ISBADING: Noen kan ha nytte av det, mens andre bør holde seg unna. Foto: Scanpix
ISBADING: Noen kan ha nytte av det, mens andre bør holde seg unna. Foto: ScanpixVis mer

Bade på vinteren:

Isbading: Er det egentlig bra for deg?

Eksperten gir svar!

- Mamma introduserte meg for isbading på Geilo da jeg var liten. Da var det bare å være like tøff som henne. Jeg elsker å bade, og mener det er få ting som gjør så mye bra som nettopp bading og svømming - og da særlig morgenbad, sier designer og moteprofil Celine Aagaard.

Da KK skulle intervjue Aagaard om hennes nye klesmerke, ville hun gjerne starte det hele med et iskaldt bad. Galskap, tenker noen. Deilig, tenker mange andre.

Celine Aagaard. Foto: Håkon Jørgensen
Celine Aagaard. Foto: Håkon Jørgensen Vis mer

Isbading-trenden vokser og vokser for hver dag som går. Like ved Operaen i Oslo har det til og med blitt satt opp badstue. En perfekt avslutning på et forfriskende bad - eller?

Det er nemlig blitt skrevet mye om hvor vidt isbading faktisk er bra for helsen.

LES OGSÅ: Har du hørt om «FOFO»?

Maja-Lisa Løchen, professor i forebyggende medisin ved UiT Norges arktiske universitet, hjertespesialist og overlege ved Hjertemedisinsk avdeling, Universitetssykehuset i Nord-Norge, forteller til KK at et iskaldt bad ikke er farlig dersom du er ute i kort tid.

- Det kan være sunt for folk som er friske i utgangspunktet. Vinterbading kan inneholde flere positive ting som den velværen de som bader føler umiddelbart eller et kaldt bad. Det kan være på grunn av samvær med de andre isbaderne, det sosiale, mestringsfølelsen eller gleden.

Løchen forteller at forskning viser at vinterbading gir høyere nivåer av infeksjonsbeskyttende faktorer i blodet. Dette kan muligens medføre at isbadere er mindre forkjølte og syke enn resten av befolkningen.

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix Vis mer

- Hva skjer med kroppen når man isbader?

- Kroppen får et kick. Blodårene trekker seg sammen, blodtrykket stiger og det skilles ut hormoner som adrenalin og endorfiner. Man blir jo også veldig kald, så det er viktig å ikke være for lenge i vannet. Sørg også for rask oppvarming etter badet!

Selv om isbading kan ha ha et positivt utfall, så er det noen som bør styre unna. Ifølge Løchen er det noen som kan oppleve helsefarlige konsekvenser av det.

- Husk at du aldri må bade alene! Selv friske personer som ikke er vant med regelmessig isbading kan oppleve helsefarlige konsekvenser av et bad. For eksempel besvimelse, sier hun og fortsetter:

- Personer som ikke bør isbade er de som er i en risikogruppe. For eksempel hvis man har trange kranspulsårer rundt hjertet. Hos risikopersoner kan et iskaldt bad føre til hjerteinfarkt, hjerneslag, hjerterytmeforstyrrelser, besvimelse, epileptiske anfall og plutselig død.

LES OGSÅ: Spiser du nok fett?

Står i 150 minusgrader

Jan Kåre Lidsheim, daglig leder hos KryoMed, er blant dem som ser på de helsmessige fordelene ved å oppholde seg i iskalde omstendigheter. Sammen med Kåre Opland og Nikolai Tefre Lunder har de startet KryoMed, nordisk leverandør av kuldeterapi.

- Her kjøler vi ned en tank med nitrogengass. Temperaturen ligger på 130-150 minusgrader. Våre klienter står i denne tanken i inntil tre minutter og fryser mer eller mindre kraftig.

- Kan en ikke få sjokk av det?

- Jo, men risikoen er faktisk større ved isbading. Dog finnes det noen som ikke skal bedrive dette. For eksempel de med dårlig hjerte, nedsatt lunge- og nyrefunksjon eller høygravide.

Lidsheim forteller at alle som besøker dem må signere et kontraindikasjonsskjema. Men til tross for at dette ikke passer for alle, påstår han at det er flere helsemessige fordeler.

- I korte trekk: du forbrenner kalorier, blir gladere, sover bedre og får tilbake bevegeligheten!

LES OGSÅ: Har du opplevd å få en «hjerneorgasme»?

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: