YOGA: Ønsker du å starte med yoga? I denne saken får du Vibeke Klemetsens beste tips.  Foto: ANTI
YOGA: Ønsker du å starte med yoga? I denne saken får du Vibeke Klemetsens beste tips. Foto: ANTI
Yoga

- Jeg er ikke meg selv hvis ikke jeg får gjort yoga

Vibeke Klemetsen forteller til KK.no at hun er sikker på at barseldepresjon hun fikk under graviditeten skyldtes delvis at hun ikke fikk praktisere yoga.

I forbindelse med en pressefrokost i begynnelsen av februar slo vi av en prat med blogger, yogainstruktør og TV-personlighet Vibeke Klemetsen (41) om hvordan hun kombinerer den sunne livsstilen sin med morsrollen. For spiser de tre barna det samme som henne? Du kan lese hele intervjuet her

Naturlig nok kom vi også inn på temaet yoga, for det er jo ingen hemmelighet at denne treningsformen er en stor del av Klemetsens liv. 

LES OGSÅ: Blir du slank og veltrent av yoga?

Ble ikke frelst av yoga med det samme 

- Hvordan oppdaget du yoga? 

- Jeg gikk på mitt første kurs i 1997. Det var klassisk yoga på et alternativ senter i Stavanger. Årene som fulgte reiste jeg mye rundt i utlandet, og da hoppet jeg inn på alle mulige yogasentere - spesielt i California hvor jeg var borti mye rare greier, ler Klemetsen og fortsetter: 

- I 2003 hadde jeg mitt første møte med ashtanga yoga. Jeg var litt skeptisk i begynnelsen. På det tidspunktet drev jeg aktivt med kickboksing og trengte å bli mykere, men yogaen utfordret meg på en annen måte enn jeg var vant til og det var litt skummelt og vanskelig.

- I 2005 var jeg på en ny workshop og da var jeg frelst - jeg hoppet på min første teacher training og siden den gang har jeg sverget til ashtanga yoga.

Videre forteller Klemetsen at hun falt for nettopp ashtanga fordi det er den mest fysiske formen for yoga. 

- Du har en kombinasjon av det fysiske og det mentale - man blir virkelig konfrontert med tålmodigheten sin. Innimellom gjør du øvelser som krever mye, så hviler du. For meg er det den perfekte formen for yoga. 

LES OGSÅ: - Stressede, moderne mennesker kan ha stor nytte av yoga

Bearbeider ting på yogamatta 

Yoga er bra for sirkulasjonen, styrken og bevegeligheten din. I tillegg kan yoga være et nyttig verktøy mot depresjon, angst eller hverdagslige plager som stress og søvnproblemer.

- Mange studier over flere år viser at trening er bra for stress og psykisk helse. De senere år ser man også at yoga både kan forebygge og bedre depresjon, psykiske problemer og stress, har Maria Arlen Larsen, som er lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning, tidligere fortalt til KK.no

Men for Klemetsen er det først og fremst det mentale som er det viktigste når det kommer til å praktisere yoga. 

- Jeg møter meg selv på matta og blir konfrontert med det som skjer i livet mitt. Jeg bearbeider ting når jeg gjør yoga. Jeg er rett og slett ikke meg selv hvis ikke jeg får gjort det, sier hun. 

Klemetsen praktiserer yoga fire til seks ganger i uken og har i tillegg skrevet bok om yoga for gravde. 

- Sist jeg var gravid fikk jeg barseldepresjon under graviditeten. Det var så mye som hadde skjedd årene før dette som jeg kanskje ikke hadde fått bearbeidet ordentlig og da jeg ikke fikk praktisert yoga slik som jeg pleide ble jeg veldig utfordret. 

- Jeg blir veldig urolig når jeg ikke får mine daglige økter med yoga. Den stunden gjør til at jeg blir mer i balanse, finner mer trygghet hos meg selv og klarer å fokusere bedre.

LES OGSÅ: - Yoga kan forebygge og bedre depresjon, psykiske problemer og stress

Slik finner du riktig yogaform for deg 

- Har du noen gode tips til dem som ønsker å begynne med yoga? 

- Det å finne den riktige timen og læreren er viktig. Det finnes så utrolig mange forskjellige former for yoga, så du må rett og slett teste ut flere timer, enten det er klassisk yoga, ashtanga, virya eller bikram. 

- Passer yoga for alle? 

- Ja, det passer for både kvinner og menn. Og det har ingenting å si om du er høy, lav, tykk eller tynn. Er du derimot lat eller utålmodig vil det være vanskelig å komme inn i flowen, sier hun.  

Dette skiller de ulike formene for yoga: 

  • Ashtanga: En fysisk krevende yogastil, hvor pust, bevegelse og meditasjon forenes. Det helhetlige perspektivet har gjort ashtanga populær i Vesten de siste årene.
  • Bikram: En serie på 26 yogaøvelser og to pusteøvelser som utføres i 40 graders varme. Varmen skal hjelpe kroppen å rense ut giftstoffer, gjøre kroppen fleksibel og minimere risikoen for skade. Serien er laget for å vedlikeholde og styrke alle kroppens organer, muskler og sener, slik at man i løpet av en 90 minutters økt vil få trent hele kroppen, fra innsiden og ut.
  • Hatha: Kalles ofte klassisk yoga - en av de opprinnelige hovedgrenene. Formen er utgangspunktet for mange av de nyere variantene. I hathayoga forenes den mannlige og kvinnelige siden, sol (ha) og måne (tha), ved å gjøre fysiske øvelser og pusteøvelser som stimulerer de to sidene av kroppen like mye. De bruker foroverbøyninger, bakoverbøyninger, vridning til høyre og venstre, balanseøvelser og oppnedstillinger, og pusteøvelser.
  • Virya: En dynamisk form for yoga. Viryayoga vektlegger riktig teknikk, god holdning og nøyaktig utføring av de klassiske yogaøvelsene. Gjennom å trene denne yogaformen skal du bli sterkere, mer bevegelig, få bedre konsentrasjon og nærvær i hverdagen.


Vi gjør oppmerksom på at Vibeke Klemetsens blogg har et annonsesamarbeid med Aller Media-eiede AdLink. Aller Media eier også KK.no.

Til forsiden