DAGEN DERPÅ: Angsten over hva man gjorde eller sa i påvirket tilstand kan innimellom føles verre enn selve bakrusen! Foto: NTB Scanpix
DAGEN DERPÅ: Angsten over hva man gjorde eller sa i påvirket tilstand kan innimellom føles verre enn selve bakrusen! Foto: NTB ScanpixVis mer

Dagen derpå:

Ja, noen er mer utsatt for å få fylleangst enn andre

Det beste er selvsagt å ikke drikke seg full, men det er likevel tre faktorer som avgjør om du får fylleangst.

Med alkohol er det gjerne slik at inntaket virker som en god ide utover en hyggelig kveld - men så våkner man dagen etter ... Og angrer. Ikke bare fordi man ligger der, helt utslått, med dunkende hodepine og en mage som ikke spiller helt på lag, men også fordi bruddstykker av kvelden svirrer rundt i hodet.

Gjorde jeg virkelig det? Sa jeg det? Hvem fikk det med seg? Såkalt «fylleangst» dagen etter kan være ganske ubehagelig.

LES OGSÅ: Derfor blir bakrusen verre med alderen

Alle gode ting er tre

Merete Vevelstad, overlege og spesialist i rettstoksikologi ved Ullevål, forteller at fylleangsten er en direkte konsekvens av alkoholens påvirkning på hjernen. I hvilken grad du sliter med dette dagen derpå, avhenger i hovedsak av tre ting. Hvor lenge du har vært full er den første avgjørende faktoren.

- Alkohol er et stoff som demper uro og gir behag. Hvis man har vært beruset i så mange timer at hjernen har begynt å vende seg til denne tilstanden, blir det mer utfordrende for hjernen å gå tilbake til normalen igjen, forteller hun til KK.

LES OGSÅ: Bør du trene dagen derpå?

Dermed vil du altså oppleve uro og ubehag i stedet for ro og glede, når alkoholen er på vei ut av kroppen.

Vevelstad ber deg sørge for at du ikke er full i for mange timer, og anbefaler at du holder deg på en «lykke»-promille på rundt 1. Hjernens motreaksjon blir sterkere om du drikker mye over lang tid, men om drikkingen er kortvarig rekker ikke hjernen endre seg før rusen er over.

Folkehelseinstituttets sider anbefales det å vente bortimot en time mellom hver nye enhet alkohol, og nøye seg med å være alkoholpåvirket i 3-5 timer.

LES OGSÅ: To ting påvirker fyllesyken mest

Dersom du vil unngå fylleangst, bør du ha i bakhodet at hjernen din vender seg til å være i beruset tilstand. Jo lengre du er i den tilstanden, jo verre blir det når effekten er på vei ut! Foto: NTB Scanpix
Dersom du vil unngå fylleangst, bør du ha i bakhodet at hjernen din vender seg til å være i beruset tilstand. Jo lengre du er i den tilstanden, jo verre blir det når effekten er på vei ut! Foto: NTB Scanpix Vis mer

En annen viktig faktor som spiller inn, er rett og slett hvem du er. Ja, noen har faktisk lettere for å få fylleangst dagen derpå enn andre.

- Noen er mer urolige av seg, og vil slite mer med dette - andre er ikke særlig bekymret av seg og vil ikke merke det like mye. Er du en person med mye trøbbel i livet, vil dette komme tilbake til deg når du er ferdig med rusen. Når man drikker alkohol dempes feilkontrollen i hjernen, så alt føles greit. Man blir derfor ekstra selvkritisk når denne kontrollen kommer på igjen dagen etter, sier Vevelstad.

Og til sist, men ikke minst:

- Et annet veldig viktig moment er søvn. Har du sovet lite er du gjerne engstelig og frynsete i utgangspunktet, og med en bakrus på toppen kan det bli veldig ille!

- Den beste måten å unngå fylleangst på, er å ikke bli full, minner Vevelstad om.

LES OGSÅ: Slik påvirker alkohol snorking og søvn

LES OGSÅ: De beste matvarene til dagen derpå

Andre gode råd når du skal på fest:

- Ikke drikk på tom mage, og pass på å også drikke vann og alkoholfri drikke underveis.

- Dersom du skal ta smertestillende dagen derpå, ty heller til Paracetamol (Paracet, Panodil) enn Ibux. Dette er fordi sistnevnte hører til en gruppe anti-steroide innflammatoriske midler som i kombinasjon med alkohol kan gi blødninger i mage og tarm.

- Ikke legg deg til å sove mens du er på "stigende rus", på grunn av faren for oppkast.

LES OGSÅ: Tyr du til Paracet eller Ibux hver gang du har smerter?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: