KRISTINE ULLEBØ: Noen sliter med å legge på seg, selv om de prøver hardt. Blogger Kristine Ullebø har fått mange stygge kommentarer fordi hun er slank. Foto: Privat
KRISTINE ULLEBØ: Noen sliter med å legge på seg, selv om de prøver hardt. Blogger Kristine Ullebø har fått mange stygge kommentarer fordi hun er slank. Foto: Privat Vis mer

Blogger

- Jeg hatet kroppen min før, og det bunnet ut i en enorm usikkerhet, forteller bloggeren

Noen sliter med å legge på seg, selv om de prøver hardt. Blogger Kristine Ullebø har fått mange stygge kommentarer fordi hun er slank, noe som førte til at hun hatet kroppen sin.

Internett og sosiale medier florerer av slankeråd – det kan virke som at så å si alle streber etter å gå ned et par kilo eller 10. Det er ingen tvil om at mange sliter med noen ekstra kilo, men man hører sjelden om de som faktisk ønsker å legge på seg. (Pssst: Ned i vekt uten å trene?)

«Strong is the new skinny» er motiverende for mange, men ikke for de som er naturlig slanke og ikke klarer å legge på seg uansett hva de spiser. Å få jevnlige kommentarer om at man er tynn, kan være sårende selv om det er ment som en kompliment.

– Enkelte mennesker er født med høyere forbrenning enn andre, og kan dermed spise litt mer uten å legge på seg. Samtidig er det gjerne sånn at man spiser mindre enn man tror og har behov for – hvis forbruket er høyere enn inntaket legger man ikke på seg. Å spise hva man vil er ikke det samme som å spise nok, sier Guro Waage, ernæringsfysiolog ved Nemus Bryn.

LES OGSÅ: Slik kan du «ødelegge» forbrenningen 

Fokuser på energitett mat

Hvis du over tid har prøvd å gå opp i vekt, eller opplever ubehag ved matinntak, kan det være lurt å kontakte lege for å få en individuell vurdering, ifølge Waage. 

– Hvis du vil opp i vekt er det lurt å fokusere på å innta energitett mat – mat som bidrar med mange kilokalorier per mengde mat. Dette er ofte mat som er rik på fett, slik som for eksempel avokado, laks, nøtter og oliven.

Istedenfor å velge lettprodukter og magre varianter, kan du gå for helfete produkter. Du kan for eksempel velge helmelk eller lettmelk i stedet for skummet melk. Eksempler på energirikt pålegg er makrell i tomat, egg, ost og lignende. (Er du over gjennomsnittet glad i ost? Da bør du få med deg dette!)

– Et triks kan være å bruke flere pålegg samtidig også, eller å berike maten med smør, majones og olje. Flytende kalorier er ofte enklere å innta i større mengder, derfor kan for eksempel smoothie være til god hjelp i en slik prosess, sier Waage.

Selv om du fokuserer på vektoppgang, bør du fortsatt spise sunt og variert, for å ivareta god helse. Det er altså ikke lurt å kaste innpå med sjokolade og potetgull hver eneste dag, selv om det er kaloririkt.

LES OGSÅ: Analyse viser at folk med søvnmangel får i seg 385 ekstra kalorier per dag

RIKTIG FETT: Dette er mat som bidrar med mange kilokalorier per mengde mat og som er rik på fett. Foto: Shutterstock / Oleksandra Naumenko
RIKTIG FETT: Dette er mat som bidrar med mange kilokalorier per mengde mat og som er rik på fett. Foto: Shutterstock / Oleksandra Naumenko Vis mer

Lag en dagbok med oversikt over maten du spiser

Det kan være lurt å ha en spiseplan – skriv en kostdagbok, slik at du får oversikt over spisevanene dine. Da vil det bli lettere å se hva du bør endre på.

– Noter hva du spiser, hvor mye og hvor ofte. Hvor kan du ta grep? Fokuser på måltidsrytmen. Prøv å spise cirka fire hovedmåltider, og ett til to mellommåltider per dag. Vær flink til å planlegge, slik at du unngår å hoppe over et måltid, sier Waage.

Det kan være utfordrende å øke matinntaket. Start i det små, og fokuser på små, hyppige måltider, for deretter å øke porsjonsstørrelsen etter hvert som kroppen blir vant til det.

– Det er viktig å tenke på at kroppen trenger næringsstoffer, så du må fortsatt spise variert, og innta frukt og grønnsaker selv om det ikke inneholder så mange kalorier.

For å få mer matlyst samtidig som du tar vare på helsa, kan det være lurt å være fysisk aktiv. Muskler veier mer enn fett, dermed kan styrketrening føre til at du går opp i vekt.

– Muskelbyggende aktivitet styrker skjelettet, gir bedre holdning, og bidrar til at kroppen din kan legge på seg på en sunn måte.

LES OGSÅ: Skuespiller Silje Torp mener vi kvinner bør tørre å ta i et tak i styrkerommet

– Jeg hatet kroppen min før

Bloggeren Kristine Ullebø (20) er en av mange unge jenter som har slitt med selvbildet. Hun er slank, og har fått veldig mange kommentarer på det.

– Jeg hatet kroppen min før, og det bunnet ut i en enorm usikkerhet. Jeg visste ikke hvem jeg selv var eller hva jeg var verdt, og jeg trodde at kroppen min var en indikator for min egen verdi. Nå har jeg vokst opp, og jeg ser på kroppen min med et helt annet perspektiv.

«Beinrangel» og «skjelett» er kommentarer Kristine fikk slengt etter seg gjennom tenårene, og på grunn av usikkerheten tok hun det til seg. (Tinashe Williamson: - Jeg ble mobbet!)

– Jeg er fortsatt slank, og har fortsatt et ønske om å gå opp i vekt, men jeg har et mye mer avslappet forhold til kroppen min. Jeg lever et bra liv med en kropp som er sunn, frisk og fungerer bra – det er det som faktisk betyr noe.

LES OGSÅ: - Jeg ble bedt om å gå ned i vekt

«Ingen har lyst til å ha sex med et skjelett»

Kristines kropp har vært et diskusjonstema for mange, noe som har påvirket henne i årevis. Hun har stått utallige ganger foran speilet og studert kroppen sin, med de stygge kommentarene fra sosiale medier sirkulerende i hodet.

– Det er slitsomt å få så mange kommentarer på kroppen sin. Jeg har blitt fortalt at «ingen har lyst til å ha sex med et skjelett», og det har satt sine spor i selvbildet mitt. Er man ung og usikker, så tror man på det, om man får høre det nok.

Bloggeren mener at det anses som ok å kommentere kroppen til slanke mennesker fordi det å være slank er «idealet». De fleste kommenterer ikke en slank kropp for å såre vedkommende.

Få fokuset bort fra kropp.

– Får du en kommentar på kroppen din; ikke ta det til deg! Bygg et skjold rundt deg, dyrk dine beste egenskaper, og forstå hvor sinnsykt mye akkurat du er verdt. Få fokuset bort fra kropp. Jeg har kommet meg over den kneiken – da klarer du det også. Kropp er kropp, ferdig snakka!

LES OGSÅ: «Hvorfor blir du ikke tynnere?!» Desiree Andersen tar et oppgjør med kommentarfeltet

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: