KOSTHOLD: Monica liker å kjøre mange repitisjoner med lette vekter under treningen sin, noe som gjør at hun ikke blir utmattet, men snarere får energi. 47-åringen er blant annet veldig inspirert av klassiske Jane Fonda-øvelser. FOTO: Astrid Waller
KOSTHOLD: Monica liker å kjøre mange repitisjoner med lette vekter under treningen sin, noe som gjør at hun ikke blir utmattet, men snarere får energi. 47-åringen er blant annet veldig inspirert av klassiske Jane Fonda-øvelser. FOTO: Astrid Waller
Kosthold:

- Jeg tror ikke på dietter. Jeg tror på å lytte til egen intuisjon, også når det gjelder mat

Yoga-entusiast Monica Øien (47) har stor tro på å lytte til egen intuisjon slik at man kommer i balanse og får kontakt med hva man egentlig vil spise.

Den spreke yoga-entusiasten Monica Øien (47) brenner for både planker på badegulvet hjemme og for piffen du kan hente i et treningsstudio. Hun har selv startet opp et eget «boutique fitness»-senter i Oslo under navnet Core Balance.

Øien foretrekker nemlig trening som fokuserer på påfyll framfor prestasjon, og har etter hvert lært seg at lange løpeturer ikke er noe for henne – derimot har pilates og yoga lenge vært hennes favoritter.

– Når det kommer til trenigsopplevelser leter jeg som regel etter noe som gir meg mer enn bare bevegelse og kroppslige resultater. Dersom jeg kan si «nå har jeg det gøy!» eller at jeg får en mental time out og kjenner at jeg har gitt meg selv en pause fra all tenking, da føler jeg at treningen er motiverende. Når treningen i tillegg til det fysiske aspektet får en spirituell tilnærming inviteres du inn til deg selv, og der ligger det som regel en del informasjon, sier hun.

Kroppen vår snakker til oss ved at vi får smerter, spenninger, låsninger og opplever stress.

- Ved å jobbe både spirituelt og fysisk kan vi lære mer om både kroppen og følelsene våre, mener Øien.

- Så hvordan ser en typisk treningsøkt for deg ut?

– Jeg bruker eteriske oljer for å stimulere kropp, hjerte og sinn, og jeg varierer bevegelsene fra uke til uke. En treningsøkt for meg er også full av deilig musikk. Jeg kjører mange repetisjoner med lette vekter, noe som gjør at jeg ikke blir utmattet av økten, men snarere får energi. Jeg er for eksempel veldig inspirert av klassiske Jane Fonda-øvelser!

LES OGSÅ: Jane Fonda åpner seg opp i nytt intervju

TRENING: Monica er veldig glad i trening, men foretrekker helst yoga og pilates fremfor lange løpeturer og harde intervaller. FOTO: Astrid Waller
TRENING: Monica er veldig glad i trening, men foretrekker helst yoga og pilates fremfor lange løpeturer og harde intervaller. FOTO: Astrid Waller Vis mer

En mental endring

- Og nå som vi går fra ferie til hverdag igjen; hva er ditt beste tips for å komme i gang med gode vaner?

– Det første jeg tenker når jeg hører «komme i gang» er å foreta en mental endring. Jeg ønsker å inspirere folk til å bevege seg litt hver eneste dag og fokusere mer på helse og livsglede fremfor kortsiktige resultater. La trening og bevegelse bli en del av dine daglige gjøremål – like naturlig som å pusse tennene.

Hun anbefaler da å begynne med små rutiner som for eksempel en plankeserie på to minutter eller rumpeøvelser på morgenkvisten.

- Når denne vanen er godt innarbeidet, bygger du videre og varierer som tiden går. Gjør litt hjemme, gå turer eller tren på et studio i nærmiljøet. Trening skal være gøy!

Ikke tro på dietter

Men til tross for at Monica er svært opptatt av å ha en god og sunn helse, har hun ingen tro på noen form for dietter.

- Også når det kommer til mat gjelder det å lytte til seg selv. Jeg tror på å lytte til egen intuisjon slik at du kommer i balanse og får kontakt med hva du egentlig ønsker å spise.

Hun mener at intuisjonen er et supert verktøy når man ønsker forandring og bedre helse.

- Vi er alle ulike, og har unike kropper og behov. Det finnes ikke én oppskrift som passer alle – ingen dietter passer alle, ingen levesett passer alle, mener Monica.

Intuisjon handler om å lytte til kroppens signaler og tegn, som ifølge henne kan være så enkelt som å spise når du er sulten, men også stoppe litt opp å kjenne etter når du faktisk er mett.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

Fungerer ikke for folk flest

Fagansvarlig i Grete Roede AS, Kari H. Bugge, tror ikke det å spise etter intuisjon er en metode som ikke vil fungere for «folk flest».

- Å spise etter intuisjon kan fungere dersom man har innarbeidet gode kostholdsvaner og passer på å spise regelmessig. For de som spiser for mye sukker, fett og salt vil kroppen rett og slett etterspørre mer sukker, fett og salt, sier Bugge.

- Det er godt dokumentert at nettopp denne kombinasjonen av matvarer er noe som får oss til å ville ha mer noe næringsmiddelindustrien vet å utnytte. Sjokoladen Smash er et eksempel på et produkt der denne kombinasjonen gjør det vanskelig å stoppe, noe de til og med reklamerer for, fortsetter hun.

- Så har man et kosthold som inkluderer mye søte og raffinerte matvarer, og kanskje i tillegg spiser uregelmessig, så vil kroppens blodsukker stadig svinge med det resultat at man får lyst på noe. Og da har man ikke lyst på gulrøtter og grovt brød, men mer boller og søtsaker, understreker Bugge.

Mye søtsug

Det å spise etter intuisjon vil derfor for mange kunne bety mye usunn mat og mye sug etter noe. Det finnes likevel noen enkle verktøy for å støtte opp under det å få et sunnere kosthold, noe som blant annet inkluderer et regelmessig måltidsmønster.

- Jo flere dager vi spiser sunt, jo bedre er det. Jo sunnere det daglige kostholdet er, jo bedre vil man tåle litt usunt av og til. En utfordring vi ser i dag er imidlertid at mange spiser veldig sunt, men for mye. Det gir vektøkning - som igjen øker risikoen for de ulike livsstilssykdommene våre, sier Bugge.

LES OGSÅ: Få MAKS effekt ut av styrketreningen

Ville ikke rådet noen til det

Heller ikke ernæringsrådgiver ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Therese Glemminge Arnesen, ville rådet noen til å spise kun basert på intuisjon.

ERNÆRINGSRÅDGIVER: Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
ERNÆRINGSRÅDGIVER: Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) Vis mer

- Når det er sagt så er det mange som kunne ha fordel av å lytte til kroppens sultfølelse, og kjenne etter om man virkelig er sulten, eller om det kanskje er andre årsaker til at man har lyst til å spise noe, sier hun.

Men kroppen vil ikke alltid gi signaler om mangeltilstander for eksempel.

- En av de viktigste grunnene til det er at kroppen aldri vil kunne fortelle deg at du mangler visse næringsstoffer, og hva du må spise for å få i deg akkurat disse. Vi trenger å spise variert nettopp fordi enkelte næringsstoffer er det ikke så mange gode kilder til i kostholdet vårt, sier Glemminge Arnesen.

Jod er et godt eksempel på dette. Personer som ikke spiser nok hvit fisk og fiskeprodukter, eller melk og meieriprodukter, vil kunne få for lite jod. De siste årene har det kommet mye forskning som viser at mange unge kvinner her i landet får i seg for lite jod. Siden jod er viktig for blant annet utviklingen av hjernen til foster og små barn, kan det få alvorlige konsekvenser dersom mor ikke får nok.

- I slike tilfeller blir det litt naivt å tro at man skal lytte til kroppen.

Therese mener at det beste tipset for å spise sunt og variert er å følge myndighetenes kostråd som er basert på en mengde forskning og oppsummeringsstudier.

- Kostårdene kan i hovedsak oppsummeres med en enkel leveregel; «Spis variert, ikke for mye og vær fysisk aktiv».

LES OGSÅ: Så ofte bør du legge på vekt

Til forsiden