SØVN: 90-minuttersregelen skal gjøre at du våkner opplagt og kan ha en god dag selv med lite søvn. Ekspertene mener derimot noe annet.  Foto: Scanpix
SØVN: 90-minuttersregelen skal gjøre at du våkner opplagt og kan ha en god dag selv med lite søvn. Ekspertene mener derimot noe annet. Foto: Scanpix
Søvn

- Jeg vil anbefale at man legger seg når man er søvnig og står opp når man må - helst til samme tid hver dag

Bruker du apper som forteller deg når du bør stå opp, eller «timer» du søvnen etter søvnsykluser? Da bør du lese dette.

Svært mange av oss får for lite søvn. Ifølge Folkehelseinstituttet har så mye som én av syv voksne kronisk insomni, og om lag én av tre har ukentlige søvnvansker. Lite søvn kan føre til dårligere helse, gjør arbeidsdagene tyngre og arbeidskapasiteten dårligere. Er du en av dem som sliter med å få nok søvn, så har du kanskje prøvd noen triks for å våkne opplagt? 

Én teori, eller metode for å føle seg uthvilt selv med lite søvn, går nemlig ut på å «time» leggetiden din slik at du våkner mot slutten av en søvnsyklus, heller enn midt i en. Daily Mail er blant de som tidligere har omtalt denne metoden. 

I løpet av natten går vi nemlig gjennom flere søvnsykluser, og ifølge denne teorien kan man regne med at de varer i 90 minutter. Når du våkner av deg selv, våkner du som regel i siste periode av denne syklusen, og om klokka ringer i denne perioden vil du dermed føle deg mest uthvilt. Skal du opp klokken 07.30 bør du altså sovne klokken 00.00, men legger du deg senere bør du vente i 90 minutter - altså til klokken 01:30.

LES OGSÅ: Derfor får du mareritt 

Mange myter om når og hvordan du bør sove

Søvnforsker Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen mener imidlertid dette er en lite god metode å leve etter. Han anbefaler ikke å bruke appene som et søvnverktøy. 

- En del apper har skapt myter blant folk om at det er gunstig å våkne fra spesifikke stadier om morgenen. Du stiller appen inn for eksempel til å vekke deg mellom klokken 07:30 og 08:00 om morgen og du blir angivelig vekket når det er lettest eller best å våkne. Dette er bare sprøyt – faktisk bidrar slike apper til at folk forkorter søvnen. Folk bør ikke kutte søvnen sin om morgenen unødig.

Også Håvard Kallestad, søvnforsker ved NTNU, fraråder å la seg styre av disse søvnsyklusene, og mener du gjør mye klokere i å gjøre det enkelt og gå og legge deg når du er trøtt. 

- Det stemmer at det er slike 90-minutters sykluser mellom REM-epoker mens vi sover, men jeg kjenner ikke til noe som tilsier at man bør sove slik at man får hele sykluser. Ettersom syklusene er cirka 90 minutter lange, og noen ganger mer, andre ganger mindre, er jeg redd for at man fort våkner feil dersom man skal forsøke å sove i hele multiplum av 90 minutter, sier Kallestad. 

- Jeg vil ikke anbefale dette. Man bør heller ikke la dette styre når man velger å legger seg. Jeg vil anbefale at man legger seg når man er søvnig og står opp når man må - helst til samme tid hver dag. 

LES OGSÅ: Opplever du å våkne uten å kunne bevege deg? 

Du våkner fra lettere søvn om morgenen

For det stemmer at vi går gjennom disse syklusene, men det er altså ikke slik at vi veldig enkelt kan regne oss frem til når du er i hvilket søvnstadium, eller at det vil påvirke morgenen eller dagen din noe utover at du får mer eller mindre søvn. 

VÅKNER FRA LETT SØVN: Mot morgenen sover vi lettere, og du våkner dermed ikke fra den tyngste søvnen. Foto: Scanpix
VÅKNER FRA LETT SØVN: Mot morgenen sover vi lettere, og du våkner dermed ikke fra den tyngste søvnen. Foto: Scanpix Vis mer

- Det stemmer at det er såkalte søvnsykluser du går igjennom, og disse varer i mellom 90 og 120 minutter. Når du sover går du inn i stadium én, så to, tre, og fire og deretter går du gjerne over til REM-søvn, forteller Pallesen. 

REM (rapid eye movement) er fasen da vi sover litt lettere og det er også da vi drømmer mest. Når vi er i stadium tre og fire er vi i den tyngste søvnen. Når REM-fasen er over er søvnsyklusen over. 

- Normalt går man gjennom mellom fire og seks sykluser i løpet av en natt. De siste syklusene har ikke noe eller svært lite dyp søvn, sier Pallesen. 

Syklusene mot morgenkvisten består altså av lettere søvn, og når du våkner av deg selv våkner du enten fra stadium to eller fra REM-søvn. Og ifølge Pallesen har det lite å si for hvordan du føler deg. 

- At man bør sovne enten 5 x 90 eller 6 x 90 minutter er også bare sprøyt – selv om en syklus normalt varer cirka 90 til 120 minutter vet man ikke nøyaktig hvor lenge dette er for hver person, og det varierer nok også litt fra natt til natt, fortsetter han. 

LES OGSÅ: Søvnen påvirkes ofte dersom man ikke har det helt greit i livet

Med andre ord er det nok mer og hente ved å heller legge seg slik at antallet timer på puta blir så riktig som mulig i forhold til ditt søvnbehov. Har du vanskelig for å sovne er det imidlertid heller ikke anbefalt å legge seg for tidlig, slik at du blir liggende lenge våken. 

- Mitt råd er at folk sørger for å få dekket det søvnbehovet de har, og ikke bryr seg om fra hvilket stadium de våkner. Voksne trenger normalt mellom syv og ni timer per døgn, sier Pallesen. 

Til forsiden