Personlig trener Hayley Madigan

- Jeg var på en farlig vei med spiseforstyrrelser, angst og menstruasjonstap

Personlig trener, Instagram-profil og tidligere bodybuilder Hayley Madigan tar avstand fra den nye kroppstrenden.

HAYLEY MADIGAN: Den personlige treneren delte disse bildene på Instagram og sier at det er en påminnelse om at en idealvekt ikke tilsier at man er sunn eller glad. Foto: Skjermdump fra Instagram @hayleymadiganfitness
HAYLEY MADIGAN: Den personlige treneren delte disse bildene på Instagram og sier at det er en påminnelse om at en idealvekt ikke tilsier at man er sunn eller glad. Foto: Skjermdump fra Instagram @hayleymadiganfitness Vis mer
Publisert

Personlig trener Hayley Madigan (28) delte nylig et bilde med sine 441 000 følgere på Instagram som har fått spesielt mye oppmerksomhet den siste tiden.

Her ser vi nemlig et bilde av Hayley fra noen år tilbake da hun holdt på med bodybuilding, samt et bilde av hvordan hun ser ut i dag. De «ærlige bildene» har også en tilhørende tekst med sterkt innhold.

Hun begynner innlegget sitt med å skrive at «dette er en påminnelse om at en idealvekt ikke tilsier at man er sunn eller glad.» Hayley Madigan fortsetter å fortelle om de mange begrensningene hun satte for seg selv for å nå den såkalte idealvekten.

Men reisen dit kom ikke uten konsekvenser.

«Jeg nådde idealvekten min, men jeg ble også sendt på en lang og farlig vei med spiseforstyrrelser, kroppsforstyrrelser, angst og tap av menstruasjon.»

I lang tid tvang hun seg selv til å begrense inntak av mat og kontrollere alt hun spiste. Hun trente hver eneste dag og lot aldri kroppen eller hodet restituere.

Dette førte til at hun mistet menstruasjonen i tre år, samtidig som hun slet veldig med måten hun så på kroppen sin og selvtilliten hadde aldri vært lavere.

«Jeg følte meg fanget uten muligheten til å flykte.»

Videre i Instagram-innlegget forteller Madigan at hun telte hver eneste kalori og at hun var avhengig av trening. Hun følte seg alene, redd og at det var dette som var hennes identitet. Heldigvis snudde det for Hayley Madigan.

«Men jeg var ikke alene, jeg var ikke fanget, og det var ikke hvem jeg er. Jeg lot det fortære meg og snakket aldri med mine nærmeste om hvordan jeg egentlig hadde det. Å snakke med mennesker som står deg nær eller profesjonelle, er det første steget i å forstå at det ikke er din feil.»

«Du vil ende opp med å føle deg mer selvsikker. Forholdet ditt til kroppen din vil bli sunt igjen, og du vil innse at det å øke i vekt vil gi deg så mye mer i livet.»

Madigan avslutter med å påminne følgerne sine om at vekt og kropp ikke definerer den du er, men at det er du selv som gjør det.

Noe veldig få snakker om

Tusenvis av mennesker har gitt innlegget til Madigan et likerklikk og det strømmer fremdeles inn med kommentarer. Flere av dem hyller den personlige treneren for åpenheten hennes.

«Du inspirerer meg. Så glad jeg fant deg i 2020» og «Du er FANTASTISK» er blant kommentarene som befinner seg under bildet.

Kethe M. E. Svantorp-Tveiten, PhD-kandidat ved Norges idrettshøgskole, institutt for idrettsmedisinske fag, skriver i en e-post til KK at også hun ønsker å berømme Hayley Madigan for å formidle denne opplevelsen som veldig mange andre også erfarer når de kjører kroppen for hardt i form av at de spiser for lite, trener for hardt og har et uheldig fokus på kropp, mat og trening.

- Dette er på mange måter «fitnesshypens» svar på medaljens bakside som veldig få snakker om.

Svantorp-Tveiten forteller at det å spise for lite mat og energi over tid fører til at kroppen ikke har energi tilgjengelig til å støtte helt nødvendige fysiologiske prosesser.

- Dette er svært uheldig, og noe man dessverre ser hos både menn og kvinner, ungdom og voksne, som spiser for lite og trener for mye. Det kan være fordi de jager etter å oppnå det typiske «fitnessidealet» - en trent kropp med veldig lav fettprosent.

ETTERSTREBE LAV FETTPROSENT: Dersom man har et svært restriktivt mat- og energiinntak over tid, kan man dessverre forvente blant annet forstyrret spiseatferd, overopptatthet av kroppens utseende, angst og lav selvfølelse - akkurat slik Hayley Madigan gjorde. Foto: NTB
ETTERSTREBE LAV FETTPROSENT: Dersom man har et svært restriktivt mat- og energiinntak over tid, kan man dessverre forvente blant annet forstyrret spiseatferd, overopptatthet av kroppens utseende, angst og lav selvfølelse - akkurat slik Hayley Madigan gjorde. Foto: NTB Vis mer

Ifølge Svantorp-Tveiten er et av mange symptomer på dette tap av eller forstyrret menstruasjon hos kvinner. Dette er også et tydelig signal om at kroppen er i kriseberedskap og ikke klarer å opprettholde nivået av kjønnshormoner.

- Når kvinner opplever å miste menstruasjonen, er dette et alvorlig tegn på at kroppen «kjøres for hard» og er noe som må tas på alvor.

- Vil ha negativ effekt på hjernens kognitive funksjon

Hayley nevner også flere psykologiske konsekvenser under eller etter å ha etterstrebet en svært lav fettprosent gjennom lavt energiinntak og høy treningsmengde: forstyrret spiseatferd, overopptatthet av kroppens utseende, angst og lav selvfølelse.

- Dessverre er dette helt som forventet når man har et svært restriktivt mat- og energiinntak over tid, sier Svantorp-Tveiten og fortsetter:

- I tillegg til at et så stort fokus på mat trening og utseende forsterker negative tanker og følelser om egen kropp, så vil det å ha et restriktivt energiinntak over tid ha en negativ effekt på hjernens kognitive funksjon på den måten at det påvirker en rekke signalstoffer som er med på å regulere tanke- og følelseslivet vårt.

Ifølge eksperten vil det være en svært stor risiko for å ende opp i en særdeles negativ spiral med forstyrret spiseatferd, overopptatthet og overevaluering av kroppens utseende og vanskeligheter med å regulere og håndtere negative tanke og følelser.

- I tillegg er det slik at det er helt urealistisk å skulle opprettholde en slik kropp over lang tid. Det å akseptere og håndtere at kroppen går tilbake til «normalen» er vanskelig for mange, noe en ny norsk studie bekrefter (1).

1) Mathisen, T. F., & Sundgot-Borgen, J. (2019). Mental Health Symptoms Related to Body Shape Idealization in Female Fitness Physique Athletes. Sports (Basel, Switzerland), 7(11), 236. https://doi.org/10.3390/sports7110236

Hyllet i sosiale medier

Sammen med midler fra Norske kvinners sanitetsforening og Stiftelsen DAM, gjennomførte Kethe M. E. Svantorp-Tveiten sammen med Christine Sundgot-Borgen ved Norges Idrettshøgskole en stor intervensjonsstudie i videregående skole.

- Resultater fra denne studien viser at svært mange, både gutter og jenter, er misfornøyde med kroppen sin og har et ønske om å oppnå en mer trent og definert kropp. Dette er veldig uheldig, spesielt når vi vet at det å ha et godt forhold til egen kropp er noe av det viktigste for å ha en god livskvalitet.

HYLLET I SOSIALE MEDIER: Eksperten forteller at det var en periode hvor idealet om en svært trent, muskuløs og atletisk kropp med lav fettprosent ble hyllet i massemedier og sosiale medier. Foto: NTB
HYLLET I SOSIALE MEDIER: Eksperten forteller at det var en periode hvor idealet om en svært trent, muskuløs og atletisk kropp med lav fettprosent ble hyllet i massemedier og sosiale medier. Foto: NTB Vis mer

Svantorp-Tveiten forteller at det var en periode hvor idealet om en svært trent, muskuløs og atletisk kropp med lav fettprosent ble hyllet i massemedier og sosiale medier fordi det ble sett på som et sunt alternativ til de svært tynne idealene som gjaldt for mange kvinner.

Nå kan hun fortelle at dette ikke stemmer i dag.

- Det nye «fitnessidealet» er like uheldig som det å idealisere svært tynne kropper. På mange måter kan man si at fitnessidealet faktisk er mer uoppnåelig for de aller fleste da det her ikke holder å «bare være tynn», man må være både tynn og «trent». Det finnes heller ingen «helsefremmende» måte å oppnå «fitnessidealet» på fordi man for å oppnå denne kroppen er nødt for å ha et regime med et svært restriktivt matinntak, høy treningsmengde og et stort fokus på kroppens utseende over tid.

Dersom du har et mål om en varig livsstilendring for helsens skyld, uavhengig om det handler om vektendring eller ikke, anbefaler Svantorp-Tveiten å jobbe med å rette fokus helt bort fra kroppens utseende da utseendefokus ikke bidrar positivt til å etablere varige endringer.

- På tross av at det i seneste tid har vært mye fokus på at fysisk aktivitet i seg selv ikke gjør at man går ned i vekt, vet vi at det å være fysisk aktiv gir helt unike effekter for både fysisk og mental helse som ikke kostholdsendring alene kan skilte med, sier hun og fortsetter:

- I tillegg ser man at det å være i fysisk aktivitet direkte påvirker selvfølelsen positivt, bedrer evnen til selvkontroll og gjør oss bedre rustet til å ta gode valg og avgjørelser, noe som er helt essensielt om man ønsker å oppnå en varig livsstilsendring, uavhengig om det handler om kroppsvekt eller andre helsevaner. Det er jo faktisk slik at kroppsvekten alene ikke definerer hvor god helse man har.

Livsstilsendring? Les disse fem tipsene først

Kethe M. E. Svantorp-Tveiten, PhD-kandidat ved Norges idrettshøgskole, institutt for idrettsmedisinske fag, har satt sammen en liste med fem tips dersom du ønsker å endre på livsstilen din.

  1. Finn ut av hva som er motivasjonen din. Hvorfor ønsker du å endre livsstilen din?
  2. Begynn med små tiltak og øk etter hvert som de små endringen oppleves som en «vane». Ikke ta deg vann over hodet.
  3. Husk å være fysisk aktiv i en form du liker/tror du kan komme til å like
  4. Vær forberedt på at ikke alle dager går som planlagt, Ikke påføre deg selv skyld eller skam.
  5. Om motivasjonen svikter, prøv å tenk igjennom hvorfor det skar seg og gå til punkt 1. ved behov
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer