STINE HARTMANN: Det er ingen hemmelighet at Stine fikk kjørt seg fysisk og psykisk da hun var med på «Farmen», som ble sendt på TV 2 i høst. Foto: Astrid Waller
STINE HARTMANN: Det er ingen hemmelighet at Stine fikk kjørt seg fysisk og psykisk da hun var med på «Farmen», som ble sendt på TV 2 i høst. Foto: Astrid Waller Vis mer

Stine Hartmann

- Jeg har brukt trening for bearbeidelse, både for meg selv og ved å hjelpe andre

«Farmen»-Stine trives best når hun kan løpe en lang tur klokka fem om morgenen, og kan aldri bli kjæreste med en slappfisk.

- Å sitte på utedassen og se på stjernehimmelen, helt magisk! Å våkne til postkort-utsikt og bare høre lyden av kuer og høner. Klare å melke en ku helt alene og lage min egen kniv. Sånne små, enkle ting gjorde størst inntrykk, sier Stine Hartmann (31) og mimrer om høydepunktene i «Farmen», som ble sendt på TV 2 i høst.

Det er ingen hemmelighet at Stine fikk kjørt seg fysisk og psykisk. Til KK.no har hun tidligere forklart at det å være med på «Farmen» var som en lang psykologtime.

– Jeg savner nesten alt! Unntatt luktene. Jeg følte jeg luktet som en meksikansk taxisjåfør, sier Stine. For hygienen var skral, uten innlagt vann og uten sjampo og deodorant. Svettelukten ble ekstra stram i stadig lengre armhulehår.

– Jeg prøvde med saks, det gikk så som så. Så prøvde jeg å sette fyr på dem, etter tips fra Lasse, et bullshit kjerringråd! forteller Stine mens stylisten jobber med krølltangen i den blonde manken før dagens fotoshoot. I hodebunnen strutter fremdeles en hissig, rød kul etter en sårinfeksjon forårsaket av kumøkk.

Stine vurderte aldri å melde seg på «Farmen». Hun ble headhuntet. 

– Jeg tenkte shit, nå har jeg fått meg jobb! Det er helt konge! Så jeg lurte på arbeidstiden og betaling. Men det var rett på Skype og selge meg som deltaker. Jeg tenkte at dette går dårlig, jeg ser ikke ut og kan ikke noe om gård. Jeg er ikke hun unge flørtete, heller ikke den brautende nordlendingen – jeg er bare en sånn osloperson med nasal stemme.

LES OGSÅ: «Farmen»-Stine måtte slette Tinder

- Rastløsheten er min svake side

Stine solgte seg inn som en duracell-kanin. En som kanskje irriterer folk med sitt energinivå, men som også er ærlig og arbeidsom. Duracellgenet ble det litt manko på etter hvert for Stine som er vant til fem måltider om dagen. (Pssst: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening!)

1. CURTSY LUNGES:  Bøy det ene beinet bak det andre, slik at lårene krysses, og skyv så godt opp foran med det samme beinet! Jo lenger ned du kommer, desto tøffere blir øvelsen. Bytt bein. Her trener du rumpe og indre lår.  Foto: Astrid Waller
1. CURTSY LUNGES: Bøy det ene beinet bak det andre, slik at lårene krysses, og skyv så godt opp foran med det samme beinet! Jo lenger ned du kommer, desto tøffere blir øvelsen. Bytt bein. Her trener du rumpe og indre lår. Foto: Astrid Waller Vis mer

– Vi fikk tre måltider, som stort sett besto av poteter, det verste jeg vet. Jeg forsynte meg av kraftfôret til geitene for å få i meg salter. Når du jobber mye fysisk ute, blir du keen på litt andre ting.

Journalist, personlig trener, gruppetrener og popup-PT. Elleville innlegg på blogg, Snapchat, Instagram og Facebook. Alt dette bobler inni Stine. Som 12–13-åring merket hun spesielt store doser med lopper i blodet.

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

– Alt skal prøves! Det begynte med basket, rytmisk sportsgymnastikk og aerobic. Pappa var tennistrener, så jeg hadde en kort karriere som tennisspiller. Jeg tester ut nye ting som rollerblades, kangoo jumping og rockeringkurs – det gir treningsglede i hverdagen.  

I 2014 tok hun utdannelse som personlig trener.

image: - Jeg har brukt trening for bearbeidelse, både for meg selv og ved å hjelpe andre

– Jeg liker å glede mange samtidig, jeg elsker KK-campen, som jeg har ledet flere ganger. Nå trener jeg grupper på Barry’s Bootcamp i Oslo og er løpeinstruktør for kunder som vil løpe maraton. Jeg er nok bedre på sosial trening enn én til én, sier Stine.

Hvis hun ikke har noe å gjøre, blir hun stresset. Rastløs. Hun trener hardt fem ganger i uka, og løper helst en god tur klokka fem om morgenen.

– Rastløsheten er min svake side, jeg føler jeg går glipp av noe hele tiden. Kanskje det er et enebarnsyndrom? Men jeg er uredd, et ja-menneske, god på å bli kjent med mennesker og få dem til å trives i mitt selskap, sier Stine.

LES OGSÅ: Treningen som har positiv effekt på hjertet ditt

Fra Sosialistisk ungdom til L.A

Det har hun god nytte av som journalist, paret med å være nysgjerrigper. Faren Sigurd, som selv er journalist, var skeptisk til yrkesvalget, for bransjen er i nedgangstider. Stine jobbet hardt og fikk tilbud om to faste jobber etterpå.

– Jeg angrer ikke et sekund på utdannelsen. Da jeg var liten, drømte jeg om å bli utenrikskorrespondent – jeg ble jo nesten det, haha!

Mens mange andre ungdommer på Ullern drakk seg full på Peach Canei på fritiden, var Stine aktiv i Sosialistisk ungdom.

– Jeg var den lille rebellen på Ullern. Jeg vokste mye på å være politisk aktiv. Men da jeg jobbet i Radio Orakel i Blitzhuset, følte jeg meg som en kjempestor perleøredobb! 

På jenterommet skrev hun de villeste historier om jenter som hadde store drømmer, som å dra til verdensrommet. 

– Kanskje hadde jeg en indre drøm om å få til noe på egen hånd når jeg ble stor? Jeg likte å være alene og skrive, og jeg elsker språk, særlig engelsk og spansk. 

Hippe reiser til Los Angeles, intervjuer med hotte kjendiser. Stine levde i en egen verden i flere år i jobben som journalist i ungdomsmagasinet TOPP. Sterkest inntrykk gjorde allikevel møtene med unge jenter til spalten «Tett på». Her fortalte de om mobbing, sykdom, spiseforstyrrelser og andre tøffe livssituasjoner.

– Jeg brant for å sette søkelyset på vanskelige temaer blant ungdom. Nå kunne drømmesaken min vært å følge en dame i 50-årene fra å være sofasliter til å få henne til bli glad av aktivitet! 

Stine blir tent av å motivere andre – å se folk lyse opp av glede når de klarer å være med på sin første treningsøkt. 

– Jeg fikk en kjempefin julegave i år – jeg fikk mamma og pappa til å trene! Jeg er så glad for det. De hadde nesten ikke muskler igjen, påstår Stine.

2. SUMO TIL KNEBØY: Stå i en knebøy med tærne pekende utover. Uten å reise deg beveger du på tærne så de peker rett fram. Fortsett å løfte kun tærne fram og tilbake mens du står i en lav knebøy. Husk å holde ryggen så rett som mulig! Her trener du rumpe, bakside lår, forside lår.  Foto: Astrid Waller
2. SUMO TIL KNEBØY: Stå i en knebøy med tærne pekende utover. Uten å reise deg beveger du på tærne så de peker rett fram. Fortsett å løfte kun tærne fram og tilbake mens du står i en lav knebøy. Husk å holde ryggen så rett som mulig! Her trener du rumpe, bakside lår, forside lår. Foto: Astrid Waller Vis mer

- Har vært en berg-og-dalbane

For et år siden fikk hun seg en alvorlig trøkk – etterfulgt av én til. Bare timer før Stine og forloveden skulle reise til New York og feire bursdagen hennes, ble det klart at forholdet var slutt. En uke etter mistet hun journalistjobben på grunn av nedbemanning. Alt skjedde på en gang, og hun flyttet hjem på jenterommet fra egen leilighet.

– Dette året har vært en skikkelig berg-og-dal-bane-tur. Når du går gjennom et brudd og ikke har jobb lenger, skal du finne ut av livet igjen. Jeg dro på «yolo»-tur i seks uker alene til Mellom-Amerika. Det er det beste jeg har gjort, jeg hadde bare fokus på meg selv og gjorde nye ting. Som å sove på en vulkan. Alle sa jeg flyktet, men jeg vokste på det.

Vel hjemme var det å snu i døra for å reise på KK-camper og treningscamp med Ving som instruktør, for deretter å jobbe med løp for Runners World.

– Jeg slapp å tenke så mye. Men etter «Farmen»-oppholdet fikk jeg det hele litt i fleisen igjen, forteller Stine.

For «der inne» fikk hun lettet på trykket. Duracellkaninen er blitt mer oppmerksom på at det er problematisk for henne å åpne seg.

3. ETTBEINS HOFTEHEV: Ligg på øvre del av ryggen mens du presser det ene beinet i været, holder i tre sekunder og kommer rolig ned igjen. Stram rumpa gjennom hele øvelsen! Bytt bein. Her trener du rumpe, lår og rygg.  Foto: Astrid Waller
3. ETTBEINS HOFTEHEV: Ligg på øvre del av ryggen mens du presser det ene beinet i været, holder i tre sekunder og kommer rolig ned igjen. Stram rumpa gjennom hele øvelsen! Bytt bein. Her trener du rumpe, lår og rygg. Foto: Astrid Waller Vis mer

– Jeg pleier å bruke humor og tulle bort vanskelighetene. Jeg vil ikke bry venner. På «Farmen» ble jeg mer åpen, vi snakket om alt. Som at mamma har hatt brystkreft. Mens jeg var på «Farmen», fikk jeg beskjed om at pappas kreft hadde spredt seg til skjelettet. Det var heftig å få brev fra mamma og pappa, da grein jeg. 

Oppholdet var som en lang psykologtime – og etterpå fikk alle tilbud om nettopp det.

– Det var gull verdt! Og jeg har brukt trening for bearbeidelse, både for meg selv og ved å hjelpe andre.

Stine hadde forestilt seg voksenlivet med mann, et par barn, gjerne et hus. Hun har is i magen og er ikke skremt av kjærligheten.

– Det er mer avslappet nå. Jeg har det fint, men vil gjerne finne den rette. Han er aktiv, ærlig, har egne venner og synes det er fint at jeg tar en løpetur klokka fem om morgenen. Så kan jeg ligge og dra meg i to timer etterpå, jeg. For å lade batteriene spiser jeg store mengder sjokolade, drikker cola light og ser dokumentarer på Netflix. Og jeg elsker rødvin.

Stine synes at det morsomste med «Farmen» er at hun ble så god venn med Oddvar «Oddis» Jenssen! 

– Han lever et helt annet liv enn jeg. Mens han sitter på traktoren og hører på Sambandet, er jeg på Barry’s Bootcamp og hopper til nittitallslåter. Jeg trodde jeg skulle matche best med oslofolka, men det var Oddvar det klaffa mest med, sier Stine. 

Hun har fremdeles mye kontakt med flere av deltakerne og skal besøke Oddvar på Skjernøy sammen med foreldrene sine.

Stine likte bobla hun kom i på gården. Mye jobbing, og et liv uten klokke. Landlig og rolig, så vi skal ikke se bort fra at hun flytter ut fra byen etter hvert.

4. HØY PLANKE MED KICK BACK: Stå i en høy planke mens du skyver det ene beinet godt opp i været. Blir det for tungt, stå på knærne! Bruk rumpa til å skyve opp beinet! Bytt bein. Her trener du rumpe og bakside lår. 




 Foto: Astrid Waller
4. HØY PLANKE MED KICK BACK: Stå i en høy planke mens du skyver det ene beinet godt opp i været. Blir det for tungt, stå på knærne! Bruk rumpa til å skyve opp beinet! Bytt bein. Her trener du rumpe og bakside lår. Foto: Astrid Waller Vis mer

Stine om trening

Jeg trener: Hardt fem ganger i uka, er i aktivitet hver dag. Jeg løper en del ute, driver med styrketrening og er instruktør på Barry’s Bootcamp.  

Jeg digger: Å prøve nye treningsformer!

Jeg digger ikke: At dansing og zumba er trening, skjønner jeg ikke. Jeg har ikke rytme og danser bare på utesteder når det er mørkt.

Når motivasjonen svikter: Lager nye spillelister som får meg til å kaste på meg joggeskoene og fly over mølla. Jeg trener ikke om kvelden, men så tidlig som mulig. Når jeg er syk, trener jeg ikke. Trening skal være lystbetont. 

Sier til slappfisker: Noen ganger pusher jeg folk ekstra, roper og er vill og gæren. Det er lite jeg kan gjøre med folk som ikke lar seg pushe. Jeg kunne aldri vært sammen med en slappfisk!

Hva er treningsmottoet ditt? Jobbe på! Få folk til å visualisere: Nå skal vi opp til Holmenkollen, siste svingen før vi runder hoppbakken – prate dem gjennom stigningsløpet.

– Jeg elsker musikk og trening! Jeg har hatt Aleksander Rybak som instruktør i aerobic og step på Friskis & Svettis treningssenter i Vika, han var kjempeflink og hadde fulle timer, sier hun.

5. HOCKEY: Stå med føttene i skulde­breddes avstand, og sett deg inntil en vegg med 90 graders vinkel i knærne. Ikke la knærne havne foran tærne. Her trener du knestrekkere, bakside og forside lår og rumpe.  Foto: Astrid Waller
5. HOCKEY: Stå med føttene i skulde­breddes avstand, og sett deg inntil en vegg med 90 graders vinkel i knærne. Ikke la knærne havne foran tærne. Her trener du knestrekkere, bakside og forside lår og rumpe. Foto: Astrid Waller Vis mer

Stines råd til den utrente

Kom i gang: Ikke gå for en pangstart! Ta det etappevis for å unngå smerter og skader. Vil du begynne å løpe, start med gåturer. Siden kan du jogge, veksle mellom jogging og gåing. Det er skånsomt og motiverende. Etter hvert kan du begynne å løpe litt.

Hold på motivasjonen: Sett opp en plan, og følg den. Øk lengde på jogging, løping, belastning med vekter, osv. Vær fokusert. Bruk en treningsdagbok, og skriv opp progresjonen fra gang til gang. Skal du ned i vekt, husk at kosten står for 80 prosent, trening 20. Skaff deg en treningspartner du forplikter deg til. 

Ha det gøy! Varier treningen, prøv nye ting. Tør å slå deg løs og drite deg litt ut.

Typiske tabber: Å gå for hardt ut, feil løpeteknikk og feil sko. Få sjekket steg for riktige sko i en spesialbutikk, så unngår du skader.

Stines råd til deg som er godt trent

Varier treningen: Her gjelder det også å prøve noe nytt og slippe deg løs! Vil du bli bedre på løping, trenger du styrketrening for beina, det skal ikke mye til. Ta tåhev mens du pusser tennene, så styrker du leggmuskulaturen.

Stines beste rumpeøvelser

Hvem vil ikke ha en spenstig rumpe? Da må vi bruke den til mer enn å sitte på. Rumpa er kroppens største muskelgruppe og henger sammen med over- og underkroppen. Den må trenes for at vi kan styrke resten av kroppen, noe som blir viktigere jo eldre vi blir.

Slik kan du trene: 
1. Gjennomfør hver øvelse i 45 sekunder, og ta en pause på 15 sekunder. Ta en pause på ett minutt når du har gjort alle øvelsene, og gjenta dette to ganger til. Til sammen tre runder. 

2. Ta 15 repetisjoner på hver øvelse (15 på hvert bein og 45 sekunder når du står i hockey). Tre runder til sammen.

Styling: Sigrid Schei Lorentzen

Vi gjør oppmerksom på at Stine Hartmann tidligere har vært ansatt i KK, og fremdeles er leder på KK treningscamp.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: