Søvn

- Jeg tror at folk bearbeider for lite. Vi er på hele dagen, og klarer ikke å skru av

Arianna Huffington mener søvnmangel er en av vår tids største kriser.

SØVN: De siste årene betaler flere dyr for å sove godt. Men trenger man egentlig det?  Foto: Shutterstock / GlebStock
SØVN: De siste årene betaler flere dyr for å sove godt. Men trenger man egentlig det? Foto: Shutterstock / GlebStock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Søvnbøker, sovekurs, innsovningsapper, -filmer og -lamper. For ikke å snakke om te, urter og piller, og så luksusmarkedet, da: hoteller som selger en drøm om det perfekte rom til å hente krefter mellom slagene, førsteklasse på fly med private sovealkover og dundyner på langflyginger.

Søvn er blitt big business.

Arianna Huffington er sist ut, med boka «The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time». Huffington er kvinnen bak Huffington Post, et av verdens største nettmagasin. Det blir ikke mye søvn av sånt. I boka hevder hun at søvnmangel er en av vår tids største kriser: Vi sover for lite, vi prioriterer ikke å sove godt, og vi innser ikke hvilke konsekvenser det har. For henne endte søvnmangelen med bruddskader i ansiktet – hun kollapset i tastaturet før hun innså at søvn er den tredje grunnpilaren for god helse, ved siden av trening og sunn mat.

LES OGSÅ: Så mye søvn trenger du

- Søvn blir en prestasjon 

I det hele tatt er det mange som vil fortelle oss om viktigheten av en god natts søvn. Forskerne står klare med vekt, diabetes, hjertesykdom, kreft og alzheimer. Bare tanken på hvor farlig søvnunderskudd kan være for oss, er jo til å bli søvnløs av.

– Der har du min motivasjon for å sette sammen et søvnkurs, sier min faste yoga­lærer Anneli Mjøen ved Oslo Yoga. Siden oppstarten for fire–fem år siden har søvnkursene vært blant hennes mest populære.

SØVN: Arianna Huffington, forfatter bak boka «The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time» og kvinnen bak Huffington Post, mener at søvnmangel er en av vår tids største kriser. Foto: Polaris
SØVN: Arianna Huffington, forfatter bak boka «The Sleep Revolution: Transforming Your Life, One Night at a Time» og kvinnen bak Huffington Post, mener at søvnmangel er en av vår tids største kriser. Foto: Polaris Vis mer

– Jeg var så lei av alle artiklene med skremselspropaganda om hva som kan skje om du ikke sover så og så mye hver natt. Som om man kan skremme folk til god søvn, det nytter jo ikke!

Opp med hånden den stuptrøtte mor eller far som ikke har stått over barnesenga og sagt (eller tenkt) «hvis ikke du sovner nå, så …». Som om ungen kunne trues til søvn. På samme måte ligger jeg og krisemaksimerer på søvnløse kvelder. «Hvis ikke jeg sovner nå», tenker jeg. «Hvis ikke jeg sovner nå, kommer jeg meg aldri gjennom den travle dagen jeg har planlagt i morgen. Jeg forsover meg sikkert også. Jeg orker i hvert fall ikke å trene, og burde jeg egentlig kjøre bil om jeg ikke har fått nok søvn?» Og sånn påfører jeg meg enda flere bekymringer og enda en søvnløs time. Kan like gjerne sjekke mobilen når jeg først ligger her og er våken.

– Søvn blir en prestasjon. Da går det ikke. Søvn er ikke noe du skal klare. 

– Jeg hadde søvnproblemer i 20 år selv, og tror fullt og fast på at man kan lære seg selv å sove. Du kan ikke bestemme deg for å sove, du må lære å lede deg selv til det punktet der du er så nullstilt at du klarer å overgi deg, slippe deg ned i bomull og fløyel og lar deg drive bort. Det handler om å gi kroppen og sinnet tid til å finne ro, sier Anneli.

LES OGSÅ: - Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

- Vi klarer ikke å skru av

I stedet ser vi en serie på Netflix før vi tar med oss iPaden eller telefonen i sengen for å sjekke e-post en siste gang før vi sovner.

– Jeg tror at folk bearbeider for lite. Vi er på hele dagen, og klarer ikke å skru av. Jeg pleier å sammenligne kroppen og hjernen med en søppelkasse: Vi stapper ting inn og håper på det beste. Hvor skal det bli av? spør hun. 

– Vi lever i en overstimulert verden. Det er ikke rart at vi får søvnproblemer, det er nesten positivt, det er et rop om hjelp for at vi ikke skal gå på en smell. Det finnes ingen magisk knapp for å unngå smellen, du må bare trene på å komme i så avspent tilstand at du kan håndtere den mengden med informasjon, tanker og følelser du opplever i løpet av en dag. Jeg begynner å hjernevaske meg selv de siste 10–15 minuttene før jeg skal legge meg. Gjør alt sakte, demper belysningen, tenker innover i meg selv, puster ordentlig godt ut. Jeg liker også å gjøre noen få utstrekkende, rogivende yogaøvelser i sengen.

LES OGSÅ: Så lite søvn kan gjøre deg syk

- Nå er det akseptert å innrømme at vi prioriterer det 

Plutselig snakker vi om søvn. Vårt overstimulerte, stressa og søvnløse samfunn er sakte, men sikkert begynt å fokusere på viktigheten av hvile. Selvsagt er det en motreaksjon: Vi har stresset for lenge og endelig oppdaget at det eneste vi belønnes med om vi lar jobben gå på bekostning av hvilen, er en smell, utbrenthet, et møte med veggen – kall det hva du vil.

– Folk er opptatt av søvn, men det er først nå helt nylig det er begynt å bli akseptert å innrømme at vi prioriterer det, mener sosialantropolog og trendforsker Gunn Helen Øye i EyeWatch og fortsetter: 

– For ti år siden skrøt ledere av at de bare trengte tre–fire timer søvn i døgnet. Det er helt ute av tidsånden vi lever i nå. Det henger sammen med andre store, myke verdier i tiden som meditasjon, yoga og stillhet. Folk flest har god medisinsk kunnskap, vi er opptatt av riktig mat, trening og nå også restitusjon. Unge snakker om «clean living», de ruser seg mindre, tar vare på kroppen. I dette bildet er søvn et viktig parameter, vi vet jo at riktig søvn og ytelse henger sammen – vi er mye mer tent, positiv og effektiv når vi er uthvilt. 

Trendforskeren mener å se at søvn endelig har fått den respekten og prioriteten den fortjener. 

– Det er ikke mange år siden jeg ikke turte å rope høyt om hvor mye jeg sov, nå er det veldig akseptert når jeg sier at jeg helst vil ha ni timer søvn hver natt. Nå innser vi viktigheten av en god natts søvn, og dermed er folk også villig til å betale for det. Vi oppgraderer flyreiser og velger hotell ut fra sovekomfort – jeg tror vi snart får søvn­designere som tilbyr å komme hjem til deg og tilrettelegge soverommet ditt for søvn. 

LES OGSÅ: Pust deg i søvn

Å sove mye vil bli et nytt statussymbol 

Gunn Helen Øye viser til en undersøkelse gjort i Sveits av Gottlied Duttweiler Institute for Hilding Anders, selskapet bak sengeprodusenten Jensen, der nesten halvparten av de spurte svarer at de vektlegger søvn mer i dag enn de gjorde for ti år siden. Utfordringen er å kombinere behovet for hvile med samfunnets (og vår egen) forventning om å være påskrudd og tilgjengelig døgnet rundt, hele året. 

Studien lanserer seks teorier om søvnens framtid: 
1. Søvn vil gå fra å være et grunnleggende behov til å bli en livsstil. 
2. Å sove mye vil bli et nytt statussymbol. 
3. Powernap vil erstatte power snack. 
4. Søvn blir ikke lenger en privatsak, men noe det tilrettelegges for også på offentlige steder. 
5. Overtrøtthet er den nye overvekten. 
6. Søvn er nøkkelen til suksess. 

Å være stressa, sove lite, ha hundre baller i luften og alltid være på farten, er for lengst passé som statussymbol. Ja, det å ha det travelt får deg kanskje til å føle deg viktig, og å klare seg med lite søvn kan gi en følelse av effektivitet. Men er du uthvilt, har overskudd og prioriterer hvile, viser du omverdenen at du har kontroll i eget liv.

LES OGSÅ: Slik påvirker søvn kroppen

- Demp lyset på mobilen og sett den på flymodus 

Men det er lettere sagt enn gjort. Mens dette skrives, har jeg lagt meg nedpå tre ganger, i håp om å få til en powernap. Jeg sov for lite i natt, ble liggende og gruble. Jo mer jeg grublet, desto vanskeligere ble det å sove – og jo vanskeligere det ble å sove, desto mer grublet jeg. Så nå er jeg stuptrøtt, men klarer ikke finne ro selv om jeg legger meg ned i et stille og mørkt rom og har gitt meg selv tid til en dupp. Hva er galt med meg? Anneli ­Mjøen trøster meg med at jeg ikke er alene.

– Vi trenger å disiplinere oss bedre, begynner hun.

– For egentlig er vi verre enn noensinne: På en måte har vi mer kunnskap om kroppen enn før, samtidig er det ting i livet vårt som tar enormt mye tid. Vi er pålogget sosiale medier 14 timer i døgnet og slår sjelden av. Det er grenseløst, jeg er bombesikker på at folk som våkner om natten, ofte griper til mobilen.(Kremt, skyldig her).

Så hva gjør hun selv for å få sove?

– Jeg tar faktisk med meg telefonen i sengen. Men jeg demper skjermbelysningen, setter telefonen på flymodus, og hvis jeg merker at jeg trenger hjelp til å roe ned mentalt, skrur jeg på en soveapp av Andrew Johnson. Han snakker langsomt og nedpå, snakker til underbevisstheten min. Det blir en form for hypnose som gjør at jeg alltid sovner, sier hun.

– Jeg mener, du kan gå den vanskelige veien og analysere deg fram til hva som er i veien. Eller den enkle veien og gjøre noen grep. Alternativt kan du følge rådet venninnen min fikk av sin far: «Tenk at det ikke er så farlig.»

– Én natts dårlig søvn svekker ikke dine kognitive evner, sier pappa. Og etter at jeg begynte å tenke det, eller si til meg selv at jeg kan ta en egenmeldingsdag i morgen om jeg ikke sover i natt, så har jeg aldri slitt med å sovne om kvelden, ler hun.

– Det med egenmeldingen er det aldri blitt noe av, for å si det sånn.

PS: Samme kveld som dette ble skrevet, la jeg meg samtidig som barna. Da jeg våknet igjen om kvelden, tenkte jeg på faren til venninne min, og sovnet igjen som en stein. I dag skal jeg gå rundt og skryte av at jeg er uthvilt og dermed trendy – jeg dropper nok å nevne at det er første gang på flere uker.

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i KK nr 43, 2016

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer