LAVKARBO: La om kostholdet til lavkarbo. FOTO: Sverre Christian Jarild
LAVKARBO: La om kostholdet til lavkarbo. FOTO: Sverre Christian JarildVis mer

Lavkarbo:

- Jeg har aldri vært så lykkelig som nå

Først da Vibeke la om til lavkarbokosthold og sluttet å sulte seg, slapp kiloene taket. Dessuten ble humøret et helt annet!

- Jeg liker å steke eller å ovns­bake maten, og det smaker fantastisk når jeg bruker krydder jeg elsker! sier Vibeke Bryhn (30) og vender på grønn­sakene i stekepannen på kjøk­kenet på Vålerenga i Oslo.

Kylling, sopp og hvitløk med en god dæsj olivenolje, salt, pepper og chili. I dag står Vibekes egen creamy chili chicken på menyen.

- Lavkarbomat smaker så mye mer og renere. Før spiste jeg sjelden grønnsaker, og tilberedte dem kjedelig. Trikset er å sette god smak på maten, og du kan prøve og feile litt. Du kan også lage heftig gode grønnsaks­pureer! Det tar tjue minutter å vente på en ferdigrett i ovnen, like lang tid som å lage maten fra grunnen av, sier Vibeke.

Hun har vært overvektig siden barneskolen. På en dårlig dag kunne fem brødskiver gå ned på høykant før foreldrene kom hjem fra jobb og de spiste middag sammen. Etter et fall fra heste­ryggen ble hun operert for rygg­prolaps 15 år gammel. Vibeke var sengeliggende over lengre tid og vekten krøp oppover.

LES OGSÅ: Gikk ned 32 kilo med lavkarbo

Slutt med kjæresten

I 2008 gikk Vibeke gjennom et brudd og i tiden etterpå gikk hun ned 30 kilo. Det ble lite mat, men desto mer turgåing, opptil 1,5 mil om dagen.

- Jeg har fått utløp for sorg, sinne og frustrasjon under fysisk aktivitet. Det er en mye bedre måte å komme i kontakt med følelsene på enn med mat. En joggetur er medisin mot det meste.

I 2011 ble hun gravid og gjennomgikk like etter et nytt brudd.

- Jeg hadde vært flink til å holde vekten i to­tre år, men i løpet av svangerskapet kom 30 kilo på kort tid, med trøstespi­sing og hormonforandringer.

Etter svangerskapet håpet Vibeke på å gå ned i vekt med amming, men bare seks kilo slapp taket.

- Jeg var mye alene og trøste­ spiste. Smågodt, potetgull, kaker. Jeg var avhengig av mat og sukker.

Hun har prøvd både pulver­kurer og lavkaloridietter og opplevde begge som «selvpining». Lavkalori funket i to uker, hun gikk ned, men ble veldig sulten og sprakk til slutt. Da gikk vekten opp igjen.

LES OGSÅ: Slik lykkes du med lavkarbo

Umotivert

Hun har utsatt å legge om livs­stilen mange ganger – for hva var vitsen?

- Jeg går jo ikke ned uansett, tenkte jeg. Og det lave stoff­skiftet har gjort det ekstra utfordrende. Med skylapper for øynene har jeg tenkt at bare jeg pynter meg med en kjole, vil ingen se overvekten min.

Hun forteller at det er viktig for henne å se bra ut og føle seg vel:

- Til slutt ville jeg absolutt ikke bli tatt bilde av. Men så fikk jeg se ett av meg selv. «Fytterakkern! Nå må jeg gjøre noe», tenkte jeg, sier Vibeke.

Vinteren 2016 bestemte hun seg for å ta grep, først og fremst for å bli en aktiv mor for sønnen. Komme seg ut av sofaen. Kanskje fitness­tre­ning kunne være noe? I en blogg fant hun et godt råd: Start med å endre én vane av gangen.

- Jeg bestemte meg for å gå hjem når jeg hadde hentet sønnen min i barnehagen, i stedet for å ta bussen. Etter hvert ble han med på å gå frem og tilbake, etter noen ville protester. Nå har det blitt en vane, nå tar vi nesten aldri bussen, sier Vibeke og smiler.

Med gåturene kom lysten til å legge om kosten. I 2014 hadde hun meldt seg inn i en lavkarbo­-gruppe på Facebook, hvor folk gir hverandre tips og oppskrifter og svarer på spørsmål.

- Den gang var jeg ikke mentalt innstilt på å legge om. Nå er jeg veldig aktiv på Insta­gram og min egen fanside på Facebook. Jeg poster nesten alle måltider og oppskrifter. Instagram og Facebookgruppen har forandret alt for meg! Folk har motivert meg når jeg har vært på bunnen, forteller Vibeke.

Hun startet forsiktig, med å kutte ut sukker og søtsaker, så kuttet hun mel, ris, pasta, sukker og poteter gradvis, samtidig som hun innførte nye og spennende grønnsaker, rent kjøtt, fisk og fett. Fra vinteren 2016 til juli i år har hun gått fra 113 til 83 kilo.

- Jeg merket det først på ansiktet og klærne, fettet gikk av jevnt og trutt. Nå jager jeg ikke etter å veie 65 lenger, jeg har klart å endre vanene mine. Det har gjort noe med mitt syn på meg selv, egenverdien, og på forholdet til mat. Vektnedgangen, og det å kunne gå inn i størrelse 40/42, er blitt en bonus. Det viktigste nå er at jeg er blitt lykkelig og fornøyd med den jeg er i dag.

LES OGSÅ: Dette er sannheten om bacon og lavkarbo

Tre måltider

Vibeke har gjort endringene en etter en: Først bevege seg, så legge om kosten, deretter begynne å trene, starte på studier. I begynnelsen telte hun karbohydrater og bakte lavkarbo-knekkebrød og brød. Nå er hun ikke fysen på brødprodukter lenger og slipper å telle. Hun spiser bare når hun er sulten. Er hun ikke det om morgenen, spiser hun først til lunsj.

– Det avhenger av det siste måltidet dagen før. Jeg spiser ett til tre måltider daglig. Blir det ett, er porsjonen stor, ved tre måltider er porsjonene mindre. Maten jeg spiser inneholder en tredel fiber/grønnsaker, en tredel protein og en tredel fett, forklarer Vibeke.

Vibeke har ADHD, og de mentale utfordringene kan føre til at hun har litt for mange prosjekter på gang. Opp gjennom årene har hun også hatt dårlig selvbilde og perioder med angst. Gjennom helsevesenet har hun fått veiledning i trening, både fysisk og mentalt. Med «hjernen på plass» klarer hun å gjennomføre ting hun ikke trodde var mulig.

– Jeg har trent mye det siste året, både yoga og mindfullness, og det hjelper meg å roe tankene og holde fokus. I tillegg trener jeg nå styrketrening og utholdenhetstrening – og jeg går til det meste.

Røyken har hun stumpet. Etter nikotinplaster i to uker var det helt stopp.

– Å røyke og å overspise er noe av det samme. Det handler om uvanen hvor du putter ting i munnen. Jeg var fastlåst i tankegangen om at jeg kom til å legge på meg hvis jeg sluttet å røyke, men vekten har gått ned. Jeg er flink med kosten og trener mye.

Vibeke er alene med sønnen på fem år og er student. Til høsten gjenstår eksamen i økonomi, så er hun ferdig utdannet butikksjef.

– Det er rart, men med frem skrittene mine har jeg opplevd misunnelse, så jeg kvitter meg med folk som ikke vil meg vel. Når dører lukkes, vil nye åpne seg. Nå er drømmen min å starte et spisested med lavkarbomat! Jeg leter etter investorer og samarbeidspartnere i prosjektet, ta gjerne kontakt. Dette er blitt en livsstil jeg elsker, sier Vibeke og smiler mot sommersolen.

Lurt å begynne i det små

– Jeg anbefaler lavkarbokosthold blant annet fordi du kan gå ned i vekt uten å være sulten hele tiden, sier lege Sofie Hexeberg ved Dr. Hexebergs klinikk.

– Start rolig: Trapp ned på karbohydrater i løpet av en uke for å redusere ubehagelige symptomer i overgangsfasen. Ha fokus på rene og naturlige matvarer, og lag maten fra grunnen. Få i deg rikelig med drikke, ikke tren hardt ved oppstart og få i deg nok salt for å unngå leggkramper og hjerteklapp. Spis nok til måltidene. Du går ikke på en smell hvis kroppen er godt ernært, sier Hexeberg.

– Med svært lite karbohydrater vil insulinmengden i blodet synke, og kroppen vil etter hvert bruke sitt eget fett som hovedenergikilde. Hvor mye og hvor raskt du går ned, avhenger av blant annet overvekten, kjønn, alder, muskelmasse, fysisk aktivitet og hvilestoffskiftet. På strikt lavkarbo kan du miste et par kilo vann i starten. Er du veldig overvektig er det viktigere med et jevnt vekttap på 1⁄2–1 kilo per uke enn, hvor mange kilo som tapes på få uker. Alle vil oppleve at vektnedgangen stagnerer. Hold fast ved planen! Kroppen trenger tid for justering av hud, leddbånd og annet fremfor tap av fettmasse. Har du gått ned 10–15 kilo, trenger du mindre mat, sier Hexeberg.

– Ved sukkersug pleier det å være effektivt å spise rikelig med fet mat når suget kommer.

Til info: Denne saken har også vært publisert i Allers, som eies av Aller Media.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: