BESLUTNINGSVEGRING: For noen blir det et stort hinder i hverdagen. Foto: Shutterstock / lithian
BESLUTNINGSVEGRING: For noen blir det et stort hinder i hverdagen. Foto: Shutterstock / lithian Vis mer

Beslutningsvegring

Ja, beslutningsvegring kan ødelegge livskvaliteten

Har du problemer med å ta avgjørelser i hverdagen? Ofte skyldes det en eller flere av disse fire årsakene.

Mange av oss sliter med å ta avgjørelser i hverdagen. Vi bekymrer oss for hva vi skal gjøre, enten det gjelder jobb, venner, familie eller økonomi.

For noen skaper trivielle avgjørelser stort hodebry. Hva skal jeg gjøre i helgen? Skal jeg dra på den festen, besøke familie, dra på hyttetur eller bare slappe av? 

Psykolog Ingrid M. Høysen har spesialisert seg i angst, depresjon, stress og utfordringer i hverdagen.

LES OGSÅ: Får du ofte mørke tanker?

Psykolog Høysen forklarer at hvis man har sterk beslutningsvegring, er det lurt å tenke igjennom hva man tror ligger til grunn for dette. Ofte handler det om fire redsler:

Hva skjer hvis jeg velger den jobben fremfor den, eller tenk om jeg kjøper det nye fullkornsbrødet, men ikke liker det?

  1. Du er redd for å gå glipp av noe. Tanken på at «alle andre» drar på den konserten eller på innflytningsfesten, får oss ofte til å føle av vi MÅ være der selv. Vi vil jo ikke sitte der som den ene «taperen» som ikke var med på moroa!
  2. Du er redd for å angre på avgjørelsen. Klassisk beslutningsvegring. Hva skjer hvis jeg velger den jobben fremfor den, eller tenk om jeg kjøper det nye fullkornsbrødet, men ikke liker det?
  3. Redd for hva andre synes. Folk som tviler mye på egne avgjørelser, setter ofte andres synspunkt høyt, og er redd for å ikke innfri andres forventninger.
  4. Redd for å mislykkes. Når man må velge mellom det ene eller det andre, så går tanken fort til hvor bra det kommer til å bli eller hvor bra du kommer til å prestere. Tenk om det ikke går bra?

 

Når det har gått for langt

Psykologen forklarer at det er først når man identifiserer hva som er grunnen til at man ofte har beslutningsvegring, at det blir det enklere å forstå seg selv og gjøre noe med utfordringen.

Men hvordan vet man når det har gått for langt?

- Beslutningsvegring blir et reelt problem når vi merker at det går utover livskvaliteten vår. Når vi merker at vi hele tiden kommer i situasjoner hvor vi er i tvil, hvor vi bruker mye tid på å tenke og bekymre oss for hvilke valg vi skal ta og konsekvensene av valget, sier hun.

Videre forklarer hun hvorfor en avgjørelse kan være så utrolig vanskelig å ta, stor eller liten.

- Uansett årsaken til beslutningsvegringen, så har vi til felles at vi vegrer oss for ubehagsfølelsen av å velge bort noe (i noen tilfeller resulterer dette i at man ikke tar noe konkret valg, men det er en beslutning å ikke velge). Det kan være interessant å tenke over at våre valg sier noe om vår identitet, når vi hele tiden vegrer oss for å ta en beslutning gjør vi oss mer utydelige for oss selv og andre, sier hun.

Også psykolog Rune Johansen ved Psykolog.no, er enig i at det er viktig å ta grep, hvis man merker at beslutningsvegringen påvirker hverdagen din. 

- Dette kan være utrolig distraherende og ødeleggende for hverdagen og livet generelt, hvis absolutt alle avgjørelser skal overveies. Noen ting er det viktig å ta på sparket, da dette ofte gir en stor følelse av livsglede og frihet, sier han. 

LES OGSÅ: 5 ting du bør bli flinkere til

Slik blir du bedre på å ta avgjørelser

Når man sliter med å ta en enkel avgjørelse, er man ofte litt usikker på seg selv og hva foreldre eller venner vil synes om avgjørelsen. Og det er jo ikke noe hyggelig å gå rundt å ha det sånn!

På denne måten blir det enklere å finne årsaken til sin egen beslutningsvegring.

Høysen forklarer hvordan vi kan bli bedre på nettopp dette.

- Det er først viktig å erkjenne utfordringen. På denne måten blir det enklere å være sin egen detektiv, og finne årsaken eller årsakene til sin egen beslutningsvegring. Når man finner årsaken kan man prøve å identifisere situasjoner hvor man ofte opplever beslutningsvegring, og avtale med seg selv at man skal øve på å ta en beslutning neste gang man er i en lignende situasjon, sier hun.

- Det hjelper oss å være forberedt og oppmerksom på ubehagsfølelsen vi får ved å velge bort noe. Hvis vi jobber med å akseptere at følelsen vi får av å ha tatt et valg er ubehagelig, vil vi ofte merke at ubehaget demper seg. Når ubehaget demper seg, er det lettere å ha det fint med å ha tatt et valg, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du ikke angre på ting

Men når man har tatt valget, kan likevel angsten for at det var en feiltakelse komme. Da må man rett og slett lære seg å stå for valget sitt, sier hun.

- Det er viktig å trene på å være tilstede i valget man har tatt. Kommer angretanker eller tanker som tviler på valget, hjelper det oss når vi kommuniserer med oss selv at det er helt naturlig at de dukker opp, samtidig som vi argumenterer for hvorfor vi tok det valget vi tok.

- I tillegg er det viktig å jobbe med aksepten for at vi har tatt et valg, og at vi derfor retter oppmerksomheten mot situasjonen vi er i, enten om det er en situasjon vi er i basert på valget vi tok, eller en situasjon som ikke har noe med valget å gjøre. Jo mer vi trener på dette, jo større sannsynlighet er det for at vi opplever at beslutningsvegringen ikke går utover livskvaliteten vår, sier psykologen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: