KAMPSPORT: FightCircuit er en ny sirkeltreningstime som tilbys på utvalgte SATS-sentre. Sjekk ditt senters timeplan for å se hvor og når timen går.  Foto: SATS
KAMPSPORT: FightCircuit er en ny sirkeltreningstime som tilbys på utvalgte SATS-sentre. Sjekk ditt senters timeplan for å se hvor og når timen går. Foto: SATS Vis mer

Treningskonsept

Kampsporttimen som fikk terningkast fem

Her får du virkelig testet «fighteren» i deg.

Flere av de største treningssentrene i landet har de siste ukene lansert høsttimeplanene sine. Og for å gi dere et lite innblikk i trimmulighetene, har undertegnede journalist hoppet inn i joggeskoene og begitt seg rundt på forskjellige treningssentre i Oslo-området.

Først ut på testlisten var SATS’ splitter nye dansetime SH’BAM, som fikk terningskast fem, og nummer to på listen var SATS’ andre høstlansering - sirkeltimen FightCircuit, som startet mandag 29. august (KK.no testet timen på SATS Majorstua).

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

Inspirert av kampsport

FightCircuit er et treningskonsept som har hentet inspirasjon fra blant annet MMA, Karate og Taekwon-Do, og ble utviklet etter besøk på flere av de beste kampsportklubbene i Los Angeles.

Kampsportelementet i konseptet skal gi deltagerne en helt ny vri på både kondisjon- og styrketrening, og på SATS' hjemmesider (ekstern lenke) står det at FightCircuit henvender seg til deg som liker tøff og effektiv trening.

I utgangspunktet brukes egen kroppsvekt som belastning (det brukes også litt utstyr – som håndvekter, treningsstrikker, matter og balansebrett), og timen er beregnet som individuell-trening, så du trenger ikke uroe deg for at du må ha med deg treningspartner.

LES OGSÅ: Tren knallhardt - forbrenn mer ETTER økten

TØFF TRENING: FightCircuit er tøff og morsom trening, og en god variasjon til andre styrke- og kondisjonstimer de tilbyr på SATS. Et annet pluss er at treningen foregår i grupper, så du trenger ikke være "redd" for å komme alene.  Foto: SATS
TØFF TRENING: FightCircuit er tøff og morsom trening, og en god variasjon til andre styrke- og kondisjonstimer de tilbyr på SATS. Et annet pluss er at treningen foregår i grupper, så du trenger ikke være "redd" for å komme alene. Foto: SATS Vis mer

- Sirkeltrening med kampsportmentalitet

Jeg har tidligere har litt varierte opplevelser med sirkeltrening, og synes til tider det kan bli litt ensformig og kjedelig, ja til og med litt «guttete» (mye øvelser som push-ups, pull-ups og lignende). Og så synes jeg ofte at «pausene» mellom stasjonene kan bli litt for lange, slik at man aldri blir så sliten som man kanskje skulle ønske.

Derfor var jeg ekstra spent på å finne ut hvordan FightCircuit skiller seg fra lignende konsepter, og om timen faktisk er så «badass», kampsport-inspirert og tøff som den høres ut.

Ifølge instruktør Pernille Baggerånås, som jobber på SATS Majorstua og SATS Bislett (også med boksetimer), er det nemlig kampsportelementet som gjør FightCircuit «annerledes».

- FightCircuit er en sirkeltreningstime med elementer av kampsportmentalitet. Det vil si at det handler om å ha respekt for instruktøren, hverandre og øvelsene man gjør, samt yte maksimalt, forklarer hun for KK.no:

- Vi som kjører FightCircuit krever litt mer disiplin av deltagerne enn det andre kanskje gjør. Gjør man ikke det man får beskjed om, så blir man «straffet» i form av en eller annen ekstraøvelse. Så her gjelder det å følge med. Dette er også for å holde intensiteten oppe. Tar man unødvendige pauser, så må hele gruppen gjøre noe ekstra, som for eksempel spensthopp.

(artikkelen fortsetter under bildet)






LES OGSÅ: Slik forbrenner du mer underhudsfett

Kondisjon, styrke, fight og balanse

SATS har lagt opp timen slik at den varer i 55 minutter (listet som oransje på timenplanen). Og i løpet av timen er det to tolv-minutters intervallrunder (i sirkeltreningsform – med «stasjoner»), der pulsen skal ligge på topp.

- Timen er lagt opp slik at du hele tiden gjør noe nytt, og det er fire ulike «temaer» vi følger. Det ene er kondisjon, det andre er styrke, det tredje er fight og det fjerde er balanse. Disse fire elementene går igjen hele veien, og jeg har prøvd å legge opp mine timer slik at øvelsene på de ulike stasjonene skal høre sammen. Du trener for eksempel balanse og kondisjon på én stasjon, og så fight og styrke på en annen, sier Baggerånås.

Timen går som følger:

1. Det hele starter med en introduksjon hvor instruktøren forteller hva konseptet går ut på.

2. Deretter følger det en oppvarmingsdel, der det løpes, øves på slag, spark etc.

3. Hoveddelen av timen består av en 30 minutters styrke- og kondisjonsøkt. Her blir deltagerne delt opp i grupper bestående av tre eller fire personer, som sirkulerer på de ulike stasjonene.

I Baggerånås’ timer har hun lagt opp til seks ulike stasjoner, der man gjør to øvelser på hver stasjon (øvelsene kan feks. være «hoppende» push-ups, kampspark på balansebrett, løpende kneløft med vekter, skyggeboksing og sideplanke med vridninger)

Man må gjennom de seks stasjonene to ganger, og hver «runde» tar cirka 15 minutter. Du får en 30 sekunders «pause» når du løper fra stasjon til stasjon.

- Du jobber med svært høy puls i cirka tolv minutter, noe som kanskje høres litt lite ut. Det er imidlertid utrolig intensiv trening når du først er i gang, noe som gjør at du trenger de 30 sekundene mellom stasjonene, forklarer hun.

- Vi bruker to minutter på hver stasjon – den ene øvelsen skal ta 30 sekunder, den andre skal ta 30 sekunder, og så gjør man begge én gang til før man går videre til neste stasjon.

4. Helt tilslutt er det en nedtrappingsdel og uttøyningsdel.

Trener hele kroppen



Kunne du tenkt deg å teste FightCircuit?




I likhet med andre sirkeltreningstimer er FightCircuit hovedsakelig en kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening.

- Det er en form for intervalltrening med styrke. I tillegg får du balansetrening – som også går på styrke, samt fight- som går på kondisjon. Det er også super trening for kjernemuskulatur, forklarer Baggerånås:

- Etter at du har blitt kjent med øvelsene vil du merke at du får jobbet ekstremt mye med kjernen din og ikke minst hofteleddsbøyere. Du vil merke at du blir mye sterkere og at du bruker absolutt hele kroppen, og det på en ganske annen måte enn med annen kondisjons- og styrketrening.

Fordi en del av øvelsene er ganske tøffe og belastende for kroppen, fraråder instruktøren personer med skader å delta.

- En del av øvelsene er ganske utfordrende og tunge på kroppen, derfor fraråder jeg folk med skader å komme på timen. Du bør også være glad i å trene hardt og ha en sterk rygg og vilje for å komme på denne timen. Har du en dårlig dag kan det også være en perfekt variasjonstime og en god måte å få ut innestengt frustrasjon på, sier Baggerånås.

Se flere bilder og øvelser fra FightCircuit-timen her:


Ja, det ser kjempekult ut
 
(76%)
Nja, litt usikker
 
(19%)
Nei, dette er ikke noe for meg
 
(5%)
MAGE: Instruktøren kan legge opp timen litt selv, og øvelsene plukkes ut fra en egen "øvelsesbank", slik at det aldri blir for mye av de samme tingene på timene. Her er det mage som jobbes med. Foto: Adéle Cappelen Blystad
KOMBINERER: I FightCircuit kombinerer du både styrke og kondisjon. Her er det "hoppende" push-ups som utføres av deltagerne. Foto: Adéle Cappelen Blystad
KONDISJON: Det er lagt inn flere tøffe kondisjonsøvelser i timen, som får pulsen opp på maks. Foto: Adéle Cappelen Blystad
PASSER FOR: Ifølge Baggerånås passer FightCircuit for deg som har trent litt fra før av. Hun fraråder personer med skader å delta på timen. Foto: Adéle Cappelen Blystad
JOBBER MED KJERNE: I løpet av timen får du jobbet mye med kjernemuskulatur, som mage, rygg, skuldre og hofte. Her er liggende planke med vridninger. Foto: Adéle Cappelen Blystad
MYE STYRKE: Ifølge Baggerånås får du svært god styrketrening i løpet av de 55. minuttene timen varer, og undertegnende journalist merket det svært godt i armer og overkropp dagen derpå. Foto: Adéle Cappelen Blystad
KAMPSPORT: Det går mye i slag, spark og ulike kampsport-øvelser, som skyggeboksing. Foto: Adéle Cappelen Blystad
INSTRUKTØREN VISER: I begynnelsen av timen viser instruktøren hvordan man skal gjøre alle øvelsene riktig. Foto: Adéle Cappelen Blystad
INSTRUKTØREN: Pernille Baggerånås jobber som instruktør både på SATS Majorstua og SATS Bislett. Hun har også boksetimer i tillegg til FightCircuit. Foto: Adéle Cappelen Blystad





Passer ikke for nybegynnere

Ifølge SATS er FightCircuit er en time som skal passe for de fleste, men ifølge instruktøren bør du kanskje ikke kaste deg ut i dette dersom du akkurat har begynt å trene.

- Personlig synes jeg ikke FightCircuit passer for nybegynnere. Grunnen til dette er at timen er veldig hard og vi på SATS ønsker ikke å gi en nybegynner en dårlig erfaring når man først har kommet i gang med treningen. Denne timen er rett og slett ganske slem, sier hun:

- Har du trent litt før er det imidlertid et veldig morsomt konsept – uansett alder og fysisk form, og det er supert for de som liker en tøff time. Du trenger bare vilje og guts – da passer det for absolutt alle.

KK.no TESTER



Utgangspunkt:
Undertegnede journalist har alltid vært en stor tilhenger av tøff og effektiv kondisjonstrening, men som nevnt har jeg så langt ikke blitt bitt av «sirkel-basillen».
Først og fremst fordi jeg ofte synes pausene kan bli litt lange, slik at pulsen aldri holder seg helt på topp, og fordi det blir litt statisk og kjedelig med mange lignende øvelser.
Derfor var jeg også ekstra spent på om kampsportelementene i denne timen kanskje ville være med på å gjøre den litt morsommere, og hardere!

Totalinntrykk:
Jess, endelig en sirkeltime jeg virkelig liker! FightCircuit er faktisk både morsomt og beintøft, og jeg rakk ikke å kjede meg ett sekund. Som Baggerånås sier får du brukt hele kroppen, og siden alt går svært kjapt med lite pauseinnslag holder pulsen seg oppe hele tiden. Det er også smart at instruktøren deler ut såkalte «straffeøvelser »dersom gruppene er treige med å komme seg til neste stasjon. Da unngår man nemlig mye av sumlingen som ofte kan bli et problem under sirkeltrening og klarer faktisk å holde pulsen på topp i de 15. minutter lange rundene.
Når det gjelder øvelsene synes jeg det var oppfriskende og morsomt at det er innslag av kampsport. I tillegg er øvelsene ganske varierte, dermed blir det ikke kjedelig. Og selv om det kan se lett ut, er det utrolig hvor hardt det å stå og slå i løse luften, ta «hoppende» push-ups, eller balansere på ett bein på et balansebrett faktisk er. Jeg ble til og med så sliten at jeg virkelig følte det var nødvendig med de 30-sekunders pausene mellom øvelsene.
I likhet med de fleste andre gruppetreningstimer kommer effekten selvsagt an på hvor mye du gir av deg selv. Derfor var det også nyttig med en engasjert og oppmuntrende, men samtidig tøff instruktør, som giret deltagerne på og fikk oss til å gi maks. I tillegg får timen pluss for bra musikk.

Treningseffekt:
I likhet med forrige sirkeltime jeg var på bestod også denne timen av tøffe øvelser som du kjente godt i muskler og ledd dagen etter. Det å variere mellom styrke og kondisjon i ulike øvelser og intervaller gjør at du får brukt muskler du ellers kanskje ikke bruker så mye, særlig hvis du trener mest med apparater.
Pulsen steg veldig under de to rundene, og holdt seg oppe mellom stasjonene, tross pausene.
Styrkemessig er dette god trening for hele kroppen (lår, rumpe, legger, armer, bryst og rygg), og kondisjonsmessig er det utmerket fettforbrenning, som følge av intensitet og tempo.

Hvem passer det for:
Som Baggerånås sier så er dette helt klart en time som passer best for de som har trent litt fra før av. I tillegg bør du helst være skadefri.
Dette betyr ikke at du må være i toppform, eller ha trent masse for å være med, men det er greit å ikke være helt fersk, mest fordi øvelsene er tøffe og det krever en del av formen din.

Karakter
kkkkkk

LES OGSÅ: Derfor bør du spise mellom treningsøktene

Unngå skader med riktig teknikk

FightCircuit er bygget opp av relativt enkle, men utfordrende øvelser. Derfor er det viktig å være litt påpasselig med teknikk, slik at du unngår å få skader.

- Det er noen øvelser jeg ville vært obs på. Det beste er å se på instruktøren når han/hun viser og stille spørsmål hvis det er noen man lurer på. Gjør man noen av øvelsene feil vil du kjenne det godt og kunne få skader, så det er viktig å ha riktig teknikk, sier Baggerånås.

(artikkelen fortsetter under bildet)







For å få mest utbytte av timen, er det greit å bli litt kjent med øvelsene. Derfor råder instruktøren deg til å prøve ut timen et par ganger før du bestemmer deg for om dette er noe du liker eller ei.

- Jeg vil absolutt anbefale å prøve det ut et par ganger, men du vil uansett få knallgod treningseffekt hvis du gjør som instruktøren sier. Hvis du jobber like tøft som jeg ber om, så klarer du ikke å ikke bli sliten på dette. Jukser du, så blir du ikke sliten, sier hun:

- Selv om FightCircuit ikke er så avansert som det høres ut, er det slik at jo bedre du kan teknikken, jo mer slitsomt er det.

FightCircuit tilbys foreløpig på utvalgte SATS-sentre i Norge. For å finne mer informasjon om hvor timen går og andre SATS-nyheter, sjekk treningssenterets hjemmeside! (ekstern lenke).

KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:
• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS

Følg med på KK.no - vi kommer også med treningsanmeldelser fra Elixia og Friskis&Svettis!

LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

Noe du lurer på? Spør KK.no


Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

GUTS: - FightCircuit er supert for de som liker en tøff time. Du trenger bare vilje og guts – da passer det for absolutt alle, sier instruktør Pernille Baggerånås på SATS.
GUTS: - FightCircuit er supert for de som liker en tøff time. Du trenger bare vilje og guts – da passer det for absolutt alle, sier instruktør Pernille Baggerånås på SATS. Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: