PÅ DERES PREMISSER: Når barna nærmer seg tenårene er det lite i veien for å trene systematisk mot den idretten de har interesse for, mener barnepsykologen.  Foto: Scanpix
PÅ DERES PREMISSER: Når barna nærmer seg tenårene er det lite i veien for å trene systematisk mot den idretten de har interesse for, mener barnepsykologen. Foto: Scanpix
Trening

Kan du trene styrke med barna?

Det er ikke farlig, men noen ting bør du tenke på.

Trener du sammen med barna? Eller har du kanskje lyst til å begynne å ta dem med på dine ukentlige økter? Det trenger ikke være en dum idé, hvis det skjer under noen forutsetninger. 

Willy-Tore Mørch, er barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø. Han mener treningsfokuset har økt blant barn de siste årene, men at det ikke nødvendigvis er en negativ ting. Vi har imidlertid sett at det kan gå en hårfin linje mellom treningsfokus og kroppsfokus, og fokuset på utseende øker også blant barn. 

- Vi har sett at kroppsfokuset har økt veldig blant barn de siste ti årene. Det er viktig for barn og unge å se flotte ut, og det kan bli for mye. Vi ser effekter av forventningspresset mange unge møter.

- Da må foreldrene hele tiden ha samtaler med barna om hva som er sunt og hva som ikke er det, forsikre dem om at de ser bra nok ut som de er, og sørge for at barna er fornøyde med kroppene sine. Kropp er helt feil måte å motiveres på. 

LES OGSÅ: Er selvtilliten på bånn? 

Viktig at treningen skjer på barnas premisser 

Du har kanskje sett at det selges mer og mer treningsklær for barn, og det kan absolutt se ut som at fokuset på trening har økt, også blant de yngste av oss. 

- Det har nok vært en økning i treningsfokus for barn også. Men det gjelder ikke alle barn, og er veldig avhengig av foreldrenes interesser, sier Mørch

Han mener at for de aller yngste er det viktig at den fysiske aktiviteten barna får er lek. De litt eldre kan imidlertid godt være med mamma og pappa på trening, under noen forutsetninger. 

- Små barn skal ha en variert aktivitetsdag. Litt eldre barn, når de nærmer seg tenårene, kan godt være med foreldrene på treningsstudio, men det er viktig at det gjøres på barnas premisser. Alle foreldre må være veldig forsiktige med å presse barna, og med å la sine egne ambisjoner bli styrende, sier han. 

- Generelt skal trening være lek så lenge som mulig. Men når barna blir større og begynner å interessere seg for én enkel idrett, så er det helt greit å begynne å trene systematisk mot det. 

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen 

Har ingen negativ effekt på utviklingen til de små 

I «gamle dager» sa vi jo at man ikke skulle trene styrketrening før man var godt oppe i tenårene, fordi det kunne skade utviklingen vår. Dette går man nå bort ifra, og det er sunt med trening, enten du er stor eller liten. 

- Generelt så er det sunt å trene styrke for alle, også for barn. Styrketrening sikrer god utvikling av sener, muskler og skjelett. Men det må jo ikke være trening med vekter, men for eksempel trening med egen kroppsvekt, sier Truls Raastad, som er professor ved seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges Idrettshøgskole.

- Før mente man at barn ikke skulle drive med tung styrketrening, fordi det kunne stoppe vekst eller forårsake feilstillinger i vekstsoner. Men dette ser ut til at er en myte, og barn i 6-7-årsalderen kan godt trene styrke.

Det er imidlertid viktig at barna trener tung styrke under kyndig veiledning, da teknikken må sitte, og man må sørge for riktig progresjon i treningen. 

- Utfordringen er blant annet at barn kan være mindre oppmerksomme, og kan dytte bort i hverandre, miste vekter og forstyrre hverandre.

Trener dere med apparater er det også viktig å huske på at de fleste apparater er tilpasset voksne, og at barnas kropper ofte vil være for små. Det enkleste og tryggeste kan dermed være å trene med egen kroppsvekt.

LES OGSÅ: Treningen du bør droppe hvis du er gravid

Ikke ta med barna på trening for å få bukt med tidsklemma

Barnepsykolog Bettina Sunde i Psykologteamet mener det at man trener med barna kan være en god ting for forholdet mellom foreldre og barn, men det forutsetter at treningen skjer på barnas premisser. 

- Poenget må jo være å gjøre det på barnas premisser. Om man er for lite sammen med barna, og tenker at man slår to fluer i en smekk om man tar dem med på trening, så blir det noe annet. Da skjer det ikke på deres premisser, sier hun. 

Hun mener dessuten det er viktig at fokuset ligger på trening; på god helse, det å føle seg opplagt og ha det gøy.

- Styrketrening handler jo om kropp; det handler enten om å se bra ut eller å øke muskelmassen. Da gjelder det å ta fokuset fra det. Ikke snakk med barna om kropp. 

LES OGSÅ: Er dere klare for å få barn? 

Til forsiden