HUSK RYGGEN: Det er viktig å trene ryggen både for å opprettholde god form og en sunn kropp, men også for å forebygge ryggproblemer og skader.  Foto: Getty Images
HUSK RYGGEN: Det er viktig å trene ryggen både for å opprettholde god form og en sunn kropp, men også for å forebygge ryggproblemer og skader. Foto: Getty ImagesVis mer

Rygg

Ikke glem å trene ryggen din

Den bør faktisk trenes fem ganger i uka for å forebygge skader og problemer, sier treningsekspert.

Du løper, spinner og danser for å få veltrente bein og fast stuss, løfter vekter og tar push-ups for at armmuskulaturen skal holde seg stram, og tar hundrevis av sit-ups i kampen for en flatere mage.

Men hva gjør du egentlig for ryggen når du er på treningsenteret?

LES OGSÅ: Yoga og tøying er bra mot ryggproblemer

EKSPERTEN: Inge Thomas Ravlo er ernæringsterapeut og personlig trener , samt  ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo. Foto: Per Ervland
EKSPERTEN: Inge Thomas Ravlo er ernæringsterapeut og personlig trener , samt ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo. Foto: Per Ervland Vis mer

«Glemmer» ryggen






Ryggen er nemlig en kroppsdel svært mange av oss glemmer å trene - til tross for at det er en kroppsdel som er helt nødvendig for at vi skal kunne fungere optimalt i hverdagen.

- Det er helt riktig at mange glemmer å trene ryggen. Vi trener mest de musklene vi ser og ikke de vi har mest bruk for, forklarer ernæringsterapeut og personlig trener Inge Thomas Ravlo, som også er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay-kjeden i Oslo, til KK.no:

- Rygg og dype magemuskler bør imidlertid trenes oftere enn andre muskler, da vi trenger dem hele tiden. Så det er ikke så rart at det er flere med enn uten ryggplager i den vestlige verden.

LES OGSÅ: Disse smertene bør du ikke ignorere

Mange sliter med ryggproblemer

Som Ravlo sier, så er sykdoms- og skadestatistikken et helt klart tegn på at flere av oss bør bruke mer tid på ryggen når vi trener.

Ryggproblemer er nemlig noe ekstremt mange sliter med, og det er faktisk den femte vanligste grunnen for sykehusinnleggelse.

I tillegg er det den tredje vanligste grunnen til at personer har behov for kirurgi.

GOD ØVELSE: Planken er for eksempel en genial øvelse for å få styrket rygg, mage og kjernemuskulatur.  Foto: Thinkstock
GOD ØVELSE: Planken er for eksempel en genial øvelse for å få styrket rygg, mage og kjernemuskulatur. Foto: Thinkstock Vis mer

5-10 minutter er nok

På treningssentre i dag har de svært mange ulike apparater du kan benytte for å trene rygg, og disse er vel og bra. Ifølge Ravlo kan imidlertid små, enkle øvelser ved bruk av egen kroppsvekt være minst like bra.

Og det beste av alt er at du slett ikke behøver å bruke timevis på det for å merke en effekt.

- Små, enkle øvelser er best, som for eksempel planke, bekkenvipp og rygghevninger. Alt du behøver er å bruke ti minutter på dette i forbindelse med vanlig styrketrening, løping, sykling eller annen trening, forklarer han:

- Og så bør du også passe på å integrere mage-/rygg-komplekset i all treningen du utfører. Dette gjør du ved å heise litt på bekkenet, eller rulle med ryggen i lette roøvelser.

Også KK.nos trenings- og kostholdekspert Ina Garthe har tips til en god øvelse du kan gjøre for rygg.

- Kontrollert ryggrull, eller så kan du stå på alle fire og løft arm/bein diagonalt. Dette er gode øvelser for hele ryggen, sier hun til KK.no.






Tren rygg ofte

Du har sikkert hørt at du ikke bør trene samme muskelgruppe to dager på rad, og at du får mer effekt av å la kroppen restituere seg?

Akkurat når det gjelder rygg, kan imidlertid det motsatte være lurt, og ifølge Ravlo bør du gjennomføre rygg- og mageøvelsene dine ofte for å få maks effekt, samt forebygge eventuelle skader/problemer.

- Mine ryggklienter, som har alvorlige ryggproblemer, trener rygg og mage hver dag, gjerne et par ganger om dagen. For forebygging bør mage og ryggøvelser gjøres minst fem ganger i uka. Fem til ti minutter er alt du trenger, sier Ravlo.

LES OGSÅ: Dette gjør vi oftest feil under trening

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: