELV: I og med at timen kun varer i 30 minutter bør du presse deg maks hele veien. Husk at du bare har en halvtime å gjøre det på. Foto: Per Ervland





LES OGSÅ: Les dette før du melder deg inn på treningssenter

Vanskelig å nå 500 kcal første gang

Som nevnt var jeg altså svært skeptisk til om jeg kom til å forbrenne 500 kalorier i løpet av denne timen. Ikke fordi intensiteten ikke ville være høy nok, eller fordi jeg hadde planer om å sluntre unna, men rett og slett fordi jeg selv har merket at jeg må trene på høy intensitet over mye lengre tid for å komme opp i en slik kaloriforbrenning.

Det viste seg at forutanelsene mine var riktige, og totalt forbrant jeg rundt 250 kalorier på de 30 minuttene timen varte. Ifølge Moen har jeg imidlertid ikke gjort noe «feil», når jeg ikke har klart å nå timemålet.

For mange begynner nemlig ikke forbrenningen å toppe seg før på tredje eller fjerde time.

- Du har ikke gjort noe «feil» dersom du ikke forbrenner 500 kalorier. For noen kan det tenkes de har lurt seg unna litt underveis, men dette med kaloriforbrenning kommer jo også an på størrelse, kjønn og treningsform. I tillegg varierer det fra om det er første gang du er på timen, eller om du har gått fast en stund, forklarer hun:

- Vi ser at dersom du deltar for første gang og er en lettvekter-jente, så er det vanskelig å nå 500 kalorier, men etter en periode – når du har blitt kjent med øvelsene og klarer å utnytte effektiviteten gjennom hele timen, så ser vi at tallet stiger gradvis. Og potensialet for å nå 500 kalorier er der for de aller fleste.

Se video fra da KK.no testet 500 kcal-timen på Elixia Colosseum nedenfor:


[obj:media:10695]



LES OGSÅ: Triksene som gjør trening til en vanesak

Bruk 5-10 min på ekstra oppvarming



Kunne du tenkt deg å teste 500 kcal?




En av de andre tingene jeg var litt skeptisk til, var dette med oppvarming. Og for å være helt ærlig synes jeg faktisk ikke de tre minuttene med løping på stepkassen før du begynner er nok til å få forberedt kroppen ordentlig på de tøffe intervallene.

Ifølge Moen er det imidlertid individuelt hvor raskt, og godt, kroppen kommer i gang med trening, og dette er også grunnen til at første intervall er litt «mykere» enn de to andre.

- Dette er nok litt individuelt. Noen tåler veldig godt å starte intensiv trening raskere, mens andre trenger litt lengre tid på å varme opp. I programmet er det også bevisst at det første intervallet er litt mykere enn intervall to og tre, forklarer hun.

Dersom du foretrekker å varme skikkelig opp før du setter i gang med «hardkjøret», råder Moen deg til å ta litt egenoppvarming på tredemøllen eller spinningsykkelen først.

- For mange kan det være en fordel å bruke fem eller ti minutter på litt egenoppvarming først – for å få i gang kroppen. Det kan tenkes kroppen din reagerer på en helt annen måte under timen da.

LES OGSÅ: Smertene du ikke bør ignorere

Se Elixias egen promovideo nedenfor:


KK.no TESTER


Utgangspunkt:
Som nevnt hadde jeg en del tanker om denne timen før jeg testet den, og jeg var jo både skeptisk og spent, særlig siden dette var den første såkalte «ekspresstimen» (kortere enn 45 minutter) jeg har deltatt på.
Jeg forventet at timen ville være tøff – gjerne litt intervall-/sirkeltreningsbasert, at det ville være lite oppvarming og nedtrapping, og at jeg ville bli ekstremt sliten. Jeg forventet ikke å forbrenne 500 kcal, men håpet kaloriforbrenningen kanskje ville bli litt høyere enn ved en normal treningstime.

Totalinntrykk:
Jeg vil si at forventningene mine ble innfridd totalt når det gjelder denne timen. Ja, den var ekstremt tøff, ja, det var intervall- og litt sirkeltreningsbasert, ja, jeg ble ekstremt sliten, og nei, jeg forbrant ikke 500 kcal. Underveis brukte jeg selvsagt en pulsklokke for å måle hjertefrekvens og forbrenning, og i løpet av disse 30 minuttene forbrant jeg som nevnt 250 kcal, 30 prosent fett og hadde en topp-puls på 190 slag i minuttet (makspulsen min ligger på 210). Alt i alt var dette et ok resultat, og som Moen sier er det heller ikke vanlig at «lettvekter»-ungjenter forbrenner 500 kcal i løpet av første time.
Instruktøren på denne timen var veldig flink, engasjert og tydelig, noe som gjorde det enkelt å følge med og gjøre øvelsene riktig. På denne typen timer er det nemlig ekstra viktig med en god instruktør, da alt foregår såpass raskt at det kan være vanskelig for deltagerne å følge med på hvordan de skal utføre øvelsene, noe som kan føre til skader.
Øvelsene var såpass enkle at de fleste kan utføre dem – uavhengig av fysisk form og alder, og du kan moderere eller øke vanskelighetsgrad slik du føler for selv.

Treningseffekt:
Kan 30 minutter få deg i bedre form? Ja, det tror jeg så absolutt. Denne timen er tøff både for kondisjon og styrke, og du merker det godt i absolutt hele kroppen. I og med at såpass mye av timen foregår i intervaller får du også pulsen raskt opp, og den holder seg der gjennom hele timen.
Til at dette er en såpass kort time, vil jeg si at du får utrolig mye igjen for tiden du bruker. Du blir dødssliten rett og slett, og det er jo det som er målet også. Som nevnt tror jeg imidlertid det kan lønne seg å bruke litt ekstra tid på oppvarming og nedtrapping på forhånd, slik at du unngår skader og overbelastning. I tillegg er det også svært viktig at du følger med på det instruktøren sier og gjør. De såkalte «pausene» mellom intervallene er egentlig ikke pauser, men et lite pusterom, hvor du står og løper på stepkassen. Her kan det for noen være lett å sluntre unna, så dersom du ønsker maks effekt av timen er det viktig at du kjører full guffe her også. Det samme gjelder for hele timen egentlig – dersom du ikke yter maks, vil du ikke oppnå maks. Og vær litt tålmodig, som Moen sier er det ikke vanlig å forbrenne 500 kalorier i løpet av første time. Du bør derfor teste ut konseptet minst et par ganger før du eventuelt «gir opp».

Hvem passer det for:
Dette er et konsept som passer for personer som liker å trene såpass hardt at man blir skikkelig sliten (får litt blodsmak i munnen). I tillegg er det en time som er helt super for de som har dårlig tid, eller ikke har mulighet til å trene i mange timer av gangen.
Det som er viktig å huske på er at dette er en tøff, men samtidig relativt enkel time. Som Moen sier er det mye basisøvelser, som push-ups, knebøy og spensthopp, og disse repeteres underveis. Det er med andre ord litt sirkelbasert, og derfor tror jeg kanskje timen kan bli litt kjedelig for de som er glad i konsepter med koreografi og danselignende bevegelser.
Husk også at det er lett å sluntre unna, så hvis du faktisk skal få god treningseffekt av en slik 30-minutters time er du faktisk helt avhengig av å gi alt.
Oppsummert tror jeg dette er en time som er helt topp for de som har dårlig tid, og som ønsker godt treningsutbytte på 30 minutter.

Karakter:
kkkkkk (4/6)

LES OGSÅ: 30 minutter til trening? Gjør dette!

- Vær ekstra våken

I og med at denne timen kun varer i 30 minutter, er man avhengig av at tempo ligger riktig så høyt.

Som nevnt kan dette fort føre til at man gjør enkelte øvelser feil, noe som kan føre til overbelastning eller skader.

Ifølge Moen lønner det seg derfor å være ekstra våken når man deltar på en slik time.

- Du skal være litt våken, så du får med deg hva som skal gjøres. Nå er det også slik at vi underveis legger fokus på hver øvelse. Vi har for eksempel en øvelse som heter «Man of war», hvor du skal ned i planke med manualer i hendene. Her legger vi fokus på at du skal trekke inn magen og jobbe med kjernen, forklarer hun:

- Det er en utfordring i forhold til at du både skal jobbe og lytte litt, men det kommer mer og mer naturlig etter hvert. Første gang er alltid den mest utfordrende.






OBS: Hvis du ønsker å få mest mulig utbytte av denne timen kan det også være lurt å bruke pulsklokke, slik at du selv kan holde øye med hva slags intensitet/puls du er på, og kan trappe opp (eller eventuelt ned) tempo ut fra det.

En annen fordel med pulsklokke er at du kan se hvordan du forbedrer deg underveis - særlig i forhold til kaloriforbrenning, og det kan være ekstra motiverende.


LES OGSÅ: Få maks ut av intervalløkten

Mer info

«500 kcal» tilbys på alle Elixias treningssentre.

Mer info om Elixias nyheter og gruppetimer, samt treningsprogram finner du på kjedens hjemmesider (ekstern lenke).

LES OGSÅ: Brenn fett i 24 timer etter trening

Flere treningstester

Interessert i gruppetrening og nye, spennende treningskonsepter? Følg med på KK.no!

Vi har testet flere av de hotteste treningsnyhetene denne sesongen, og nye artikler og vurderinger kommer fortløpende.

Tidligere har vi testet følgende konsepter:

• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening?

Ja, absolutt. Det ser veldig spennende ut!
 
(76%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(13%)
Nja, vet ikke helt
 
(11%)
INSTRUKTØR: 500 kcal tilbys på alle Elixias sentre. På Elixia Colosseum er det blant annet Ellen Moen (bildet)som holder timen.  Foto: Per Ervland
INSTRUKTØR: 500 kcal tilbys på alle Elixias sentre. På Elixia Colosseum er det blant annet Ellen Moen (bildet)som holder timen. Foto: Per Ervland Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: