KILDEN ER VIKTIG: Hvor sukkeret kommer fra har mye å si for hvordan det påvirker blodsukkeret ditt. FOTO: NTB Scanpix
KILDEN ER VIKTIG: Hvor sukkeret kommer fra har mye å si for hvordan det påvirker blodsukkeret ditt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Sukker:

Jo, det er forskjell på sukkeret vi spiser

Ikke alle sukkerholdige matvarer er like ugunstige for helsa.

Er du en godtemoms, eller er du opptatt i hva slags sukker du spiser? Det er forskjell på de forskjellige formene for sukker, og særlig fruktsukkeret, fruktose, har vært mye diskutert. Er det verre enn «vanlig sukker»? Bedre?

- En vanlig misforståelse er at fruktose er noe helt annet enn det sukkeret vi vanligvis kjøper i butikken. Vanlig sukker er en sammensetning av glukose og fruktose. Det kan misforstås fordi man lett tenker at fruktose er noe man kun finner i frukt, men vanlig sukker inneholder 50 prosent fruktose, påpeker Astrid Kolderup Hervik, som er universitetslektor i mat og helse ved Universitetet i Sørøst-Norge

Du kan imidlertid få kjøpt både ren fruktose og ren glukose (druesukker) i butikken, i tillegg til vanlig sukker (sukrose), som altså er en kombinasjon av de to.

- Så kan man spørre seg om en ting er noe bedre enn noe annet, men generelt er konklusjonen at det er den totale mengden sukker du får i deg som er viktigst, påpeker Hervik.

LES OGSÅ: Derfor er det tilsatt sukker i nesten alt

Behandles i leveren

For noen høres kanskje fruktsukker sunnere ut, og det har også vært sett på som et sunnere alternativ til vanlig sukker. Fruktsukkeret er søtere enn druesukkeret, og det har heller ikke den samme innvirkningen på blodsukkeret vårt.

Men andre igjen har kanskje hørt at fruktsukkeret skal kunne ha en særlig stor negativ påvirkning på risikoen for hjertesykdom og diabetes type 2.

- Det som skjer når du spiser fruktose er at nesten alt sendes til og håndteres av leveren, mens glukose kan håndteres av alle cellene i kroppen. Spiser du svært store mengder fruktose så kan leveren lettere bli «overbelastet» og den kan da omdanne fruktosen til fett, forklarer Hervik.

Dette igjen kan gi høyere nivåer av triglyserider og kolesterol i blodet, noe som kan være særlig negativt med tanke på risikoen for hjerte og karsykdom.

Sukkeret håndteres altså ulikt i kroppen, men det skal ganske store mengder fruktose til før leveren vil danne fett fra fruktose I studier der dette er vist har man typisk brukt mengder over 100 gram per dag, mens de fleste av oss, ifølge Hervik, spiser omkring halvparten – 50 til 60 gram.

LES OGSÅ: Fettlever er vanligere enn du tror

SUKKER: Det vanlige bordsukkeret består av en sammensetning av fruktose og glukose. FOTO: NTB Scanpix
SUKKER: Det vanlige bordsukkeret består av en sammensetning av fruktose og glukose. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kilden til sukkeret er viktig

En nylig publisert studie har også kommet frem til at det er av stor betydning hvor sukkeret du får i deg kommer fra. Forskerne har gjennom en metaanalyse undersøkt i hvilken grad fruktose fra forskjellige kilder påvirker blodsukkeret hos personer med og uten diabetes type 2, og studien viser at kilden til sukkeret kan ha mye å si.

Ifølge studien gir ikke mat som inneholder fruktose skadelig effekt på blodsukkeret med mindre maten gir overflødige kalorier. Frukt og fruktjuice, som begge inneholder en kombinasjon av fruktose og glukose kunne ha en gunstig effekt på blodsukkeret, ifølge studien. Søt drikke, som brus, som inneholder mye kalorier, men lite viktig næring, ga derimot en ugunstig effekt på blodsukkeret.

- I studien finner de at det å inkludere sukkerholdig drikke, i hovedsak brus og saft, er spesielt ugunstig for fastende blodsukker. Det skyldes trolig at dette gir mye energi i form av tomme kalorier - altså mye sukker, men lite næringsstoffer som vitaminer, mineraler og fiber, sier kostholds- og organisasjonsrådgiver i Diabetesforbundet, Ragnhild Gjevre.

Anbefalingene fra helsemyndighetene er som kjent fem om dagen, hvorav to porsjoner gjerne kan bestå av frukt. Inntaket av tilsatt sukker bør ikke overstige 10 energiprosent. I tillegg bør ikke dagsinntaket av fruktose overstige 30 gram eller tre spiseskjeer, i og med at det kan ha en skadelig effekt på leveren. Dette gjelder for personer både med og uten diabetes.

- Vi følger anbefalingene til Helsedirektoratet om at inntaket av tilsatt sukker skal være under 10 energiprosent, og inntaket av karbohydrater skal ligge på 45 til 60 energiprosent. For personer med diabetes er det viktig med individuelle tilpasninger av kostholdet, sånn at man kan spise den maten som er mest mulig gunstig for seg, sitt blodsukker og sin hverdag.

Jo, det er forskjell på sukkeret vi spiser

Frukt er sunt, men sukkeret er det samme

Med andre ord er det sukkeret i særlig søte drikkevarer som har en negativ effekt, ifølge studien, selv om det er det samme sukkeret. Forskerne poengterer imidlertid at det trengs mer forskning.

- Har du en tallerken med frukt og en med godteri, og du renser ut alt sukkeret fra både frukten og godteriet, så har du tilnærmet det samme sukkeret, påpeker Hervik.

Men innpakningen, som består av blant annet mineraler, vitaminer og fiber gjør likevel at frukt med sukker ikke er noe du skal frykte.

- Sukkeret i frukten er pakket godt inn med blant annet vann og fiber og det gjør også at du føler deg mett etter et visst inntak. Inntar du derimot sukkeret i form av brus, metter det ikke like mye, og det er da lettere å få i seg store mengder.

- Sukkeret i frukt er fortsatt sukker, men det er ikke først og fremst der man skal kutte sukkerinntaket sitt, sier Gjevre.

For de med diabetes kan det imidlertid være at noe frukt vil kunne ha en negativ innvirkning, men anbefalingen er at man prøver å få i seg noe frukt.

- Det er i utgangspunktet karbohydratene som har effekt på blodsukkeret. Moden banan, drue og mango har mye sukker og kan gi mer blodsukkerstigning, men det er også sånn at om du kombinerer det med for eksempel cottage cheese eller annen mat med fett eller protein så forsinker det opptaket i kroppen, forteller Gjevre.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å kutte sukkerinntaket

LES OGSÅ: Dette kan skje med kroppen din når du spiser for mye sukker

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: