TRENINGSSKO: Hvor mange par treningssko bør man egentlig eie? FOTO: NTB Scanpix
TRENINGSSKO: Hvor mange par treningssko bør man egentlig eie? FOTO: NTB Scanpix
Treningssko:

Kan du bruke samme sko til både løping og styrketrening?

For å få mest mulig ut av treningen, og for å oppnå bedre kontroll, kan det være lurt å investere i forskjellige sko, til ulike treningsformer.

Har du noen gang lurt på hvilke sko du egentlig burde bruke under trening? Eller har du kanskje ikke tenkt så mye på det, og brukt de samme skoene til alle slags aktiviteter? Riktig valg kan være mer avgjørende enn du tror.

– Foten vår er like kompleks som den er genial! 25 prosent av alle bein i kroppen sitter i føttene, hvor de sammen med et stort antall sener og muskler skal sørge for et finmekanisk samspill, slik at vi klarer å bevege oss lett gjennom hverdag og trening, forklarer Anders Knudsen, som er osteopat/fysioterapeut ved Stadionpark Klinikken i Stavanger.

Fra naturens side er vi skapt for å gå barbeint i skog og mark – føttene legger grunnlaget for bevegelsene vi gjør.

– Dette er dog svært upraktisk for de fleste, spesielt i Norge på vinterstid, derfor er det lurt å være kritiske til valget av sko, forklarer han.

LES OGSÅ: De vanligste plagene under trening – og hvordan du unngår dem

Hva er viktig når du skal velge joggesko?

Valg av joggesko bør stemme overens med løpsmengden og løpestilen din. Folk flest anbefales å kjøpe joggesko med stabil hælkappe, med god demp og en såle med godt grep under.

– Hva slags merke du skal velge er ikke så farlig – det viktigste er at skoen sitter bra på foten, og passer din type fot. Det kan derfor være lurt å snakke med en spesialist innen løpesko, slik at du tar riktig valg. For føtter med «spesielle behov» kan det være nødvendig med en spesialtilpasset såle, sier Knudsen.

Noen liker å veksle mellom løpeturer på mølla, og joggeturer ute. Bør man da ha to ulike typer sko?

– I utgangspunktet kan man fint bruke samme sko inne og ute. Er det slik at du bruker tredemølla innendørs mer enn du løper ute, kan det være en fordel å bruke lettere sko innendørs. Hygiene er også viktig – treningssentrene er ikke spesielt begeistret for utesko på mølla, sier Ørjan Strandberg-Jensen, som er butikksjef på Løplabbet Oslo sentrum.

Sjekk også: HIIT-trening: Bli sterk og rask på 20 minutter!

SKO: Det er viktig å velge et par joggesko som er tilpasset din fot. Hvilket merke de er er ifølge eksperten ikke så viktig. FOTO: NTB Scanpix
SKO: Det er viktig å velge et par joggesko som er tilpasset din fot. Hvilket merke de er er ifølge eksperten ikke så viktig. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Bruk stødige sko med lav såle under styrketreningen

Dersom du skal trene styrke, er det fornuftig å bruke stødige sko som stabiliserer hælen – dette gjelder spesielt ved øvelser som knebøy og utfall.

Til styrketrening ville jeg ha valgt en modell med lav såleprofil. God kontakt med underlag gir deg bedre kontroll – en kraftig sko med høy såle vil føre til at du raskere mister kontrollen, spesielt når du forflytter deg sidelengs. Du bør velge en sko som sitter godt på foten, sier Strandberg-Jensen.

– Det finnes løftesko som gir maksimal støtte under tunge løft, noe som kan være aktuelt for styrkeløftere og kroppsbyggere, men som folk flest ikke trenger å investere i. De fleste som trener på treningsstudio klarer seg fint med en lett treningssko, så lenge man ikke trener i Converse, Toms eller Gud forby; Crocs, sier Knudsen.

LES OGSÅ: Så mye kan du øke forbrenningen med styrketrening

Crossfit-sko kan være en lur investering

Dersom du trener noen få ganger i uken, trenger du altså ikke å ha et helt lager av forskjellige treningssko. Men for de som bruker mange timer på treningssenteret, kan en crossfit-sko være et bra alternativ, ifølge Knudsen.

– Crossfit er en intensiv treningsform med mange forskjellige og krevende øvelser, som stiller krav til både kondisjon og styrke. En bra crossfit-sko kombinerer stabilitet, komfort og smidighet.

Mange foretrekker gruppetimer på treningssenterne, og da kan man ofte havne på timer hvor både kondisjon og styrketrening er i fokus. Da kan crossfit-sko være gode å ha.

– Denne skotypen er selvsagt ideell for crossfit, men fungerer også glimrende som innendørs treningssko på treningssenteret, uansett om du driver med gruppetrening med fokus på kondisjon, eller om du trener styrke. Men de egner seg ikke som primære joggesko.

Les også: De vanligste plagene under trening - og hvordan unngå dem

Ikke glem å trene foten – uten sko!

Mange av oss bruker mye flate og harde sko, og tilbringer mesteparten av arbeidsdagen på rumpa på et kontor. Knudsen mener at det er viktig at føttene får den treningen de har behov for.

– Dersom du sitter mye stille får du ikke trent musklene i føttene skikkelig, og dersom du skal «ta igjen det tapte» i helgen, utsetter du føttene for større belastning enn de egentlig er i stand til å tåle. Da kan man fort få skader.

Selv om riktige sko er viktig, må du ikke glemme å gi føttene noen utfordringer innimellom – uten sko.

– Bruk så mye tid du kan barbeint – gå en tur barbeint på stranden, tren balansen på ulike underlag, og prøv deg på noen enkle øvelser som styrker føttenes muskulatur. Dette vil gi deg en sunn og sterk fot, som kan motvirke mange plager relatert til føttene, sier Knudsen.

LES OGSÅ: - Norske sykehus har rapportert om en voldsom vekst i forekomsten av rabdomyolyse de siste fem årene

Til forsiden