PASSE VEKTA: Du kan faktisk kose deg i jula selv om du ønsker å passe litt på vekta. FOTO: NTB Scanpix
PASSE VEKTA: Du kan faktisk kose deg i jula selv om du ønsker å passe litt på vekta. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Passe vekta:

Ja, du kan kose deg skikkelig i jula selv om du vil passe på vekta!

Noen små sunnhetsgrep trenger absolutt ikke gå utover kosen.

Nå er det jul igjen! Jula betyr for de fleste ekstra mye kos. Og det skal du absolutt ikke ha dårlig samvittighet for! Vi har pratet med to eksperter som forklarer hvorfor du kan kose deg i jula - samtidig som du husker på noen små grep for at det ikke går helt over styr.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at det er fullt mulig å kose seg og slappe av i jula, uten at det skal gå veldig mye ut over vekten. Det er likevel noe du kan tenke litt på dersom du ønsker å ta litt vare på kroppen selv om det er jul.

- For å få til det, er det to ting du bør passe på. Det første er å la julen vare mellom 24. og 31.desember. Lar du julen starte lenge før det, og vare ut i januar med restematspising, så er det uunngåelig at kiloene kommer på, sier hun til KK.no.

Det andre Arsky trekker frem er at du bør spise så mye frukt og grønt du kan i juleuken. Da blir det automatisk litt mindre plass til store porsjoner nummer to.

- Det er dessverre ikke mulig å øke kaloriinntaket ut over det normale i en hel uke, uten å legge på seg litt. så dette er mine to råd.

LES OGSÅ: Ikke vei deg før jula er over

KOS DEG: Husk at du kan kose deg selv om du prøver å gå ned i vekt. Scanpix
KOS DEG: Husk at du kan kose deg selv om du prøver å gå ned i vekt. Scanpix Vis mer

Trenger ikke bety mye jobb

Ernæringsfysiolog Heidi Ramfjord begynner med ordene mange av oss har hørt.

- Det er ikke mellom jul og nyttår en blir tjukkere - det er livsstilen din resten av året som forårsaker dette, sier hun til KK.no, og fortsetter:

- Ja, vi legger gjerne på oss litt i jula, men hvis vi går tilbake til en normal livsstil 2. januar, og kanskje jobber litt ekstra med kosthold og aktivitetsnivå i et par uker, så er vi tilbake på normalen.

Hennes råd til alle som er i gang med et vektredusjonsopplegg er å sørge for å få i seg et balansert kosthold med det vi har behov for av vitaminer og mineraler. Dersom du er i gang med å gå ned i vekt, trenger ikke dette å bety mye jobb i jula.

- Tenk at du skal spise litt mindre porsjoner enn du pleier, men spis det samme som de andre gjør. Reduser litt på feite sauser og ikke spis mengder med poteter og brød. Forsyn deg rikelig med grønnsaker. Kos deg med frukt og litt av alt det andre, sier hun.

- Ikke stress

Også har vi jo masse aktiviteter vi forbinder med jula! Turer med brodder eller skiturer som du kanskje ville gjort uansett om du er opptatt av kostholdet eller ikke?

- Og for all del, ikke stress. Ubehag er stress, å sove dårlig er stress, og det å tenke for mye på at du spiser for mye, eller feil er også stress.

Stresshormonene kortisol og adrenalin kan gjøre at du faktisk legger på deg, forklarer Ramfjord. Kortisol dannes i binyrene og når disse skiller ut for store mengder av dette hormonet kan muskelmasse brytes ned og fettlagring på magen kan øke.

- Redusert muskelmasse betyr lavere forbrenning. Adrenalin gjør at insulinproduksjonen øker og man får økt blodsukker. Dette kan øke fettlagring i cellene våre og hemme forbrenning. Kos dere derfor og nyt jula!

LES OGSÅ: Stresser du deg syk i julestria?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: