Gråte:

«Jeg har en ukentlig gråte-økt for å regulere følelsene mine»

Kan det være en idé å ha en fast dag å gråte på i uka? Ifølge psykologen kan det være et første steg for noen.

GRÅTE: – Hvis du blir gående uten å få det du trenger over tid, så pleier jeg å si at det til syvende og sist innhenter deg og ofte kommer det da ut på uheldige måter i stedet, sier psykolog. FOTO: NTB
GRÅTE: – Hvis du blir gående uten å få det du trenger over tid, så pleier jeg å si at det til syvende og sist innhenter deg og ofte kommer det da ut på uheldige måter i stedet, sier psykolog. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

«Jeg har en ukentlig gråte-økt for å regulere følelsene mine, og det burde du også ha!»

Det skriver journalist Taylor Andrews i en artikkel på Popsugar.

Andrews beskriver seg som en «gråter». Om hun sitter i bilen, er på jobb eller i dusjen spiller ingen rolle - hun er lettrørt, hun føler mye og hun tar lett til tårene.

– Min hemmelighet for hvordan jeg håndterer alle følelsene? Jeg har startet med å legge til en ukentlig gråte-økt i ukeplanen min, og det er ærlig talt en «game changer», skriver hun videre.

Dette gjorde oss nysgjerrige.

Kan det være en idé å sette gråting på kalenderen, for å slippe løs følelsene og jobbe oss gjennom tøffe livssituasjoner?

– Føles som om jeg tømmer kroppen for tristhet

Slik utfører Andrews sine «gråte-økter»:

Én gang i uka setter hun av to eller tre timer der hun ikke gjør noe annet enn å gråte. Noen ganger setter hun på en trist film, men ofte trenger hun ingen hjelpemidler for å få tårene til å komme.

– Jeg prøver å bli kvitt alle følelser som har bygget seg opp. Jeg begynner med å gråte over én ting, så gråter jeg over noe annet.

– Fysisk føles det som om jeg bokstavelig talt tømmer kroppen min for alle tårer og all tristhet. Mentalt føles det som om jeg jobber med problemer som usikkerhet, tvil og tøffe situasjoner på en veldig sunn måte, skriver hun.

VIS FØLELSER: Noen trenger å gråte alene for å lære seg å håndtere vonde følelser, men psykolog Kyrre Dyregrov understreker viktigheten av å også tørre å vise følelsene sine til andre. FOTO: NTB
VIS FØLELSER: Noen trenger å gråte alene for å lære seg å håndtere vonde følelser, men psykolog Kyrre Dyregrov understreker viktigheten av å også tørre å vise følelsene sine til andre. FOTO: NTB Vis mer

Vi forholder oss jo ulikt til følelser og gråt. Noen synes det er svært vanskelig å vise følelser, og holder dermed følelsene inne. Andre, som Andrews, tar lett til tårene, og ønsker seg kanskje en metode å regulere dette på.

Kan en slik gråte-økt være en idé for alle som synes det er vanskelig å forholde seg til vonde følelser og gråt?

Vi har tatt kontakt med psykolog og daglig leder for Onlinepsykologene.no, Kyrre Dyregrov, og spurt ham om hva han tenker.

– Veldig viktig å gråte når vi trenger det

Aller først spør vi Dyregrov:

– Hvor viktig er det egentlig å gråte når vi føler for det? Hva kan det føre til, hvis vi stadig ignorerer trangen til å gråte - og dermed følelsene vi har?

Jeg tenker det er veldig viktig. For det første er gråt et viktig sosialt signal, som signalerer at vi trenger trøst. Dersom man aldri setter ord på tristhet eller gråter foran andre, så blir det fryktelig vanskelig å få trøst og forståelse fra andre når vi trenger det som mest.

Og hvis vi stadig ignorerer trangen til å gråte, så vil vi typisk stå igjen med udekkede emosjonelle behov, forklarer han.

PSYKOLOG: Kyrre Dyregrov. FOTO: Tommy Stormark
PSYKOLOG: Kyrre Dyregrov. FOTO: Tommy Stormark Vis mer

– Hvis du blir gående uten å få det du trenger over tid, så pleier jeg å si at det til syvende og sist innhenter deg og ofte kommer det da ut på uheldige måter i stedet.

Dyregrov møter mange i terapirommet som kjenner på mye indre uro, nettopp fordi de ikke lar følelsene komme til uttrykk.

Men så har vi også «motsetningen» - de som veldig lett tyr til tårene. Dyregrov treffer også mange av disse i terapi, og mange av dem kjenner på skam over at de gråter så lett.

– Dessverre har nok fortsatt en del den holdningen at det å vise sårbarhet eller gråte er det samme som å være svak. Jeg tenker det motsatte - at det er mye lettere å holde igjen og sperre tristheten inne, enn det er å vise den.

- Det krever mye styrke - særlig hvis man ikke har blitt møtt på en god måte når man har vært lei seg, så kan det være svært vanskelig å vise tristhet til andre - forståelig nok!

– Viktig å ikke tenke at følelser må takles i stillhet

Men hva tenker Dyregrov om å ha en ukentlig plan om å «gråte ut» alle følelsene vi bærer på i løpet av en uke? Kan det være en idé å ha en helt egen stund der vi virkelig kjenner på det vonde, og lar det komme ordentlig ut?

– Jeg tror det er viktig å kjenne på og forholde seg til følelsene. Samtidig tror jeg også det er veldig viktig at vi ikke tenker at vi aldri må vise disse følelsene og at de skal "takles" eller vises i stillhet, når man er alene. Det sender et signal om at du, som du er, med dine følelser, ikke er akseptabel for andre.

Han anbefaler derfor ikke at du alltid holder gråten inne, for å spare den til du er alene.

– Jeg møter mange som gjennom oppveksten har lært at følelser er farlig og skal unngås, hvor vi i terapi jobber med akkurat å nærme seg følelsene. Ofte er første skrittet å tørre å slippe dem til, mens man er alene, mens vi etter hvert jobber for at det også skal bli tryggere å vise følelser i lag med andre.

Det kan altså være en start for noen å begynne med å la tårene slippe ut når man er helt alene.

Det er imidlertid viktig å tørre å slippe dem løs også blant andre, men Dyregrov understreker at dette ikke gjelder i alle relasjoner:

– Det må være trygge relasjoner, der du opplever at motparten for det meste aksepterer og rommer følelsene dine.

– Positivt å la det komme ut

Én ting er sikkert: Det er viktig å gråte når vi føler for det (generelt sett - det er jo åpenbart ikke i alle situasjoner det passer seg)

Det finnes faktisk flere helsefordeler ved å la tårene trille - for eksempel bidrar det til å gjenopprette følelsesmessig balanse etter å ha opplevd sterke følelser som redsel eller sorg.

Psykolog Grethe Nordhelle har tidligere fortalt til KK at det å alltid holde inne gråten vil stoppe energiflyten i kroppen:

– Og den indre spenningen vedvarer, en spenning som tapper energi. Så hvis du kjenner på at gråten letter på det indre trykket, så er det positivt å la det få komme ut, når det først har bygget opp til gråt.

Derfor er det hun kaller «førstegangsgråten» viktig. Den første gråten etter at noe trist har skjedd, kan lette på det indre trykket og føles rensende.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer