Kondisjonstrening

Ikke tren kondis og styrke samme dag

Viktig hvis du ønsker bedre effekt av styrketreningen.

ISOLER STYRKEØKTENE: Dersom du ønsker å bli sterkere og få mer muskelmasse, lønner det seg å isolere styrkeøktene - altså, at du kun trener styrke de dagene du skal trene styrke.  Foto: Getty Images/Brand X
ISOLER STYRKEØKTENE: Dersom du ønsker å bli sterkere og få mer muskelmasse, lønner det seg å isolere styrkeøktene - altså, at du kun trener styrke de dagene du skal trene styrke. Foto: Getty Images/Brand X Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Både kondisjon og styrketrening er viktig for å opprettholde en sunn og velfungerende kropp, og det er derfor treningseksperter anbefaler at du trener en kombinasjon av de to treningsformene.

Viktig for helsen

Kondisjon, som dreier seg om kropp og musklers evne til å opprettholde relativt hardt arbeid over lengre tid, er viktig for å motvirke og forebygge helsekomplikasjoner.

I tillegg vil det å være i god form bedre immunforsvaret, lette muskelsmerter, forebygge stress, depresjoner, og gi økt velvære.

Mye av det samme gjelder for styrketrening, som også er særlig viktig for å motvirke skader, særlig etter hvert som du eldes.

LES OGSÅ: Slik når du kondistoppen

Trener styrke og kondisjon samme dag

Mange av oss bruker treningsøktene våre på å trene både styrke og kondisjon, enten før/etter hverandre, eller samtidig – som under gruppetimer.

Men stadig flere treningseksperter sier at det kan være bedre å isolere de ulike treningsøktene - at du for eksempel trener én dag kondisjon og så én dag styrke - ikke begge på samme dag, dersom du ønsker maks effekt.

KK.nos trenings- og kostholdsekspert Ina Garthe fikk inn et spørsmål relatert til nettopp dette da hun avholdt nettmøte for leserne torsdag 24. februar.

Leseren «Ingrid84» trener nemlig både styrke (30 minutter) og kondisjon (30 minutter) de tre gangene i uken hun trener, og lurer på om hun heller bør isolere øktene.

LES OGSÅ: Så ofte bør du trene hver muskelgruppe

Isolér styrkeøktene for maks utbytte

Ifølge Garthe kommer svaret helt an på hva slags mål du har med treningen din. Dersom du imidlertid ønsker mer muskelstyrke og -masse råder hun deg til å droppe å trene kondis og styrke på samme dag.

- Når vi trener styrke skaper vi en reaksjon som fører til at muskelen vokser og blir sterkere på sikt. Når vi trener utholdenhet skjer det en reaksjon som fører til økt kapasitet. Vi vet at dersom man kjører utholdenhet sammen med styrke, så vil noe av treningstilpasningene til styrketreningen reduseres (spesielt muskelvekst), forklarer Garthe:

- Dette betyr at hvis du er ute etter å få mer muskelmasse, vil det være lurt å isolere styrkeøktene for å få maks utbytte.

Dersom målet ditt imidlertid er å opprettholde den figuren og fysiske formen du har, er det imidlertid helt ok å trene begge deler.

- Hvis du er fornøyd og ikke ønsker store endringer kan du fint fortsette med det du gjør. Det er absolutt bra trening, sier treningseksperten.

LES OGSÅ: Slik tar du vare på musklene dine

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer