ASTMA: Anstrengelsesutløst astma og oppstår gjerne ved hard trening i mer enn 15 kuldegrader. Foto: Science Photo Library
ASTMA: Anstrengelsesutløst astma og oppstår gjerne ved hard trening i mer enn 15 kuldegrader. Foto: Science Photo Library
Anstrengelsesutløst Astma

Ja, hard trening ute, og særlig i kulda, kan gi astmaproblemer

Og bruker du ikke medisiner kan du få en forverring.

Kaldt vær kan by på ekstra utfordringer for deg som har astma fra før av, men trener du mye ute i kulda kan det også skape luftveisproblemer selv om du ikke har astma fra før av.

– Ja, det stemmer. Du kan få en forverring av astmaproblemene dine, eller man kan få hyperreaktvitet i lungene ved å trene mye i kulden. Vi snakker jo da om å trene i minusgrader, sier Anna Bistrup, helsefaglig rådgiver i Astma- og allergiforbundet, til KK.no.

Astma er en kronisk betennelses- eller irritasjonstilstandstilstand i luftveiene som kan føre til hoste, tetthet i brystet, tung pust eller surkling. Men astmasykdommen er svært individuell, og det er også noen som opplever å bare få problemer i spesifikke situasjoner.

Dette kalles anstrengelsesutløst astma og oppstår gjerne ved hard trening eller konkurranse i mer enn 15 kuldegrader.

LES OGSÅ: Astma kan gjøre det vanskeligere å bli gravid

Den kalde luften tørker ut luftveiene 

– Noen får symptomer kun når de trener ute, men er ikke plaget ellers. Forskjellen er at ved vanlig astma får man problemer uansett, mens anstrengelsesutløst astma er noe du kun har problemer med når du driver fysisk aktivitet, forklarer Bistrup.

Dette skyldes at den kalde luften indirekte fører til uttørring av luftveiene og dermed forsnevring. 

– Vanligvis puster vi med nesen, og dette gjør at luften vi puster inn gjerne blir varmet litt opp før den når lungene. Når vi trener har vi en tendens til å puste mer med munnen, som gjør at vi trekker mye mer kald luft rett ned i lungene, som kan føre til enda mer innsnevring i luftveiene, forklarer hun.

LES OGSÅ: Anne Lise kunne slutte med astmamedisin, ble frisk med rugspiredråper

KALD LUFT: Når vi trener har vi en tendens til å puste mer med munnen, som gjør at vi trekker mye mer kald luft rett ned i lungene. Den kalde luften fører indirekte til uttørring av luftveiene og dermed forsnevring. Foto: Shutterstock / PEPPERSMINT
KALD LUFT: Når vi trener har vi en tendens til å puste mer med munnen, som gjør at vi trekker mye mer kald luft rett ned i lungene. Den kalde luften fører indirekte til uttørring av luftveiene og dermed forsnevring. Foto: Shutterstock / PEPPERSMINT Vis mer

Typiske symptomer er at det føles vanskelig å puste og man kjenner det svir i brystet når man puster, i tillegg til at du ofte starter å hoste.

Det er likevel ikke bare de som trener ute i kulda som kan få astmalignende problemer, det er også en innendørsidrett som er typisk for slike plager.

– Svømmere er faktisk også utsatt for å få lungeplager eller problemer med luftveiene. Dette er fordi de trener i klorbasseng i mange timer hver dag, påpeker Bistrup. 

LES OGSÅ: 3 pusteøvelser du bør kunne

Astmapasienter har færre plager i dag

Det er jo ikke slik at du er enten født med astma eller født uten astma. Akkurat som med allergier er også astma noe som du kan utvikle i løpet av livet.

– Er det flere i familien som har astma så kan du genetisk sett være mer utsatt for å få det. Noen får det på grunn av yrket sitt, hvis de for eksempel jobber med løsemidler. Men også de som trener mye, enten ved at de trener mye ute eller at de driver med svømming, forteller Bistrup. 

Ifølge Arnulf Langhammer, lege og professor ved HUNT Forskningssenter, NTNU, har det vært en jevn økning i forekomsten av astma i løpet av de siste 40 årene, men nå ser ut til å ha flatet ut. I dag regnes det at rundt 8 prosent av voksne har astma. 

ANSTRENGELSESUTLØST: Har du astma og merker forverrelser ved trening/anstrengelse skal du ta forebyggende behandling om dette skjer oftere enn to til tre ganger per uke. Foto: Science Photo Library
ANSTRENGELSESUTLØST: Har du astma og merker forverrelser ved trening/anstrengelse skal du ta forebyggende behandling om dette skjer oftere enn to til tre ganger per uke. Foto: Science Photo Library Vis mer

– Takket være bedret behandling har imidlertid pasientene langt mindre plager og begrensninger enn tidligere. For 20-30 år siden var pasienter hyppig på legevakt på grunn av astmaanfall; nå er dette et svært lite problem, forutsatt at pasientene følger opp anbefalt behandling, sier han til KK.no.

Målet med behandlingen er at pasienten ikke skal trenge symptomdempende medisiner oftere enn to til tre ganger per uke, ikke ha nattlige plager og ikke ha begrensninger i aktivitet. 

– De fleste som følger opp med anbefalt forebyggende behandling fungerer utmerket, men fem til ti prosent av pasientene har betydelige plager til tross for optimal behandling. 

LES OGSÅ: Noen allergier har sterk sammenheng med enkelte matvarer

Tren smart og ta medisiner

Trening er likevel bra for oss, og du bør selvsagt ikke unngå det bare fordi du har astma. Ifølge Bistrup bør du bare sørge for å trene smart.

– For de som har anstrengelsesutløst astma er det lurt å trene litt smart, varm opp slik at lungene er klare for den påkjenningen det er å trene i kulden. Du kan også bruke Jonas varmemaske når du trener ute, forteller hun.

EKSPERT: Helsefaglig rådgiver i Astma- og Allergiforbundet, Anna Bistrup. Foto: Privat
EKSPERT: Helsefaglig rådgiver i Astma- og Allergiforbundet, Anna Bistrup. Foto: Privat Vis mer

For å øke treningsevnen og redusere astmatendensen er det derfor spesielt viktig å sørge for lang og god oppvarming.

Men også bruk av anfallsmedisin, ekstra dose anfallsforebyggende medisin eller kombinasjonspreparater 15-30 minutter før trening, har god effekt.

– Om du ikke bruker medisinene så kan du jo få en forverring, det vil gå ut over lungefunksjonen din. Du vil være mer mottakelig for luftveisinfeksjoner, og i verste fall kan du utvikle kols. Tren smart og vær smart. Og oppsøk lege hvis du er usikker, anbefaler Bistrup.

Også Langhammer påpeker at pasienter som har astma og merker forverrelser ved trening/anstrengelse skal ta forebyggende behandling om dette skjer oftere enn to til tre ganger per uke. 

– I tillegg kan de også ta symptomdempende medisin forut for trening for å dempe eller unngå at de blir tette under aktuelle treningsøkter. Vanlig dose for dette er 1-2 inhalasjoner med vanlig pulverinhalator eller spray, noe som er langt lavere dose enn det som er benyttet ved bruk av forstøverapparat, forklarer han og legger til at det stort sett ikke brukes forstøverapparat lenger i behandling av pasienter.

Det viktigste tiltaket for å unngå astmautvikling ved trening er likevel å unngå hard trening i sterk kulde, eventuelt bruke hjelpemidler som varmer opp lufta som pustes inn.

Bistrup anbefaler også at du ikke trener hardt hvis du er forkjølet, og ikke tren ute i pollensesongen. I byer og tettsteder vil også partikkelforurensingen bli verre når været er ekstra kaldt, og hun råder derfor at du unngår å trene langsmed trafikkerte veier. 

Til forsiden