INTERVALLTRENING: Intervaller er den beste treningen om du ønsker å brenne kalorier. FOTO: NTB Scanpix
INTERVALLTRENING: Intervaller er den beste treningen om du ønsker å brenne kalorier. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Intervalltrening:

Intervalltrening forbrenner kalorier i flere timer etter du er ferdig

Få dobbel effekt på halvparten av tiden.

Det å legge til noen økter med høyintensitets intervaller kan gjøre underverker, forteller crossfit-trener Hannah Eden til Womenshealth.

Hvis du sammenligner intervalløktene med vanlige kondisjonsøkter, brenner intervalløktene mye mer fett, og du blir kvitt flere kalorier. Forskere har faktisk kommet frem til at personer som trener 20 minutter med intervalltrening tre ganger i uka forbrenner mer fett enn de som trener vanlig kondisjonstrening i 40 minutter tre ganger i uka.

Og som om ikke det var nok - her har du syv gode grunner til å trene intervaller regelmessig, du også:

LES OGSÅ: 3 supereffektive økter på mølla

1. Du sparer tid

Ved å kombinere styrketrening med effektive kondisjonsøkter, slår du to fluer i en smekk. Du vil rett og slett få mest mulig ut av den tiden du legger igjen på treningssenteret.

2. Det er morsomt

Ettersom det ikke tar så lang tid, rekker du heller ikke å kjede deg. Du holder deg aktiv gjennom hele treningen, og kjenner musklene jobbe på en helt annen måte enn om du kjører en lengre kondisjonsøkt på sykkel eller tredemølla.

LES OGSÅ: Når er du for syk til å trene?

STYRKE: Det er ingen grunn til å droppe styrketreningen, selv om du kjører på med intervaller. FOTO: NTB Scanpix
STYRKE: Det er ingen grunn til å droppe styrketreningen, selv om du kjører på med intervaller. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

3. Du forbrenner kalorier i flere timer

Intervaller brenner mer kalorier selv etter at du er ferdig, ettersom musklene i kroppen fortsetter å jobbe. Du kan forbrenne store mengder kalorier i to timer etter du er ferdig med å trene.

4. Du forbedrer utholdenheten

Intervalltreningen kan hjelpe på utholdenheten din, og generelt gi deg bedre helse. Det forbedrer blodtrykket, som igjen hjelper kroppen og hjernen med mer energi, slik at du holder ut lenger.

LES OGSÅ: Slik gjør musikk deg bedre på trening

5. Det er bra for hjertet

Intervalltrening hjelper på fleksibiliteten til blodårene i hjertet, og jo bedre denne fleksibiliteten blir, jo lettere blir det for deg å bevege på deg.

6. Det er overkommelig, selv for nybegynnere

Treningsformen bygger på konseptet om små og effektive økter, så om du ikke er spesielt dreven i trening, er intervaller perfekt for deg. Det er lettere å si nei til en joggetur på en mil, enn en treningstur på 12 minutter.

7. Du mister ikke muskler

Når du kombinerer styrke med intervalltrening, slipper du å bekymre deg for å miste muskler mens du trener kondisjon. I en vanlig kondisjonsøkt tar det lenger tid å komme opp til nivået hvor du brenner fett, og derfor forbrenner du først muskler. Med intervalltrening går du derimot rett opp til fettforbrenning, uten at det påvirker musklene.

LES OGSÅ: Så raskt forsvinner musklene dine

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: