Skin positivity

- Jeg kjente sterk avsky mot meg selv og huden min

Sofia Grahn har i mange år slitt med alvorlig akne. Nå vil hun ikke lenger gjemme seg bak tykke lag med sminke.

SKIN POSITIVITY: Sofia er en del av «skin positivity» bevegelsen, som deler ufiltrerte bilder av problemhud på Instagram. FOTO: Privat
SKIN POSITIVITY: Sofia er en del av «skin positivity» bevegelsen, som deler ufiltrerte bilder av problemhud på Instagram. FOTO: Privat Vis mer
Publisert

En ny bevegelse har fått fotfeste i sosiale medier. «Skin positivity», eller hudpositivitet på norsk, handler om å publisere bilder som viser hvordan huden vår egentlig ser ut – uten et tykt lag med sminke og uten retusjering eller bruk av filter.

Skin positivity handler om selvkjærlighet og å redusere skam forbundet med alle mulige hudtilstander som ikke faller innenfor de typiske skjønnhetsidealene. Alt fra hudsykdommer som akne og rosacea til vanlige hudtilstander som rynker, arrdannelser og hudtekstur.

Påvirket den mentale helsen

Svenske Sofia Grahn (26) er en av dem som under #skinpositivity deler bilder av seg selv på Instagram. Hun forteller at hun først begynte å få kviser i puberteten, men at hun vokste problemene av seg.

Som 20-åring fikk hun imidlertid en ny oppblomstring av akne og denne gangen var det en mye verre variant. Huden var mer betent, øm og smertefull.

I 2018 var akneproblemet så ille at det i tillegg til fysisk ubehag også gikk ut over den mentale helsen hennes.

– Da aknen var som aller verst, påvirket det hele livet mitt. Jeg isolerte meg sosial og distanserte meg fra både venner og familie. Jeg hadde vansker med å forlate leiligheten min for å reise til universitetet og det hendte at jeg droppet tentamener og andre viktige hendelser fordi jeg ikke ville vise meg på campus, forteller Sofia.

– Som et direkte resultat av å ha alvorlig akne utviklet jeg depresjon og angst. Det påvirket hvordan jeg så på meg selv, da jeg følte at jeg ikke var verdt å bli elsket. Om man ikke har akne selv er det kanskje vanskelig å forstå, men akne påvirker virkelig så mye mer enn bare det ytre. I mine verste perioder kjente jeg sterk avsky mot meg selv og huden min, det vokste frem et selvhat som påvirket hvordan jeg vurderte meg selv.

Ville ikke lenger gjemme seg

For å få bedre hud har Sofia prøvd alt fra kjerringråd til å endre kosthold. Hun har også lagt ned store summer på hudpleieprodukter, uten at det har gjort nevneverdig forskjell.

Til slutt oppsøkte hun en hudlege hvor hun fikk medisinering med Isotretinoin. Dette har hjulpet henne med den alvorlige aknen, men hun kan fortsatt ha perioder med mild akne og kviser.

Sofia startet opprinnelig Instagram-kontoen sin for å dokumentere fremgangen med medisinen. Først da hun fikk høre om skin positivity bevegelsen, gitt det opp for henne at det faktisk kan være mulig å like seg selv uansett hvordan huden ser ut.

– Jeg begynte å ta bilder av meg selv uten å dekke huden min med sminke, filter eller redigering. I stedet tok jeg bilder hvor jeg forsøkte å vise hvordan huden ser ut med akne, ut ifra et nøytralt eller positivt perspektiv.

– Det var litt som at jeg gjorde opprør mot alle årene jeg hadde brukt på å gjemme meg selv. Jeg tok tilbake makten, gjennom å eie huden min uansett hvordan den så ut. Det å fotografere akne og arr hjalp meg kjempemye og jeg fikk respons fra andre om at det også hjalp dem i å føle seg mer selvsikre.

VEKKER REAKSJONER: Sofia forteller at hun stort sett får positive tilbakemeldinger på bildene sine, men at det også kommer noen hatkommentarer. FOTO: Privat
VEKKER REAKSJONER: Sofia forteller at hun stort sett får positive tilbakemeldinger på bildene sine, men at det også kommer noen hatkommentarer. FOTO: Privat Vis mer

Lei av å se filtrerte bilder

Sofia tror mange er lei av den grove retusjeringen av hudtekstur og mengden urealistiske filtre i sosiale medier. Hun får ofte tilbakemeldinger fra andre om at de føler seg mindre ensomme når de ser et bilde av henne eller andre med hudproblemer.

– Å se noen andre med kviser i feeden sin, kan kanskje anses som en liten greie. Men om man bruker mye tid og energi på å føle seg dårlig på grunn av huden sin, er det veldig sterkt å kunne identifisere seg med noen som ser ut som seg selv.

– Målet er at alle skal få føle seg positivt representert i feeden sin, uavhengig av hvordan du ser ut. Jeg håper at mine bilder kan inspirere flere til å kjenne at det er mulig å like seg selv og ha en god selvfølelse med akne.

Mediene viser urealistiske idealer

Hud- og kroppsterapeut Maiken Gamborg, som driver salongen Grønne Gamborg i Lillestrøm, sier dette er en bevegelse hun selv gjerne skulle sett i oppveksten sin.

Hun peker på at det er veldig vanlig å gå gjennom ulike utfordringer med huden sin gjennom livet, og hun tror det er viktig at mange får se at dette er normalt og at man ikke er alene.

– Vi har fått et syn på hva som er «normalt» som kanskje ikke stemmer med virkeligheten. Porer og linjer er noe alle har og det er flott å se mer av dette i mediebildet. Huden vår regulerer temperatur, beskytter oss, kan reparere seg selv og skal være så mye mer enn «picture perfect», sier hun.

– Jeg jobber med hud hver eneste dag, både på kvinner og menn i mange ulike aldersgrupper. Der jeg ser en velfungerende hud på en flott jente, ser hun bare porene i kinnene og pigmentflekken på siden. Personer som deltar i skin positivity bevegelsen bidrar til å utvide rammene for hva som er «normalt».

Påvirker både barn og voksne

En studie utført av All Party Parliamentary Group (APPGS) i 2020, så på hvordan hudproblemer påvirket mennesker i Storbritannia. Her kom det frem at både barn, unge og voksne med hudproblemer opplevede at det hadde en stor negativ effekt på alt fra utdannelse og karrierevalg til sosiale relasjoner, seksuelle forhold og mental helse.

Gamborg tror det har en sammenheng med at huden er det første vi møter verden med og at vi ofte kan føle oss dømte på bakgrunn av hvordan vi ser ut.

– Mediebildet har satt visse rammer for hvordan man «skal» se ut, når det gjelder både hud og kropp. Vi ser ikke porer, arr, akne, eksem, pigmentering og linjer som noe man skal ha og det virker som at ingen andre har det. Jeg husker selv at jeg grudde meg veldig til svømming fordi da forsvant sminken min. Tenåringskvisene mine skremte meg fra å delta på aktiviteter og jeg tenkte dårlig om meg selv, sier hun.

BRA TILTAK: Hud- og kroppsterapeut Maiken Gamborg tror mange av oss har fått et urealistisk syn på hva som er normal hud. FOTO: Privat
BRA TILTAK: Hud- og kroppsterapeut Maiken Gamborg tror mange av oss har fått et urealistisk syn på hva som er normal hud. FOTO: Privat Vis mer

Vil ha påbud om å merke retusjert reklame

Regjeringen la nylig frem et lovforslag om at det må bli påbudt å merke retusjert reklame. Det vil si all reklame hvor kroppsfasong, kroppsstørrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering.

Gamborg tror et slikt påbud vil gjøre oss mer oppmerksomme på hvor mye som faktisk endres for å passe inn i idealene. Hun håper det også vil føre til at det blir mer populært med uretusjert reklame.

– Opp gjennom tidene har jeg sett en del før og etter bilder av modeller, hvor huden etter retusjering er glattet ut slik at porer, ansiktshår og fregner ikke lenger synes. Vi blir nesten bare eksponert for slike bilder og dette tror jeg har bidratt til et negativt jag etter å oppnå et visst utseende.

Hun mener også at mennesker som ikke selv har hudproblemer bør tenke seg om før de kommenterer andres utseende.

– Mange som sliter har gått på utallige kurer og produkter, men noen fortsetter å ha akne eller eksem. De får vanvittig mange kommentarer med råd og tips til hvordan de kan håndtere huden sin, men vi trenger ikke dele ut råd uten å bli bedt om det.

– Vi må normalisere hudproblemer i alle former og jeg heier på alle som deler alt fra cellulitter, arr og strekkmerker til akne, porer, eksem, psoriasis og pigmentering på sosiale medier. For det er faktisk helt normalt⁠!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer