Trene Skuldre

Ikke glem å trene skuldrene

Er viktige for å forebygge skader. Se Anne Martes beste øvelser i videoen over!

KK.NO:  Bedre helse, litt strammere armer, flatere mage og mer spretten stuss er nok noe mange av oss jobber mot når vi trener.

Men en muskelgruppe mange av oss faktisk glemmer, er skuldrene.

LES OGSÅ: Slik kan du trene vekk stiv nakke

Ikke dropp skuldertrening

SKULDRE: Anne Marte Sneve anbefaler deg å trene skuldre regelmessig, både for å unngå skader og dårlig holdning.
SKULDRE: Anne Marte Sneve anbefaler deg å trene skuldre regelmessig, både for å unngå skader og dårlig holdning. Vis mer

Ifølge KKs treningsekspert - Anne Marte Sneve (31), bør du faktisk prioritere skuldertreningen når du først skal trene litt styrke - og ikke bare for økt bevegelighet, men også for å forebygge skader og få dårlig holdning. 

- Skuldrene våre består av flere muskler. Både de synlige foran, bak og oppe på skulderen, men også muskler som er dypere med hovedjobb på å stabilisere skulderen, forklarer hun: 

- I denne videoen viser jeg først en bevegelighet/stabilitetsøvelse for skulder. Dette er en øvelse jeg ville prioritert  å kjøre et par ganger i uka. 

- Denne er viktig for holdningen vår og er forebyggende for «skulderhelsa». Det vil si at du jobber både med skulderbevegelse og skulderstabilitet. Skulderen er kompleks. Det er et ledd som skal klare store bevegelser i alle retninger. Dette krever mye av musklene.

- I tillegg viser jeg to gode øvelser for skuldrene våre. Sidehev og skulderpush ups. Dette er enkle øvelser du kan gjøre uten mye utstyr som tar godt på skulderen. Skuldermuskulaturen er muskulaturen jeg vil si rammer inn kroppen og er med på å gi oss en atletisk figur. 

LES OGSÅ: Trening som blir et smertehelvete

Husk rygg

Ifølge Anne Marte gjør du også lurt i å trene ryggen mens du er i gang. 

- I tillegg til disse øvelsene ville jeg også prioritert trening av rygg. (Sjekk ryggvideoen) Skuldrene kan se mer atletiske ut og holdningen vil fort bli bedre hvis du i tillegg også fokuserer på ryggmuskulaturen.

LES OGSÅ: Derfor bør du trene kjernemuskulatur

Mer info om Anne Marte finner du på hennes hjemmeside!

Følg med på KK.no - hver uke frem til litt over jul vil vi publisere en ny episode av  «Stram opp med Anne Marte»!

Se alle episodene av «Stram opp med Anne Marte» nedenfor:

 

Til forsiden