KOSTHOLD HUD: Ifølge ekspertene kan du spise deg til bedre hud.  Foto: NTB Scanpix
KOSTHOLD HUD: Ifølge ekspertene kan du spise deg til bedre hud. Foto: NTB ScanpixVis mer

Kosthold Hud

Ja, du kan spise deg til bedre hud!

Disse matvarene mener ekspertene du bør unngå.

Det sies at øynene er sjelens speil, men huden røper oss kanskje mer enn vi aner. Hvorvidt det vi spiser påvirker huden har vært en stadig debatt, men hva mener egentlig ekspertene i dag? Er glødende panne bare en gulrot unna? I så fall vil vi gjerne vite det!

Og hvis det wienerbrødet faktisk ikke er til hinder for en plettfri overflate, så setter vi pris på den informasjonen også. Med dette i mente har vi spurt ernæringsfysiolog hos BAMA, Gunn Helene Arsky, og hudlege ved Rikshospitalet, Jon Anders Halvorsen om hva de har å si om den saken. Arsky mener kosthold kan ha innvirkninger på huden, inkludert gløden. Foruten solfaktor og annen beskyttelse mot solen, trekker hun frem alkohol og kaffe som potensielle dempere.

- Alkoholen trekker fuktighet ut av huden. Et glass rødvin av og til er likevel i orden. Koffein kan på sin side forstyrre væskebalansen og virke uttørrende i store doser, sier hun.

Hennes anbefaling er derfor koffeinfrie drikker. Kanskje ikke overraskende er sigaretten også en versting for huden. Dette inkluderer også passiv røyking. Ifølge Arsky finnes det også mat som kan motvirke aldring. Hun trekker frem vitamin E som en spesiell beskytter. Vitaminet skal hindre hudcellene mot for tidlig død og kan dermed være et triks for yngre hud. Den potensielle ungdomskilden finner du blant annet i hvetekim, hvetekimolje, nøtter, mandler og frø. Pssst, visste du at ansiktsoljer har flere positive effekter på huden? 

LES OGSÅ: Får du kviser av maten du spiser?

Gir fet mat fet hud?

EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog hos BAMA, Gunn Helene Arsky. Foto: Privat
EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog hos BAMA, Gunn Helene Arsky. Foto: Privat Vis mer

Så var det fet og uren hud. Ernæringsfysiologen forteller at kviser dannes når
talgkjertlene produserer for mye olje. Oljen eller talgen tømmes så over i hårsekkene. Til kvisene regner hun sorte og hvite prikker, cystiske kviser og mer dyptgående og betent akne. Pssst! Sliter du med glinsende hud? Her er ekspertenes beste tips. 

Hvilken mat kan man så spise for å minke kviser? Ifølge Arsky er både vitamin A og E, samt mineralene sink, selen og magnesium viktige i denne kampen. Hun trekker frem magnesium som spesielt viktig for ung, kvisete hud.

- Mineralet ser nemlig ut til å spille en sentral rolle i hormonbalansen, sier hun.

Fet mat som potetgull, frityrstekte retter og wienerbrød står dessverre på nei-listen hennes.

- Dette gir fort kviser og tar også plass fra den sunne maten, sier hun og legger til at smør, meieriprodukter og fettrik kjøttmat stiller i samme kategori.

LES OGSÅ: Trikset som gir glødende hud

- Ikke fjern fet mat

Likevel understreker hun at en fettfri hverdag ikke er veien til fin hud.

- Man må spise fett, men det må være riktig type. 

Hennes råd er å bytte ut litt mettet med umettet fett og hun advarer mot å kutte
fettet i kosten helt.

- Dette gir gjerne enda fetere – eller mer betent – hud enn utgangspunktet, sier
Arsky.

Hun forteller at man i kampen mot urenheter er avhengig av å få tilført omega-3 og omega-6. Dette er komponenter i huden og fettsyrer kroppen ikke kan lage selv.

- Fettsyrene fungerer som en barriere for skadestoff og holder også på hudens fuktighet. Dette er også viktig for å få huden til å se frisk ut, sier hun.

Ønsker du å berike kostholdet ditt med disse fettsyrene anbefaler ernæringsfysiologen
fisk, tran, planteoljer, nøtter, frø, fullkorn og myke plantemargariner. Vel og merker regner hun ikke kostholdsendringer som en suveren problemløser i møte med urenheter. I stedet anbefaler hun en kombinasjon med god ansikts hygiene, samt god hudpleie.

– Kviser og akne skyldes ikke dårlig hygiene, men en ren hud er mindre utsatt
for betennelser. Det er også viktig å vaske hender når du steller huden din, oppfordrer hun.

EKSPERTEN: Førsteamanuensis og hudlege ved Rikshospitalet, Jon Anders Halvorsen.  Foto: Privat
EKSPERTEN: Førsteamanuensis og hudlege ved Rikshospitalet, Jon Anders Halvorsen. Foto: Privat Vis mer

LES OGSÅ: Hverdagstabben som gir uren hud

- Lite forskning

Førsteamanuensis og hudlege ved Rikshospitalet, Jon Anders Halvorsen mener det
finnes holdepunkt for å si at et sunt kosthold med lite sukker, raske karbohydrater og
grønnsaker kan redusere tendensen til akne.

- Det er sjelden årsaken alene, men kostholdsendringer kan være til god hjelp hos
noen
, sier Halvorsen.

Han trekker også frem at noen studier indikerer at et høyt inntak av kumelk kan
være årsak til kviser
, spesielt hos ungdom.

- Men generelt er det utført få og små studier som ser på akne og kosthold, så fra et vitenskapelig ståsted er det vanskelig å gi råd, sier han.

Halvorsen påpeker at det i behandling av akne finnes gode kremer, både reseptfrie og
på resept, som kan ha veldig god virkning. 

- For dem med mye akne, er tablettbehandling en mulighet og det bør ikke
utsettes så lenge at det blir for mye arr, sier han.