SUKKERAVHENGIGHET: Tegn på avhengighet er blant annet overspising/overdrevent inntak, abstinenssymptomer, craving/sug og sensitivering, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
SUKKERAVHENGIGHET: Tegn på avhengighet er blant annet overspising/overdrevent inntak, abstinenssymptomer, craving/sug og sensitivering, sier ekspert. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Sukker

Ja, du kan bli avhengig av sukker

Men ved hjelp av noen enkle grep kan du komme deg ut av det.

Har du noen gang prøvd å kutte ut sukker fra kostholdet ditt? Du tar gjerne fatt på mandagen med godt mot, spiser knekkebrød og grønnsaker til den store gullmedaljen. Du styrer unna godtehyllen i butikken og prøver så godt du kan, men litt etter litt kommer suget snikende. Du tenker mer og mer på brus og sjokolade, og etter en stund går du på en skikkelig smell. (Pssst: Dette er de 10 matvarene du blir mest avhengig av!)

Vi spiser mer sukker enn noen gang, og i Norge konsumerer vi over 25 kg sukker i året per person. Det er ikke vanskelig å forstå at vi inntar noen kilo med sukker i løpet av året; en kanelbolle etter lunsj, et par sjokoladekjeks på vei hjem, en skål med godteri i helgen og noen glass brus til middagen.

Som de fleste har fått med seg inneholder sukker mange kalorier - som igjen kan føre til overvekt, fedme og en rekke livsstilssykdommer. Den generelle økningen i fedme på verdensbasis har fått mange forskere til å sammenligne sukkerholdig mat med vanedannende stoffer som kokain.

- Studier har vist at rusmidler og sukker stimulerer mange av de samme nevrale systemene i hjernen. Sukker og sødme kan føre til en «craving» hos mennesker som er svært likt det som fremkalles av vanedannende legemidler, sier Aina Westrheim Ravna, som er professor ved Institutt for medisinsk biologi, Universitetet i Tromsø. Hun har blant annet skrevet en artikkel om sukkeravhengighet.

Så mange er avhengige

Ravna forklarer at bruken av sukker har gått fra å være noe eksotisk og luksuriøst til å bli et masseprodusert helseproblem. Sjokolade, boller, kjeks og brus er tilgjengelig til enhver tid, til en forholdsvis billig penge. Det fører ofte til overforbruk og helseskader.

- Man anslår i dag at cirka 10–20 prosent av befolkningen kan få avhengighetslignende symptomer i forhold til sukkerholdig mat, en andel som ikke er forskjellig fra den andelen av kokain- eller heroinbrukere som utvikler avhengighet, forteller hun.

Godteri og brus er de største sukkerkildene i kostholdet vårt, og det er stor sannsynlighet for at et høyt inntak kan øke risikoen for overvekt.

FRISTELSER: Man anslår i dag at cirka 10–20 prosent av befolkningen kan få avhengighetslignende symptomer knyttet til sukkerholdig mat. FOTO: NTB Scanpix
FRISTELSER: Man anslår i dag at cirka 10–20 prosent av befolkningen kan få avhengighetslignende symptomer knyttet til sukkerholdig mat. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Derfor blir vi avhengig

En sentral del av begrepet avhengighet er belønningssystemet. Vi opplever en god følelse av belønning når vi koser oss med sukkerholdig mat og drikke.

- Diagnostiske kriterier for avhengighet er blant annet overspising/overdrevent inntak av rusmiddel, abstinenssymptomer, craving/sug og sensitivering, forklarer Ravna.

De fleste rusmidler gir et sug etter å inntatt rusmiddelet gjentatte ganger, og dette suget kommer av at rusmidlene aktiverer belønningssystemet i hjernen ved at dopaminnivået i lystsenteret øker.

- Sukker og matvarer med høyt sukkerinnhold fører til endret hjerneaktivitet, og studier har vist at rusmidler og sukker stimulerer mange av de samme nevrale systemer i hjernen, sier hun.

LES OGSÅ: «Sannheten» om brunosten

Kommer inn i en ond sirkel

- Dette med sukkeravhengighet omtales ofte som om det er en diagnose, noe det ikke er. En annen sak er at man ved stadig inntak av mye sukker og søtt vil oppleve sug etter mer. Man kommer inn i en ond sirkel, sier Kari H. Bugge, som er fagsjef/ernæringsfysiolog for Grete Roede AS.

EKSPERTEN: Kari H. Bugge sier at det å spise sukker kan øke søtsuget. Foto: Svein Brimi.
EKSPERTEN: Kari H. Bugge sier at det å spise sukker kan øke søtsuget. Foto: Svein Brimi. Vis mer

Du har gjerne litt lavt blodsukker og blir sugen på noe søtt. Så spiser du noe søtt, blodsukkeret stiger, kroppen pøser på med insulin for å få ned blodsukkernivået, som dermed kan gi et relativt raskt fall i blodsukker. Det kan igjen gjøre at du blir sugen på mer søtt.

- Den beste måten å komme ut av denne negative runddansen er å få på plass et regelmessig måltidsmønster. Det er et første skritt for å hjelpe kroppen til et mer stabilt blodsukker. Om du i tillegg gjør smarte matvarevalg til måltidene, vil suget etter noe søtt avta betydelig, sier Bugge.

LES OGSÅ: Enkelte opplever mer søtsug

Er sukkeravhengighet farlig?

Stadig flere nordmenn er overvektige, og det er nå mer vanlig å være overvektig enn å være normalvektig i Norge. Cirka 1 av 4 middelaldrende menn og 1 av 5 kvinner har nå fedme, ifølge Folkehelserapporten. Det øker risikoen for blant annet hjertesykdom, diabetes, noen krefttyper og belastning på hofte og kne.

For å ta fatt i det problemet anbefaler Helsedirektoratet blant annet å redusere forbruket av sukker.

- Fedme er en av de ledende dødsårsakene i USA, og flere studier har korrelert økningen i forekomsten av fedme med en økning i sukkerforbruket, forklarer Ravna.

Sukkeravhengighet hos rotter kan likevel ikke direkte overføres til fedme hos mennesker.

- Menneskelig fedme er komplisert og avhenger av faktorer som genetikk, tarmflora, psykososialt miljø, reklame for sukkerholdige matvarer, tilgjengelighet av sukker, trøstespising, overspising, livsstil etc. I tillegg kommer sukkeravhengighet som en sannsynligvis viktig faktor, sier hun.

En usunn avhengighet av sukkerholdig mat kan forstyrre trivsel og helse.

- Ytterligere forskning på sukkeravhengighet vil være nødvendig, men man kan nok trygt konkludere med at sukker under visse omstendigheter er vanedannende, sier hun.

BELØNNING: Vi opplever en god følelse av belønning når vi koser oss med sukkerholdig mat og drikke.
BELØNNING: Vi opplever en god følelse av belønning når vi koser oss med sukkerholdig mat og drikke. Vis mer

LES OGSÅ: Drikker du mye brus?

Slik blir du kvitt søtsuget

- Det handler om å velge grove brød- og kornvarer, proteinrikt pålegg som ost, kokt skinke eller fiskepålegg. Inkludere grønnsaker i alle måltider og generelt unngå søt mat, råder Bugge.

Hvis du har vært på sukkerkjøret i lengre tid, må du i tillegg bruke noe viljestyrke for å motstå søtsuget i den første perioden.

- Du må ha en plan for hva du skal gjøre når søtsuget melder seg. Alt fra å pusse tenner, ta en telefon til en venn, gå en runde, ha knaskegulrøtter tilgjengelig og så videre. Men allerede etter en liten uke vil du merke at søtsuget avtar, forsikrer hun.

Videre er det viktig å lære seg til å kjenne etter. Er jeg sulten eller bare fysen etter noe? Kan det stemme at jeg føler sult nå? Er du fysen etter «noe» så er det ofte noe konkret du har lyst på. Er du sulten er det gjerne mindre spesifikt hva du har lyst på.

- Det å passe på væskebalansen er også en liten joker her. Har du fått i deg for lite væske kan det fort forveksles med at du har lyst på noe helt annet enn vann, som er det du trenger. Altså sørg for regelmessige måltider, spis sunt og drikke nok vann – og du vil gjøre det lettere for deg selv å styre unna det søte, sier Bugge.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: