SLANKING: Suzy fikk problemer med overspising i tenårene. Etter et utall slankekurer har hun endelig funnet et kosthold hun mener passer livsstilen hennes. Foto: Sensekost.dk
SLANKING: Suzy fikk problemer med overspising i tenårene. Etter et utall slankekurer har hun endelig funnet et kosthold hun mener passer livsstilen hennes. Foto: Sensekost.dk Vis mer

Slankekur

- Jeg hadde hele tiden håpet på en «quick fix», men etter hvert gikk det opp for meg at det ikke fantes

Suzy var lei av jojo-slanking og mislykkede kurer. Da lagde hun like godt sin egen metode.

Suzy Wengel vet alt om slankekurer – hun har prøvd dem alle. Suppekur og sultekur. Risengrynsgrøtkur og pastakur. Slankeost, slankepiller og kaloritelling opp og i mente. Og jo da, hun gikk ned i vekt. Det er bare det at kiloene alltid kom tilbake. Noen ganger med renter. (Psst: 6 enkle tips som sikrer deg en sunn vektnedgang)

I dag, derimot, veier hun det hun vil veie. Det har hun gjort i flere år, etter at hun gikk ned 40 kilo. Og metoden er hennes egen. For noen år siden lanserte hun slanke- og sunnhetskonseptet Sense, som etterhvert ble stort i Danmark. Men historien begynte så langt tilbake som videregående, da Suzy var normalvektig, men følte at noe ikke stemte.

– Ikke fordi jeg var tykk, på det meste hadde jeg kanskje et par kilo ekstra. Men fordi jeg begynte å sammenligne meg med de høye og tynne jentene. Og det skal man jo ikke når man er 1.63 høy, sier Suzy.

LES OGSÅ: Hold vekten etter slankekuren

Overspiste i flere år

Hun valgte å gå til lege med «problemet» sitt. I stedet for å forklare at det faktisk ikke fantes noe problem, skrev legen ut slankepiller.

– Det medførte at jeg mistet matlysten, og så gikk ned i vekt. Men med en gang jeg sluttet med pillen, overkompenserte jeg, spiste for mye og gikk opp igjen. Hun overspiste i flere år.

– For meg begynte det i det små på videregående, og eskalerte i 20-årene. Jeg spiste enorme mengder mat og stanset ikke før jeg ikke klarte å få mer ned i magen. Når jeg skulle kjøpe fastfood kjøpte jeg gjerne 2–3 måltider på en gang, sånn at jeg skulle være sikker på at det var én av dem jeg likte. Men jeg endte som regel med å spise alle. Fra jeg var 21 til jeg var 26 bodde jeg alene og satt hjemme i min egen verden og proppet meg med mat. Jeg syntes det var trygt og koselig. 

I denne perioden jobbet Suzy også som laborant på et universitet. 

– Hver kveld gikk jeg til sengs med en plan om å begynne på slankekur i morgen. Men når morgenen kom, startet jeg hjemme med et par rundstykker, brødmat på jobb, og litt senere en ordentlig lunsj. På ettermiddagen spiste jeg kake, og så et kveldsmåltid, forteller Suzy. 

Innimellom fulgte hun en slankekur og gikk ned i vekt, bare for å gå opp igjen etter en kort stund. Sånn var det også da hun møtte mannen i sitt liv.

– Da jeg møtte Jesper, gikk jeg ned i vekt ved å følge typiske råd: Spis lite fett og små porsjoner. Det virket, men det varte ikke. Vi startet et firma sammen, noe som medførte mye spising ute på restauranter i møter og slikt. Det ble for mange fristelser. Dessuten søker man jo kos når man er nyforelsket, så det ble mange sjokoladeboller i sofaen, for å si det sånn. 

LES OGSÅ: Så mye må du kutte for å gå ned i vekt

- Du skal ikke telle kalorier eller veie maten

I dag har Suzy og Jesper to gutter på fem og seks. Det var da den yngste, Albert, nettopp var født at Suzy bestemte seg for å gå ned i vekt og bli der, en gang for alle. På det tidspunktet veide hun rundt 100 kilo. Hun likte ikke synet av de store beina sine ved siden av sønnens bitte lille kropp. På det tidspunktet hadde hun også fått så mange erfaringer med mislykkede slankekurer at hun var i stand til å bruke den kunnskapen på en konstruktiv måte. 

– Hele tiden hadde jeg håpet på en «quick fix». Etter hvert gikk det opp for meg at det rett og slett ikke fantes. Så jeg valgte i stedet å bruke fornuften, og det gjorde hele forskjellen.

På ni måneder gikk Suzy ned 40 kilo, nettopp ved å bruke sunn fornuft og all den vitenskapelige kunnskapen hun kunne finne om kost og mosjon. Senere samlet hun sine erfaringer i konseptet Sense. Først og fremst bygger Sense på «tallerkenmodellen»: Du skal fylle tallerkenen din med 1–2 håndfuller grønnsaker, 1 håndfull protein og 1 håndfull stivelse. Alternativt frukt og 1–3 teskjeer fett. Mengdene avgjøres av størrelsen på hendene dine.

– Du skal ikke telle kalorier eller veie maten, men spise i forhold til det kroppen din trenger. Også skal du spise alminnelig, fornuftig mat. 

Suzy har også laget konseptet spisekasser. Man har tre om dagen til rådighet. 

– Det er en mental greie som sier noe om energien du har til rådighet i løpet av dagen, så styrer du det selv. Hvis du vet at du skal ut og spise om kvelden, holder du deg til én spisekasse på dagtid, så kan du unne deg to om kvelden. Eneste regel er at man ikke skal overskride det totale antallet i løpet av en dag. 

Hun tror ikke på for mange forbud.

– Restriksjoner gjør med en gang at det forbudte blir spennende, og at du får lyst på det du ikke kan få. Jeg sier heller, har du lyst på den sjokoladen, ta den, da har du bare en spisekasse mindre den dagen.

OVERKOMMELIG KUR: Ifølge Suzy legger ikke kuren hennes føringer for hva du bør spise, men proteiner er viktige. Til mellommåltider anbefaler hun egg. Foto: Sensekost.dk
OVERKOMMELIG KUR: Ifølge Suzy legger ikke kuren hennes føringer for hva du bør spise, men proteiner er viktige. Til mellommåltider anbefaler hun egg. Foto: Sensekost.dk Vis mer

LES OGSÅ: Kosen det er lov å unne seg

Ingenting er forbudt

Med Sense skal folk spise normal mat. 

– Det er for eksempel galskap å sette en person på 120 kilo på en kur der de bare kan spise 1000 kalorier om dagen. Da sulter man jo. Det pluss at det er en masse de ikke får lov til å spise, gjør at slankekuren blir en garantert fiasko, sier Suzy. 

LES OGSÅ: Gå ned i vekt: - En livsstilsendring kan gjøre at du kan spise mer mat

Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, mener
i utgangspunktet at kostholdet denne metoden foreslår for så vidt er greit.
 

– Men vi anbefaler ikke å gå ned så mye i vekt, fordi det for de fleste er umulig å opprettholde en så stor vektreduskjon. Ved stor vektnedgang vil kroppen forsøke å regulere seg tilbake til utgangsvekten, ved å bruker mindre energi og øke appetitten.

Svendsen mener at det over tid kan være vanskelig å opprettholde et slikt kosthold:

– Studier viser at om man går ned ti prosent av utgangsvekta, vil litt over halvparten greie å opprettholde en vektnedgang på mer enn fem prosent.

Ifølge Suzy er det ingen matvarer hun ser på som forbudt.

– Det er kanskje noen valg som er smartere enn andre – alle vet jo at en kake inneholder mange flere kalorier enn grønnsaker  – men du kan fint spise et kakestykke i ny og ne. Det handler om balansen. 

Én ting er Suzy klar på: Man må følge kuren 100 prosent de første to ukene. Altså tre måltider om dagen etter tallerkenmodellen. Slik får man prinsippene under huden og får en forståelse for de forskjellige matgruppene. Etter det kan man spise mer «freestyle», som Suzy kaller det. Målet er at man etter hvert helt naturlig skal spise etter metoden.

– Jeg brukte faktisk tre år på å bli det jeg kaller en «naturlig spiser», altså en som spiser etter prinsippene uten å tenke over det. Nå forstår jeg når jeg egentlig er mett, og hva kroppen trenger. Før måtte jeg proppe magen full for å kjenne meg mett. 

I dag veier hun 60 kilo. 

– Men for å holde den vekten måtte jeg sulte meg selv. Det ble for anstrengende å hele tiden passe på mengden mat og slikt. Det passet ikke min livsstil. 60 kilo er perfekt for meg, sier Suzy. 

– Idealvekten din er den vekten som passer din livsstil. Er du 50 og vil veie det du gjorde da du var 25, kommer du ikke til å lykkes, fordi livsstilen din er helt annerledes nå. Du må tilpasse ambisjonsnivået til det livet du lever. Da er det realistisk å nå målet.

LES OGSÅ: Treningen for deg som vil raskere ned i vekt

Sense-prinsippene

1. Tallerkenmodellen: På tallerkenen skal det ligge 4 håndfuller med mat: 2 håndfuller grønnsaker, 1 håndfull protein (kjøtt, egg, fisk, bønner) og 1 håndfull karbohydrater fra stivelse eller frukt. 1-3 spiseskjeer fett (olje, smør, saus, dressing). Ved å bruke håndfuller får du i deg fornuftige mengder uten å måtte veie eller telle.

2. Spis 2-3 måltider om dagen, og tenk på måltidene som «spisekasser», der du kan skyfle om på mengder og rekkefølge om det trengs. Er du for eksempel mest glad i 2 hovedmåltider og 1 mellommåltid, betyr det at du kan unne deg litt mer til hovedmåltidene. 2 av spiseskassene bør bygges opp etter tallerkenmodellen hver dag.

3. Unngå matvarer med mye sukker. Får du lyst på kake, dropper du en av spisekassene. 

4. Spis kun 1 porsjon per måltid.

5. Dropp mellommåltider. Blir du sulten mellom måltidene, kok deg et egg eller spis en håndfull nøtter. Men dette må du trekke fra spisekassene.

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i Kk nr 15/16, 2017

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: