SPINNING: Hvis du utfører det riktig, er dette en super form for trening! Det er imidlertid fort gjort å sluntre litt unna, så eksperten anbefaler at du skal bestemme deg på forhånd. Foto: Kzenon - Fotolia
SPINNING: Hvis du utfører det riktig, er dette en super form for trening! Det er imidlertid fort gjort å sluntre litt unna, så eksperten anbefaler at du skal bestemme deg på forhånd. Foto: Kzenon - Fotolia Vis mer

Spinning

Ikke la deg lure på sykkelen

- Hvis du har overskudd til å «drømme deg bort» gir du ikke nok, sier eksperten.

KK.NO: Liker du spinning?

Det beste av alt er at det supereffektiv trening! Faktisk kan noen av oss (forbrenning er gjerne individuelt) svi av opp mot 600 kilokalorer på bare 30 minutter, hvis du holder et skikkelig høyt tempo.

Men det forutsetter at du virkelig gir jernet - noe som er lett å glemme på sykkelen.

I motsetning til mange andre former for trening, er det nemlig fort gjort å lure seg selv litt på disse timene - spesielt hvis du har en dårlig dag. Så, hva kan du gjøre?

TRENINGSEKSPERTEN: Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig
TRENINGSEKSPERTEN: Anne Marte Sneve. Foto: Charlotte Wiig Vis mer

LES OGSÅ: Gjør sykkelturen til en kalorikiller

Få maksimalt ut av spinningen

- Forskjellen på en spinningtime og andre kondisjonsaktiviter som løping, ski og saltimer, er at du på sykkelen kan sitte og ikke ta i så mye, uten at noen legger merke til deg, forteller KKs treningsekspert, Anne Marte Sneve.

Altså blir presset fra omgivelsene mindre - noe som gjør det lettere å lure seg selv.

- Siden du sitter er det lettere å sluntre unna enn hvis du er på en tredemølle. Der går båndet på mølla fremover, så du har ikke noe alternativ - du må løpe.

Så, hva kan du gjøre for å få maksiamalt ut av spinningtimen?

- Et godt råd er å bestemme deg før du går inn på timen - skal dette være en time hvor du virkelig gir alt? Bestemmer du deg, følger tråkkrytmen, skru motstanden til høyre og følger instruktørens pushing, får du deg en god økt. Tenk at følelsen etterpå er herlig, sier Sneve.

Gode tegn på at du virkelig gir det du har mens du sitter der, er at pulsen er høyere, du puster fortere og kjenner at musklene brukes godt og jobber.

Svette varierer fra person til person, men på en spinningtime bør du svette litt.

- Det motsatte av dette er at du for eksempel kan prate sammenhengene, har overskudd til å se rundt deg og «drømme deg bort» om hva du skal ha til middag eller noe annet. Hvis du i tillegg ikke syns det er noe tungt, eller ikke kjenner at du bruker musklene i hvert tråkk, så er det tegn på at du ikke gir nok, sier treningseksperten.

LES OGSÅ: Gir spinning kraftigere legger og lår?

Finn makspulsen din

Og dersom du kjenner deg igjen i sistnevnte, er det bare én ting som gjelder - legg på!

- Ikke vær redd for å skru på motstanden. Blir det for tungt er det jo bare å skru den litt tilbake igjen, og da har du i hvert fall sett hvor din grense er, sier Sneve.

- Målet er ikke å bli sur i musklene i lårene før du er ute i andre sang, så det er en balanse mellom å skru på for mye motstand og for lite. Du skal kjenne at musklene jobber, men du skal ikke bli så sur at du ikke klarer å sykle ordentlig.

Et veldig smart hjelpemiddel på spinningtimer, er derfor pulsbelte eller pulsklokke. På mange timer kan du også følge med på pulsen din på en tavle underveis og få beskjed om du jobber med riktig intensitet.

Men det forutsetter at du har stilt inn pulsklokken riktig i forveien.

Det finnes flere måter du kan finne makspulsen din. Du kan enten ta 220 minus alderen din (for eksempel 220-26=196), eller gå litt grundigere til verks og faktisk teste det på sykkel.

- Ta en makspulstest på sykkel. Gjennomfør 3 drag på 3 minutter der du presser deg mer og mer for hvert minutt, og tar det litt roligere i pausene mellom dragene. På det siste draget skrur opp motstanden mer og mer, reiser deg opp og står mot slutten mens du gir alt du har! Hold ut og følg med på pulsen din, sier Sneve.

- Dette er sannsynligvis den makspulsen du har på sykkel, og den makspulsen du kan taste inn på neste spinningtime.

PULSMÅLER: Enten det er en pulsklokke eller et pulsbelte, så er det en super måte å sørge for at du gir det du klarer. Bare husk å stille den inn ritkig. Makspuls ved løping er for eksempel ikke det samme som makspuls ved sykling. Foto: Fotolia
PULSMÅLER: Enten det er en pulsklokke eller et pulsbelte, så er det en super måte å sørge for at du gir det du klarer. Bare husk å stille den inn ritkig. Makspuls ved løping er for eksempel ikke det samme som makspuls ved sykling. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: Topp treningseffekt på 10 minutter

Makspuls din avhenger av aktivitet

Hvis du nå er fristet til å taste inn makspulsen du har funnet når du løper fremfor å ta testen, er det viktig å vite at dette IKKE er det samme.

- Makspuls ved løping er annerledes - og hos de fleste høyere, enn på spinningsykkelen. På sykkel bruker du i hovedsak lårmusklene, noe som gir en begrensning på makspulsen. Altså, du vil bli sur i lårene før hjertet når maks, sier Sneve.

Stiller du inn pulsmåleren med makspulsen din for løping, vil du måtte gi mye mer for å komme innenfor de riktige intensitetssonene, og ende opp med å jobbe for hardt.

- Da sier det seg selv at økten vil bli en ubehagelig «syrefest». Du vil stivne tidlig i økten fordi du presser deg for mye og får beskjed om at du tar i for lite. Jeg kan bruke meg som eksempel - ved løping har jeg makspuls på 190, men når jeg sykler klarer jeg ikke å komme mer enn litt over 180, fordi lårmusklene stivner, sier Sneve.

Dersom du nå er på vei ut døra til en spinningtime og ikke har tid til å gjøre en test, kan du imidlertid kjenne etter noen tegn på at du gir nok på kroppen:

- Følelsen i musklene - og spesielt lårene, er den beste indikatoren. Blir du sur i lårene og stivner helt i musklene før timen er ferdig, har du tatt i for hardt. Mitt tips er å starte gradvis, sier hun.

IKKE DET SAMME: Selv om du kanskje har gjennomført en test for å finne makspulsen din ved løping, så er ikke det det samme som når du sykler. På sykkelen blir lårene sure før hjertet når maks, som gjør at makspulsen er lavere. Foto: Fotolia
IKKE DET SAMME: Selv om du kanskje har gjennomført en test for å finne makspulsen din ved løping, så er ikke det det samme som når du sykler. På sykkelen blir lårene sure før hjertet når maks, som gjør at makspulsen er lavere. Foto: Fotolia Vis mer

LES OGSÅ: 6 enkle tips til et sprekere liv

Gode tips for å lykkes med spinning

  • Få hjelp til å stille inn setet og styret riktig. På den måte får musklene og kroppen din de beste forholdene å jobbe med.
  • Sørg for å ha nok energi, så du unngår å gå tom mitt i økten. Hvis du kommer rett fra jobb, kan det for eksempel være en idé å ta en banan først.
  • Det er lurt å ha med vannflaske på timen, men det viktigste er at du har drukket nok i forkant.
  • Spinningsko er en lur investering hvis du sykler ofte. Det bidrar til bedre å aktivisere musklene på baksiden av lårene, og de blir mer aktivt med i jobben med å trekke pedalen rundt.
  • Lytt til instruktøren. La instruktøren lede deg gjennom timen. Skru på mer motstand når du blir bedt om det, og skri den ned når du blir bedt om det. Instruktøren kan programmet, og vet hvordan du skal disponere timen.
  • Følg takten til musikken, og tilpass motstanden til rytmen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: