ANGST OG DEPRESJON: Det finnes mange selvhjelpsverktøy på nett, men ingenting slår å snakke med noen ansikt til ansikt, mener norske eksperter. FOTO: NTB Scanpix
ANGST OG DEPRESJON: Det finnes mange selvhjelpsverktøy på nett, men ingenting slår å snakke med noen ansikt til ansikt, mener norske eksperter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Angst og depresjon:

Kan du få hjelp mot angst og depresjon på nett?

Et nytt online-kurs mot angst har slått an blant kjendiser i USA. Slike kurs hjelper nok mest på lettere vansker, mener norske eksperter.

Madonna, Oprah Winfrey, Deepak Chopra, Tim Ferriss … dette er bare noen av de amerikanske personligheter som kjenner til «selvhjelpseksperten» Karen Salmansohn, som nå tilbyr hun et visuelt tiltalende online-kurs mot angst.

Det var likevel en anbefaling fra The Gottman Institute som fanget vår oppmerksomhet, siden KK har skrevet om både norsk internettbasert selvhjelp ved angst og norske samlivskurs som er inspirert av parterapien til Dr. Gottman.

Vi kjøpte likså godt kurset, og fikk norske eksperter til å vurdere den amerikanske kursutvikleren og kurset hennes.

LES OGSÅ: Psykologer røper: Dette er de beste selvhjelpsbøkene

- Kan være et godt selvhjelpsverktøy

Karen Salmansohn er en forfatter av mange bøker med glossy, fargesprakende omslag og «happy» i flere av titlene. Hun er en «self-made» forfatter, business woman og coach, og etter eget utsagn har utallige amerikanske kjendiser trykket henne til sitt bryst. Hun har visstnok jobbet som coach i mange år, men bruker også forskningslitteratur i kurset.

- Kort sagt vil jeg si at kurset «The Anxiety Cure» kan være et godt selvhjelpsverktøy hvis man sliter med bekymringer og stress, på lik linje med en god selvhjelpsbok. Et pluss er at kurset består av korte videosnutter, som er lettere tilgjengelig enn å lese en bok, sier Kjersti Lillevoll, som er psykolog/førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø og har forsket på internettbaserte selvhjelpsprogrammer.

- Kurset baserer seg på anerkjente prinsipper innenfor ulike psykologiske tradisjoner, presentert i et vanlig, folkelig språk, dog på engelsk, sier hun.

LES OGSÅ: Mange blir helt friske fra sosial angst

Internettbasert selvhjelp i ulike format

Et selvhjelpsprogram på internett er en form for selvhjelp, men det skilles mellom selvhjelp og veiledet selvhjelp.

- Internettbasert selvhjelp finnes i ulike format. Det finnes program som står alene – sånn som dette, som fungerer som et kurs, og det finnes veiledet selvhjelp, hvor man har kontakt med en terapeut i tillegg til å jobbe med selvhjelpsprogrammet. Begge deler kan ha noe for seg, sier Lillevoll.

- I hovedsak viser forskning at selvhjelp virker. Det har vært litt vanskelig å studere effekten av program som ligger åpent på nett, siden mange av dem som prøver dem faller ut etter hvert, men i hovedtrekk ser man en positiv effekt, sier hun.

- Når det gjelder veiledet selvhjelp finner flere studier like god effekt som hvis man møter en terapeut ansikt til ansikt, - forutsatt at innholdet og varigheten er likt sier Lillevoll.

Passer et slikt kurs for deg?

Selvhjelp og veiledet selvhjelp, men hva er de ulike formatene godt for og hvem passer de for?

- Progam som er åpent tilgjengelig uten noen form for støtte kan være et alternativ hvis man trenger en «boost» eller kjenner at stress, bekymringer og negative tanker tar for mye plass i livet, sier Lillevoll.

ONLINE SELVHJELP: Du trenger ikke lenger kjøpe selvhjelpslitteratur for å få hjelp mot hverdagsangsten. Apper og nettkurs finnes det flere av. FOTO: NTB Scanpix
ONLINE SELVHJELP: Du trenger ikke lenger kjøpe selvhjelpslitteratur for å få hjelp mot hverdagsangsten. Apper og nettkurs finnes det flere av. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Hvis man «baler» med vanskeligere følelser og tanker, som konstant nedstemthet, meningsløshet, eller mangler gode sosiale relasjoner vil jeg foreslå at man oppsøker en terapeut eller en annen person som man føler er til å stole på, sier hun.

Et slikt selvhjelpsprogram kan forklare sammenhenger, gi forslag om nye måter å forholde seg til tanker og følelser, konkrete tips om hva man kan gjøre. Men, dette er tørrtrening! For å lære å svømme må man ut i vannet – altså sette ut i livet det man lærer. Det i seg selv kan være kjempeskummelt eller vanskelig, men er verdt et genuint forsøk.

En risiko ved slike program er hvis det ikke bidrar til å hjelpe en, og man blir sittende igjen å føle at man ikke får det til, kan følelsen av å være mislykket forsterkes. Det er viktig å huske på at det ikke finnes én ting som passer for alle, så hvis et selvhjelpsprogram ikke hjelper, så er det programmet som ikke passer for deg, og ikke omvendt.

LES OGSÅ: Riktig kosthold = mindre angst

Kurset i (norsk) kontekst

Psykologspesialist og forsker Tine Nordgreen i eMeistring, Haukeland universitetssjukehus, som tilbyr veiledet selvhjelp med internettprogrammer, har også kikket på kurset. For henne er det viktig å få poengtert at det skiller seg fra eMeistring og andre forskningsbaserte initiativer i Europa ved at det ikke er gjort systematisk evaluering eller forskning på programmet.

Men generelt vet vi fra forskning at programmene man bruker på egen hånd, i likhet med en bok, generelt har mindre effekt enn å møte en terapeut.

- Det jeg savner her, og i en del andre selvhjelpsprogrammer, er hvordan gjennomføre de gode rådene. Hvordan skal jeg møte de utfordringene som er typiske når man forsøker å følge dem i praksis, sier Nordgreen, som er psykologspesialist og førsteamanuensis ved Haukeland universitetssjukehus.

- Men man kan vel så mye si at det er ulike målgrupper. Nå vet vi ikke om dette funker, men man kan tenke seg at dette er bra for dem som har begynnende angst og uro, og at normaliseringen og gjenkjennelsen for disse vil ha god effekt, men for andre er det å gå grundigere inn i materien som det er behov for, sier Nordgreen.

LES OGSÅ: Dette skjer med hjernen når du er deprimert

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: