Løping

- Jenter bør absolutt løpe sammen nå

Da føler du deg tryggere og får mer motivasjon til å komme deg ut, mener Nikes løpeekspert.

<strong>LØPE I MØRKET:</strong> Det kan være lurt å ta noen forhåndsregler dersom du skal løpe ute på ettermiddag/kveldstid nå. En god regel er å alltid løpe sammen med noen.
LØPE I MØRKET: Det kan være lurt å ta noen forhåndsregler dersom du skal løpe ute på ettermiddag/kveldstid nå. En god regel er å alltid løpe sammen med noen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange kvier seg nok litt ekstra for å løpe underdørs på ettermiddagen og kvelden nå på høsten og begynnelsen av vinteren.

Først og fremst fordi det er våtere, kaldere og mye mindre fristende sånn værmessig, men også fordi det blir så fort mørkt.

Tidligere har det ikke vært noe problem å løpe rundt i byens gater når mørket skrider på, men med de siste måneders dramatiske oppgang i voldtekter og overfall, særlig i Oslo, har nok flere av oss blitt mer engstelige for å løpe ute på kveldstid.

Ja, det er sikkert mange som dropper treningen ute, rett og slett fordi man ikke ønsker å utsette seg for noen risiko. Og dette kan absolutt være lurt.

LES OGSÅ: Slik kler du deg til utetrening nå

<strong>EKSPERTEN:</strong> Håvard Nordgaard er løpeekspert for Nike, og jobber med Running-kategorien hos sportsutstyr- og tøyprodusenten.  Foto: Adéle C. Blystad
EKSPERTEN: Håvard Nordgaard er løpeekspert for Nike, og jobber med Running-kategorien hos sportsutstyr- og tøyprodusenten. Foto: Adéle C. Blystad Vis mer

- Jenter bør løpe sammen






Det finnes imidlertid en annen, svært enkel løsningen dersom du føler deg engstelig – nemlig å trene med andre.

- Jenter bør absolutt løpe sammen på ettermiddagen/kvelden nå, sier Håvard Nordgaard, løpeekspert for Nike, til KK.no:

- Hvis man føler at man ikke kommer seg ut for å trene fordi man er utrygg på det å løpe på kveldstid, så er jo det en veldig god grunn til å samles flere og løpe sammen. Det er helt klart veldig lurt. I tillegg er det jo mye triveligere å løpe sammen med noen også, og tiden går mye fortere.

LES OGSÅ: Her er den beste treningen på 20 minutter

Gir større treningsmotivasjon



Synes du det er skummelt å løpe ute på ettermiddag/kveld nå?




Det å ha en treningssamling, eller treningsavtaler med venner er også et supert triks for å motivere seg til utendørstrening nå på høsten/vinteren.

- Alene er det fort gjort å finne ti ulike grunner til å ikke komme deg ut for å løpe. Har du imidlertid en avtale, så er den litt vanskeligere å bryte, sier Nordgaard, som jobber med Running-kategorien til den amerikanske sportsutstyr- og bekledningprodusenten.

Et annet godt tips for å komme deg ut, er å planlegge treningen dagen i forveien.

- Bestem deg tidlig for at du skal trene. Ikke bestem deg for at «i dag skal jeg trene». Gjør det heller dagen eller kvelden i forveien. Jeg pleier også å legge frem utstyret (klær og sko) mitt kvelden før. Står du opp om morgenen og finner ikke løpejakka, kan det nemlig være fort gjort å bli mer fristet til å droppe løpeturen. Så bestem deg tidlig og sett deg mål. Da er det lettere å fullføre, forklarer løpeeksperten.

LES OGSÅ: Vi har testet Nike Get Fit

Ja, helt klart
 
(68%)
Nei, dette er ikke noe som plager meg
 
(19%)
Nei, jeg løper ikke ute på denne tiden av året
 
(7%)
Vet ikke helt
 
(5%)
<strong>IKKE LØP ALENE:</strong> Et godt råd dersom du skal løpe på ettermiddagene nå fremover, er å løpe sammen med noen. Da er du tryggere, i tillegg til at du får større motivasjon til å trene.  Foto: Getty Images/Hemera
IKKE LØP ALENE: Et godt råd dersom du skal løpe på ettermiddagene nå fremover, er å løpe sammen med noen. Da er du tryggere, i tillegg til at du får større motivasjon til å trene. Foto: Getty Images/Hemera Vis mer

Nike Running Club






I januar starter Nike og SATS også opp treningskonseptet Nike Running Club, som er et supert tilbud for deg som ikke kommer deg ut eller oppnår løpemålene dine på egenhånd.

- Det er lettere å komme seg ut på vinteren hvis man løper sammen med en gjeng, forklarer Nordgaard:

- Så i januar drar vi i gang dette konseptet på utvalgte SATS-sentre.

Du trenger verken ha mye løpeerfaring eller være i toppform for å delta på konseptet, da det er beregnet for ulike nivåer.

- Det er enkelt og det er fokus på distanse. Vi legger opp til et enkelt program som går over åtte, ti eller tolv uker, og så prøver vi å møtes én gang i uka hvor vi for hver gang løper «litt» lenger. Det handler ikke om å løpe fortere, men litt lenger, sier Nordgaard:

- Vi legger opp til forskjellige nivåer, så du har mulighet til å komme i gruppe med løpere på ditt nivå. Du kan med andre ord sette deg egne mål, men får da en som coacher deg gjennom det.

For deg som foretrekker annen trening i tillegg til løping, er også Nike Training Club-appen et supert alternativ.

Med denne appen (som er gratis og fungerer på iPhone og iPod Touch) får du over 60 ulike programmer og 90 ulike øvelser du kan gjøre hjemme, på treningssenteret, eller sammen med venner.

LES OGSÅ: Slik får du MAKS ut av treningen hjemme

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer