FERIETRIM: Det er virkelig ikke mye som skal til for å holde formen sånn noenlunde i ferien. FOTO: Scanpix
FERIETRIM: Det er virkelig ikke mye som skal til for å holde formen sånn noenlunde i ferien. FOTO: ScanpixVis mer

KKs treningsekspert

Ikke ta (helt) fri fra treninga!

Slapp av og kos deg gløgg ihjel i ferien! Men husk at om du tar med deg litt trening og aktivitet dit du skal, så blir ferien bare enda bedre.

Trene i ferien? Nei, ferie er ferie, tenker kanskje du.

Og det er ingen som forventer at du skal pakke med deg et strengt treningsregime på ferie. Dette er ikke tida for å starte en treningsopptrapping. For det første er det godt for kroppen med noen pauser hvis du trener mye i hverdagen, for det andre er det mye annet å bruke tiden på når man endelig har ferie, og for det tredje er det viktig å unngå å stresse med å måtte gjøre noe som helst i den korte friperioden vi har.

LES OGSÅ: Tre veldig gode grunner til å ta en svømmetur

Bare litt aktivitet

KKs treningsekspert Chriostian Torp. FOTO: Astrid Waller
KKs treningsekspert Chriostian Torp. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Men... Det er også noe som taler for å ikke legge seg i hengekøya 24/7. Vi får det bedre hvis kroppen får seg litt aktivitet i løpet av en dag, og det er positivt å utsette kroppen for andre type belastninger eller aktiviteter enn vanlig. For mange er det også lettere og mer motiverende å gå høsten i møte hvis du har holdt deg på noenlunde samme nivå som du var på før ferien.

Her er noen enkle trenings- og aktivitetstips du kan ta med deg i ferien. Og da snakker vi enkle, altså!

LES OGSÅ: Selv 20 sekunders trening har effekt, ifølge nytt studie.

Storbyferien:

Her kommer det meste til å skje av seg selv, fordi de fleste går mye mer enn ellers for å komme seg rundt i byen. Vi går til museer, til parker og på shopping – og da blir det lett 10-20.000 skritt om dagen.

Hvis du i tillegg tar en økt på treningsrommet på hotellet, eller bruker 15 minutter på noen enkle styrkeøvelser der du bor, så har du en god og aktiv ferieuke i storbyen i boks.

Badeferien:

Her ligger det i kortene at skritt-telleren ikke får kjørt seg like hardt, men det er heldigvis mange muligheter for å holde seg aktiv. Strandleker, badminton, volleyball, vannpolo, fotball i sanden, stupekonkurranser og så videre. I tillegg er det jo super trening for hele kroppen å svømme, så hvis du klarer å legge inn to halvtimes svømmeøkter i løpet av en ferieuke, er det helt ypperlig.

LES OGSÅ: Slik gjør musikk deg bedre på trening

BADEFERIE: Opp fra solsenga og svøm deg sprek. FOTO: Scanpix
BADEFERIE: Opp fra solsenga og svøm deg sprek. FOTO: Scanpix Vis mer

Hytteferien:

Her er det lett å gå i hvilefella, men har du hytte i skogen, på fjellet eller ved sjøen finnes det ofte et opplagt aktivitetstilbud rett utenfor døra, nemlig naturen. Får du til en liten joggetur eller en gåtur hvor du får opp pulsen litt, kanskje blir det stuping, bading og svømming, og noen fine turer i kveldssola, da er du godt på vei.

Tar du en runde med noen enkle styrkeøvelser i tillegg, er du en skikkelig feriehelt.

LES OGSÅ: Kroppen husker tidligere innsats

4 enkle øvelser med bruk av egenvekt:

Knebøy eller utfall (Legg noe tungt i en ryggsekk hvis du trenger mere vekt)

  • V-ups eller yoga-båten (mage trening)
  • Burpees
  • Planke med variasjoner
  • Push ups Gjør 12 repetisjoner tre ganger, så er du ferdig. Det går fort!

VISSTE DU AT...

Kroppen faktisk har en hukommelse? Det betyr at den enklere finner tilbake til en form den har hatt tidligere. Det kan jo være en trøst hvis det blir mer hvile enn planlagt i årets sommerferie.

LES OGSÅ: Slik unngår du løperskaden runners knee

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: