ATRIEFLIMMER: Trening er bra for helsa i moderate mengder. Trener du intens kondisjonstrening over lengre tid kan det imidlertid ha negative konsekvenser for hjertet ditt.  Foto: Shutterstock / gpointstudio
ATRIEFLIMMER: Trening er bra for helsa i moderate mengder. Trener du intens kondisjonstrening over lengre tid kan det imidlertid ha negative konsekvenser for hjertet ditt. Foto: Shutterstock / gpointstudio Vis mer

Trene Seg Til Hjerteinfarkt

Intens trening over lengre tid kan føre til farlig hjertesykdom

Ekspert frykter at vi kan få en hjerteflimmer-«epidimi».

Du har helt sikkert fått med deg at regelmessig trening er noe av det beste du kan gjøre for kroppen og helsen din - det kan forlenge livet ditt, styrke hjertet og bekjempe en rekke sykdommer

Overdreven utholdenhetstrening kan imidlertid ha stikk motsatte effekt på hjertet, og faktisk føre til skade. 

LES OGSÅ: Er du overtrent?

Kan trene på seg atrieflimmer 

Maja-Lisa Løchen, som er professor i forebyggende medisin ved Universitetet i Tromsø og har skrevet boken «Kvinnehjerter» sammen Eva Gerdts, forteller at overtrening blant annet kan føre til atrieflimmer, også kjent som hjerteflimmer eller forkammerflimmer - en sykdom som gir ujevn hjerterytme. 

- Atrieflimmer (AF) er en tilstand der hjertets normale stimuleringsmekanisme gjennom sinusknuten ikke fungerer. Unormale elektriske impulser sendes i mange forskjellige retninger i hjertet, noe som resulterer i uregelmessig puls som ofte går svært raskt. Dette kan på sikt føre til en svekkelse av hjertets mekaniske pumpefunksjon. 

- Personer som har atrieflimmer kan oppleve ubehag i form av brystsmerter, angst, hjertebank, svimmelhet, besvimelser, nedsatt funksjonsevne og åndenød. Atrieflimmer kommer oftest til å begynne med i anfall, og sykdommen kan forverres over tid – den kan bli kronisk, det vil si vedvarende atrieflimmer uten anfall. 

Hva kan skje hvis man ikke får behandlet sykdommen? 

- Ubehandlet kan atrieflimmer føre til hjerneslag hos pasienter som er disponert for det (eldre mennesker og personer med høyt blodtrykk, diabetes og annen hjertesykdom), hjertesvikt, blodpropp, svekket hjertemuskel, hjerteinfarkt og i verste fall død – dobler risikoen for død hos disponerte personer. 

- Hos unge helt friske personer uten andre av de nevnte tilleggsykdommene er atrieflimmer ofte plagsomt, men ikke så farlig, sier hun.  

UTHOLDENHETSTRENING ØKER RISIKOEN FOR ARTRIEFLIMMER: Løping, roing, sykling og skigåing øker risikoen for atrieflimmer med opptil fem ganger, sier eksperten.  Foto: Shutterstock / Blazej Lyjak
UTHOLDENHETSTRENING ØKER RISIKOEN FOR ARTRIEFLIMMER: Løping, roing, sykling og skigåing øker risikoen for atrieflimmer med opptil fem ganger, sier eksperten. Foto: Shutterstock / Blazej Lyjak Vis mer

LES OGSÅ: Slik vet du at du har hjerteinfarkt

Økt fokus på ekstremtrening kan føre til stor økning i arterieflimmer-tilfeller

Videre forteller Løchen at du bør være spesielt forsiktig med langvarig, intens utholdenhetstrening.

- Det finnes støtte som viser at langvarig, intens utholdenhetstrening som for eksempel løping, roing, sykling og skigåing øker risikoen for atrieflimmer med opptil fem ganger. 

- Om lag 2,5 prosent av de 70 000 tilfellene av atrieflimmer i Norge kan antakelig tilskrives fysisk utholdenhetstrening. Denne andelen vil helt sikkert øke betydelig, nærmest som en epidemi, på grunn av mer fokus på ekstrem trening i befolkningen. Det å se bra ut, ha en flott, veltrent kropp og mestre en travel hverdag inkludert intens trening, er blitt et statussymbol.

Det å se bra ut, ha en flott, veltrent kropp og mestre en travel hverdag inkludert intens trening, er blitt et statussymbol.

Andre risikofaktorer for atrieflimmer er overvekt, arv annen hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes, alkohol, for lite fysisk aktivitet, søvnapne, betennelsestilstander og høyde – det vil si at høye personer er mer utsatt enn lave personer. 

Vet du om det er mange som har trent på seg atrieflimmer her i Norge?

- Ifølge Birkebeinerstudien til Marius Myrstad (Du kan lese mer om studien her!), har cirka 12 prosent av de mannlige deltakerne over 65 år atrieflimmer, og cirka 8 prosent av kvinnelige. Risikoen for atrieflimmer dobles hos de som trener mye sammenlignet med folk som ikke trener i denne studien, sier hun. 

- Flere i høyere alder holder på med intens utholdenhetstrening

Jostein Grimsmo, som er lege ved Feiringklinikken, mener i likhet med Løchen at ekstremt treningsfokus kan føre til en artrieflimmer-«epidimi». 

- Man tror det vil øke siden det er mange flere i høyere alder som holder på med intens utholdenhetstrening. Flere og flere deltar på maratonløp, triatlon og birken, i tillegg er det mange som reiser til utlandet for å delta på lignende konkurranser.

Kan man få artrieflimmer i ung alder?

- Ja, man ser at elite idrettsutøvere har fått det helt ned i tidlig 30-årene, men gjennomsnittet ser ut til å ligge rundt midten av 50-årene - sykdommen debuterer etter en del år med hard trening.

Videre forteller Grimsmo at de vet lite om hvorvidt aktive kvinner rammes i samme omfang som menn. 

- Vi tror at kvinner er mer beskyttet på grunn av at de utvikler litt mindre idrettshjerte enn menn, men det har ikke blitt gjort noen spesifikke undersøkelser på kvinner, sier han. 

LES OGSÅ: Når er du for syk til å trene?

Finnes behandlingsmetoder 

Dersom du har trent på deg artrieflimmer finnes det håp, forteller Løchen. 

- Dagens behandling av arterieflimmer fokuserer primært på forebyggelse av slag ved hjelp av blodfortynnende medisiner og symptomkontroll – her benyttes ulike medikamenter, for eksempel for å redusere hjertefrekvensen hvis den er rask. 

- Noen medikamenter kan forhindre atrieflimmer eller få hjertet tilbake til vanlig hjerterytme, men de har imidlertid ofte plagsomme bivirkninger: 

Videre forteller hun at operasjon også er et alternativ. 

- Man kan utføre en operasjon (ablasjon) for å korrigere hjerterytmen, der man ved hjelp av katetre som føres inne via en blodåre i lysken til hjertets venstre forkommer. Her brennes eller fryses bort det fokuset som gir atrieflimmer. Dette er et aktuelt tilbud ved plagsomme symptomer hos personer under cirka 70 år, sier hun. 

Lurer du på hvordan hjerterytmen din er, kan du også sjekke den selv på denne måten:

  • Ha en åpen høyre hånd.
  • Legg høyre armledd ned i venstre hånd.
  • Grip med fire venstrefingre (ikke tommelen) rundt høyre armledd.
  • Nå som har du funnet pulsåren, kan du merke om hjertet ditt slår i ujevnt.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: