KJØTT: For mye rødt og bearbeidet kjøtt er vist å kunne øke risikoen for tarmkreft. Det betyr imidlertid ikke at du bør fjerne det helt fra kostholdet.  Foto: FoodCollection
KJØTT: For mye rødt og bearbeidet kjøtt er vist å kunne øke risikoen for tarmkreft. Det betyr imidlertid ikke at du bør fjerne det helt fra kostholdet. Foto: FoodCollectionVis mer

Rødt Kjøtt

Jo, kjøtt er bra for deg - i moderate mengder

Det er flere grunner til at du ikke bør kutte ut rødt kjøtt og andre animalske produkter.

Er du blant dem som prøver å holde deg unna både kjøtt og meieriprodukter? Selv om disse matvarene er noe du til en viss grad bør være forsiktig med, er det ikke dermed sagt at du ikke skal spise dem. Anna Haug, professor i ernæringsfysiologi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås, forteller at mange dropper både melk og kjøtt, som er gode kilder til viktige næringsstoffer som jod, B12, jern og sink. 

- Hva man så erstatter disse matvarene med kan jo være så mangt, og ikke nødvendigvis mat som er like gode kilder til næringsstoffene, mener hun. 

LES OGSÅ: Slapp, sliten, trøtt og stadig syk? Det kan være jernmangel

Svært mange unge kvinner får for lite jod

Den siste tiden har det vært mye snakk om jod i mediene, etter at Nasjonalt råd for ernæring avdekket at flere får i seg for lite jod, og spesielt unge og gravide. Eksperter har i ettertid gått ut og slått et slag for den omdiskuterte brunosten, som er en god kilde til jod.
 
- Ved NMBU har vi et kurs med en kostholdsøvelse der studentene registrerer sitt kosthold i løpet av to til tre dager. De får da et grovt innblikk i sitt eget kosthold, og hvor mye næringsstoffer de fikk i løpet av registreringsperioden sin.

I fjor høst viste denne øvelsen at en tredjedel, av 30 kvinner på mellom 19 og 23 år hadde et jodinntak på under 50 mikrogram per dag og at kun 10 prosent hadde et inntak på over 150 mikrogram, som er anbefalt. 

OMDISKUTERT: Brunosten har fått et dårlig rykte de siste årene, på grunn av det høye sukkerinnholdet. Flere eksperter har imidlertid slått et slag for den erkenorske favoritten, da den er en super kilde til jod, som det ellers er lite av i det norske kostholdet.  Foto: Scanpix
OMDISKUTERT: Brunosten har fått et dårlig rykte de siste årene, på grunn av det høye sukkerinnholdet. Flere eksperter har imidlertid slått et slag for den erkenorske favoritten, da den er en super kilde til jod, som det ellers er lite av i det norske kostholdet. Foto: Scanpix Vis mer

- Er man gravid kan et for lavt inntak av jod være med på å hindre en god utvikling av hjernen til fosteret. Gode jodkilder i kosten er fisk og sjømat, melk og melkeprodukter og spesielt brunost, sier Haug som presiserer at dette ikke er en vitenskapelig undersøkelse, men at svarene kan gi en indikasjon på inntakene i en gruppe, og at de også samsvarer med Nasjonalt råd for ernærings funn. 

LES OGSÅ: 10 kreftsymptomer du ikke må overse

Kjøtt i kosten er viktig for jernnivået

I samme øvelse kom det frem at en av tre av kvinnene hadde et jerninntak på under 10 milligram daglig. Anbefalt inntak er 15 milligram om dagen.  

- Jern fra kjøtt er spesielt fordi det tas lettere opp i kroppen enn jern fra grønnsaker og brød. Kjøtt er også en god kilde til sink og vitamin B12. Selv mener jeg at litt kjøtt i kostholdet er spesielt verdifullt særlig for unge kvinner, sier Haug.

Alle typer kjøtt er gode kilder til næringsstoffer, forteller hun. Dyr som går på beite vil inneholde mer av de lange omega-3 fettsyrene enn dyr som fôres med kraftfôr, og de kan inneholde mindre av den lange omega-6 fettsyren.

Lammekjøtt er et eksempel på slikt kjøtt, men også andre typer kjøtt er næringsrike. I Norge lever de aller fleste husdyrene under gode forhold, og de blir behandlet godt. Vi er også blant de land i verden med lavest forekomst av antibiotikaresistens i husdyr, sier Haug.

LES OGSÅ: Spiser du ikke fisk? 

Kjøtt er ikke like skadelig som røyk

At høyt inntak av bearbeidet kjøtt er forbundet med tarmkreft har vært kjent lenge, og vi har lenge visst at magert og rent kjøtt bør prioriteres på middagsbordet. Rødt og bearbeidet kjøtt bør begrenses til 500 gram per uke – hvilket vil si rundt 750 gram i råvekt. Mange ble nok likevel skremt da WHO i fjor høst 2015 plasserte bearbeidet kjøtt i samme risikogruppe som sigarettrøyk

- Bearbeidet kjøtt ble klassifisert i samme risikokategori over kreftfremkallende stoffer som tobakksrøyk. Dette skapte nok stor forvirring hos mange, sier Ane Sørlie Kværner, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Institutt for medisinske basalfag ved UiO.

Dette betyr nemlig ikke at det er like farlig, men at sammenhengen mellom kreftrisiko og bearbeidet kjøtt er like godt dokumentert som helsefarene ved å røyke er. 

- Forskning tyder på at bearbeidet kjøtt øker risikoen for tarmkreft med 18 prosent per 50 gram økning i inntaket per dag. Til sammenlikning har man vist at risikoen for lungekreft øker med omkring 2000 prosent hos en storrøyker sammenliknet med en som ikke røyker, påpeker Kværner.

LES OGSÅ: Steketabben du bør unngå

KILDE TIL JERN OG B12: En god biff er en favoritt hos mange, og så lenge du ikke overskrider anbefalingene trenger du ikke være redd for å nyte fredagsbiffen. Rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt bør du ikke spise mer enn to ganger i uka.  Foto: Scanpix
KILDE TIL JERN OG B12: En god biff er en favoritt hos mange, og så lenge du ikke overskrider anbefalingene trenger du ikke være redd for å nyte fredagsbiffen. Rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt bør du ikke spise mer enn to ganger i uka. Foto: Scanpix Vis mer

Lurt å begrense, men ikke nødvendig å droppe kjøttet

Selv om vi ikke skal ha for mye rødt kjøtt skal vi altså helst ikke droppe det helt, med mindre vi er flinke nok til å erstatte næringsstoffene vi da går glipp av. I tillegg til jern, B12 og sink bidrar kjøtt blant annet med B6, protein og selen, og selv om det fint går an å dekke behovet for disse næringsstoffene, sett at du sitter på en del kunnskap, er det ikke noen anbefaling som sier du skal droppe rødt kjøtt helt. 

I Norge spiser vi faktisk ikke kjempemye rødt og bearbeidet kjøtt, men tall fra Nasjonale kostholdsundersøker gjennomført i perioden 2010 til 2011 viser at mange menn kan ha godt av å kutte litt ned.

- Rødt kjøtt kan fint inngå som en del av et sunt og variert kosthold, men for enkelte kan det være greit å være oppmerksom på at den totale mengden ikke blir for stor. Kjøtt er for mange en viktig kilde til flere næringsstoffer i kosten, og det er ikke et poeng at inntaket skal være lavest mulig. Derimot anbefales det at inntaket ikke overstiger 500 gram spiseferdig kjøtt per uke, da risikoen for tarmkreft ser ut til å øke ved dette nivået, sier Ane Sørlie Kværner.

LES OGSÅ: De første symptomene på tarmkreft

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: