Treningskonsept

Kampsporttimen som fikk terningkast fem

Her får du virkelig testet «fighteren» i deg.

KAMPSPORT: FightCircuit er en ny sirkeltreningstime som tilbys på utvalgte SATS-sentre. Sjekk ditt senters timeplan for å se hvor og når timen går.  Foto: SATS
KAMPSPORT: FightCircuit er en ny sirkeltreningstime som tilbys på utvalgte SATS-sentre. Sjekk ditt senters timeplan for å se hvor og når timen går. Foto: SATS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Flere av de største treningssentrene i landet har de siste ukene lansert høsttimeplanene sine. Og for å gi dere et lite innblikk i trimmulighetene, har undertegnede journalist hoppet inn i joggeskoene og begitt seg rundt på forskjellige treningssentre i Oslo-området. Først ut på testlisten var SATS’ splitter nye dansetime SH’BAM, som fikk terningskast fem, og nummer to på listen var SATS’ andre høstlansering - sirkeltimen FightCircuit, som startet mandag 29. august (KK.no testet timen på SATS Majorstua).LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

Inspirert av kampsport

FightCircuit er et treningskonsept som har hentet inspirasjon fra blant annet MMA, Karate og Taekwon-Do, og ble utviklet etter besøk på flere av de beste kampsportklubbene i Los Angeles. Kampsportelementet i konseptet skal gi deltagerne en helt ny vri på både kondisjon- og styrketrening, og på SATS' hjemmesider (ekstern lenke) står det at FightCircuit henvender seg til deg som liker tøff og effektiv trening. I utgangspunktet brukes egen kroppsvekt som belastning (det brukes også litt utstyr – som håndvekter, treningsstrikker, matter og balansebrett), og timen er beregnet som individuell-trening, så du trenger ikke uroe deg for at du må ha med deg treningspartner.LES OGSÅ: Tren knallhardt - forbrenn mer ETTER økten

- Sirkeltrening med kampsportmentalitet

Jeg har tidligere har litt varierte opplevelser med sirkeltrening, og synes til tider det kan bli litt ensformig og kjedelig, ja til og med litt «guttete» (mye øvelser som push-ups, pull-ups og lignende). Og så synes jeg ofte at «pausene» mellom stasjonene kan bli litt for lange, slik at man aldri blir så sliten som man kanskje skulle ønske. Derfor var jeg ekstra spent på å finne ut hvordan FightCircuit skiller seg fra lignende konsepter, og om timen faktisk er så «badass», kampsport-inspirert og tøff som den høres ut. Ifølge instruktør Pernille Baggerånås, som jobber på SATS Majorstua og SATS Bislett (også med boksetimer), er det nemlig kampsportelementet som gjør FightCircuit «annerledes». - FightCircuit er en sirkeltreningstime med elementer av kampsportmentalitet. Det vil si at det handler om å ha respekt for instruktøren, hverandre og øvelsene man gjør, samt yte maksimalt, forklarer hun for KK.no: - Vi som kjører FightCircuit krever litt mer disiplin av deltagerne enn det andre kanskje gjør. Gjør man ikke det man får beskjed om, så blir man «straffet» i form av en eller annen ekstraøvelse. Så her gjelder det å følge med. Dette er også for å holde intensiteten oppe. Tar man unødvendige pauser, så må hele gruppen gjøre noe ekstra, som for eksempel spensthopp. (artikkelen fortsetter under bildet)LES OGSÅ: Slik forbrenner du mer underhudsfett

Kondisjon, styrke, fight og balanse

SATS har lagt opp timen slik at den varer i 55 minutter (listet som oransje på timenplanen). Og i løpet av timen er det to tolv-minutters intervallrunder (i sirkeltreningsform – med «stasjoner»), der pulsen skal ligge på topp. - Timen er lagt opp slik at du hele tiden gjør noe nytt, og det er fire ulike «temaer» vi følger. Det ene er kondisjon, det andre er styrke, det tredje er fight og det fjerde er balanse. Disse fire elementene går igjen hele veien, og jeg har prøvd å legge opp mine timer slik at øvelsene på de ulike stasjonene skal høre sammen. Du trener for eksempel balanse og kondisjon på én stasjon, og så fight og styrke på en annen, sier Baggerånås. Timen går som følger: 1. Det hele starter med en introduksjon hvor instruktøren forteller hva konseptet går ut på.2. Deretter følger det en oppvarmingsdel, der det løpes, øves på slag, spark etc. 3. Hoveddelen av timen består av en 30 minutters styrke- og kondisjonsøkt. Her blir deltagerne delt opp i grupper bestående av tre eller fire personer, som sirkulerer på de ulike stasjonene. I Baggerånås’ timer har hun lagt opp til seks ulike stasjoner, der man gjør to øvelser på hver stasjon (øvelsene kan feks. være «hoppende» push-ups, kampspark på balansebrett, løpende kneløft med vekter, skyggeboksing og sideplanke med vridninger)Man må gjennom de seks stasjonene to ganger, og hver «runde» tar cirka 15 minutter. Du får en 30 sekunders «pause» når du løper fra stasjon til stasjon. - Du jobber med svært høy puls i cirka tolv minutter, noe som kanskje høres litt lite ut. Det er imidlertid utrolig intensiv trening når du først er i gang, noe som gjør at du trenger de 30 sekundene mellom stasjonene, forklarer hun. - Vi bruker to minutter på hver stasjon – den ene øvelsen skal ta 30 sekunder, den andre skal ta 30 sekunder, og så gjør man begge én gang til før man går videre til neste stasjon. 4. Helt tilslutt er det en nedtrappingsdel og uttøyningsdel.

Trener hele kroppen

Kunne du tenkt deg å teste FightCircuit?

I likhet med andre sirkeltreningstimer er FightCircuit hovedsakelig en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening. - Det er en form for intervalltrening med styrke. I tillegg får du balansetrening – som også går på styrke, samt fight- som går på kondisjon. Det er også super trening for kjernemuskulatur, forklarer Baggerånås: - Etter at du har blitt kjent med øvelsene vil du merke at du får jobbet ekstremt mye med kjernen din og ikke minst hofteleddsbøyere. Du vil merke at du blir mye sterkere og at du bruker absolutt hele kroppen, og det på en ganske annen måte enn med annen kondisjons- og styrketrening.Fordi en del av øvelsene er ganske tøffe og belastende for kroppen, fraråder instruktøren personer med skader å delta. - En del av øvelsene er ganske utfordrende og tunge på kroppen, derfor fraråder jeg folk med skader å komme på timen. Du bør også være glad i å trene hardt og ha en sterk rygg og vilje for å komme på denne timen. Har du en dårlig dag kan det også være en perfekt variasjonstime og en god måte å få ut innestengt frustrasjon på, sier Baggerånås. Se flere bilder og øvelser fra FightCircuit-timen her:

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.