LETT POTETGULL: Hvilken variant velger du når du står i butikken? Foto: KK
LETT POTETGULL: Hvilken variant velger du når du står i butikken? Foto: KKVis mer

Potetgull

Ikke la deg lure av lettere potetgull

- Det fortsatt svært kaloririke produkter, sier eksperten.

I disse dager fylles snackshyllene i butikkene med stadig flere potetgullvarianter som lover mindre salt, mindre fett og sunnere råvarer. 

Og vi løper til kassa i ekstase over at helgens kos skal bli litt mindre «skyldbetynget».

Men selv om det står på posen at  potetflakene for eksempel inneholder mindre fett, mer fullkorn, eller er stekt i sunnere oljer, betyr dette egentlig at det er sunnere og at vi kan spise mer?

LES OGSÅ: Det beste potetgullet lager du selv

MINDRE FETT: Selv om pakken reklamerer med 40 prosent mindre fett, har chipsen fortsatt et høyt innhold av kalorier. Foto: Stine Helén Tunstrøm
MINDRE FETT: Selv om pakken reklamerer med 40 prosent mindre fett, har chipsen fortsatt et høyt innhold av kalorier. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

Liten forskjell i kalorier

– Om du ser på næringsinnholdet i disse lettere variantene, så er det fortsatt svært kaloririke produkter.

- Mens vanlig potetgull ligger i området 540 kalorier per 100 gram, ligger de lettere variantene gjerne rundt 450 kalorier per 100 gram, sier ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS, Kari Bugge, til KK.no.

Og dette stemmer ganske bra, for en rask titt på næringsinnholdet på en pose med Superchips, som reklamerer med 40 prosent mindre fett, viser at den inneholder hele 455 kalorier per 100 gram.

Til sammenligning inneholder en vanlig pose Sørlandschips, som ikke reklamerer om å inneholde mindre fett, 499 kalorier per 100 gram. Altså bare 44 kalorier mer per 100 gram.

Det finnes også varianter som har enda færre kalorier enn Superchips. Deriblant det potetgullet CRISP’s fra Kims, som skal være laget av 60 prosent fullkorn og inneholde 30 prosent mindre fett. Her får du visstnok i deg 343 kalorier per 100 gram.

DEN NYESTE: CRISP’s fra Kims er den nyeste lettere varianten av potetgull.  Foto: Stine Helén Tunstrøm
DEN NYESTE: CRISP’s fra Kims er den nyeste lettere varianten av potetgull. Foto: Stine Helén Tunstrøm Vis mer

LES OGSÅ: Derfor tømmer du hele skåla

Får oss til å spise mer

Selv om snacksen du velger inneholder færre kalorier og mindre fett, så er det ikke dermed sagt at det er sunt å spise. I tillegg kan det faktisk få oss til å spise mer.

En studie publisert i American Marketing Associaton viste at når snacks og andre matvarer markedsføres ved hjelp av ord som «lite fett» og «fiber» framstår produktet som sunnere for forbrukeren. Resultatet viser seg derfor å være at vi spiser mer av det, nettopp fordi vi tror vi kan.

Med dette i bakhodet er det sannsynlig at vi også lar oss påvirke på samme måte av såkalte «sunnere» potetgull og snacks.

– Som nevnt er det lett å bli lurt. Psykologisk vil det gjerne bidra til at man synes man kan spise lettere potetgull både oftere og i større porsjoner, sier Bugge.

Ja, for uansett om potetgullet du har valgt ut lover at det inneholder 40 prosent mindre fett enn vanlig potetgull, så er forskjellene såpass små, og dette er fortsatt ikke slankemat. Det er faktisk ikke engang mat.

– Jeg mener det er liten forskjell, og ingen av produktene har noen nytteverdi eller næringsverdi. Potetgull og annen salt snacks bør man begrense så mye som mulig, både på grunn av kaloriene og saltinnholdet.

LES OGSÅ: Slik lager du sunn chips til lørdagskvelden

BARE LITT: Det er ikke nødvendigvis hvilken type potetgull du kjøper som er viktigst, men hvor mye du spiser av det. Og en porsjon er beregnet til å være kun 30 gram. Foto: Ute Grabowsky/photothek images UG / Alamy/All Over Press
BARE LITT: Det er ikke nødvendigvis hvilken type potetgull du kjøper som er viktigst, men hvor mye du spiser av det. Og en porsjon er beregnet til å være kun 30 gram. Foto: Ute Grabowsky/photothek images UG / Alamy/All Over Press Vis mer

Vanskelig å stoppe

Det er aldri bra å spise for mye av noe. I bunn og grunn er det derfor viktigere å tenke på mengdene du spiser, framfor hvilken type du velger. Og dersom du titter bak på posen vil du se at en porsjon er beregnet å være 30 gram. Tar du fram vekten og veier opp 30 gram vil du raskt finne ut at dette er langt mindre enn det du vanligvis spiser i løpet av en fredagskveld.

– De fleste opplever at det er vanskelig å stoppe etter en liten porsjon, så mitt råd er å la være å kjøpe potetgull, anbefaler ernæringsfysiologen.

Potetgull består nemlig av den perfekte sammensetningen av salt, søtt og fett, som skal gjøre det vanskelig for oss å stoppe når vi først har begynt. Så om du likevel har tenkt til å kjøpe inn en pose kan det være en god idé å finne noen å dele potetgullet med. Og du bør i hvert fall ikke la deg friste av «tre for to» -tilbud i butikken.

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet fram til nye lesere. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: