VIBRASJONSTRENING: Kan du virkelig «riste» deg i form, eller er vibrasjonstrening bare bortkastet tid? Foto: Goran Bogicevic / Shutterstock / NTB scanpix
VIBRASJONSTRENING: Kan du virkelig «riste» deg i form, eller er vibrasjonstrening bare bortkastet tid? Foto: Goran Bogicevic / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Vibrasjonstrening

Kan du virkelig riste deg i form?

- Det er bortkastet for folk flest, sier treningsekspert.

Du har kanskje sett det på treningssenteret, hos fysioterapeuten, eller på TV-shop – disse vibrasjonsplatene som skal hjelpe deg med å komme i form ved hjelp av vibrasjoner. Du skal altså bokstavelig talt «shake it off».

Dette pussige konseptet er slett ikke nytt. Allerede på 1960-tallet tok det russiske romfartsprogrammet i bruk en form for vibrasjonstrening på astronauter slik at de skulle bevare muskelstyrken og beintettheten på reisen ut i verdensrommet.

LES OGSÅ: Dette mener ekspertene blir «et must» på treningsfronten i 2017

Senere ble konseptet brakt ut til allmennheten, og på 80-tallet gikk en og annen husmor til anskaffelse av et vibrasjonsapparat med belte for å riste vekk de lumske cellulittene. På 2000-tallet blusset trenden opp igjen, og en rekke ulike vibrasjonsapparater kom på markedet – også på enkelte treningsstudioer.

Men spørsmålet er; kan du virkelig «riste» deg i form, eller er vibrasjonstrening bare bortkastet tid?

Får større effekt på en vanlig bosu-ball

– Vibrasjoner brukes mest til avansert behandling og nevrologisk programmering og skulle aldri vært et «kommersielt» produkt, sier Inge Thomas Ravlo, som er ernærings- og treningsfaglig ansvarlig for StudioDay kjeden, til KK.no. 

De har selv brukt vibrasjonsapparater siden 2006, men da til behandlinger og ikke som vanlig trening.

– Det er bortkastet for folk flest, derfor gikk cirka 90 prosent av vibrasjonsstudioene som startet 2006/07 konkurs, forteller han.

LES OGSÅ: Slik «sklir» du kroppen stram og sterk!

BORTKASTET: Ifølge Inge Thomas Ravlo brukes vibrasjoner mest til avansert behandling, og burde aldri vært et kommersielt produkt. Foto: Kzenon / Shutterstock / NTB scanpix
BORTKASTET: Ifølge Inge Thomas Ravlo brukes vibrasjoner mest til avansert behandling, og burde aldri vært et kommersielt produkt. Foto: Kzenon / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

På sitt eget treningsstudio har han utført tester for å finne ut effekten av vibrasjonstreningen, og resultatene var ikke akkurat noe å rope hurra for.

– Vi har blant annet målt energiforbruk på denne maskinen ved hjelp av ergospirometri, som er måling av CO2 og O2 utveksling i lunger. Det viste 2-3 prosent høyere forbruk på denne enn på gulvet. Mens på bosu-ball ga de samme øvelsene cirka 20 prosent høyere energiforbruk, forteller Ravlo og legger til: 

– I tillegg kan du skade nakke, rygg og hode med for høy frekvens. Dette er verktøy for profesjonelle, og ikke for egenbruk. 

LES OGSÅ: Treningstimen «Pound» har tatt USA med storm

Ikke spesielt effektiv trening

Professor Bent Rønnestad ved Seksjon for Idrettsvitenskap på Høgskolen i Lillehammer har forsket på bruk av vibrasjonsplattform i mange år, og testet effekten det har for idrettsutøvere i ulike grener. Både hos ishockeyspillere, løpere og syklister, samt innen styrketrening.

– I utgangspunktet var argumentasjonen for at vibrasjonstrening skulle være effektivt, at hver vibrasjon førte til en liten muskelsammentrekning. Salgsargumentet var at musklene i løpet av kort tid får mange flere sammentrekninger enn ved vanlig tung styrketrening, sier han til KK.no. 

Likevel har det vist seg at kraften i hver lille sammentrekning meget lav. De første studiene på dette feltet undersøkte effekten av dynamiske knebøy uten ytre vektbelastning, og det ble oppdaget en liten økning i styrke. 

– Det var imidlertid ingen kontrollgruppe, og etter hvert ble knebøyene uten ytre belastning på vibrasjonsplattform sammenlignet med det samme knebøyene uten vibrasjon – og de fikk samme fremgang, forteller han. 

Årsaken til den lille fremgangen skyldes at helt utrente personer hadde startet med knebøy, og altså ikke vibrasjonene i seg selv. 

LES OGSÅ: Treningen som forbrenner lenge etter økten er over

STYRKETRENING: Vanlig tung styrketrening er langt mer effektivt enn vibrasjonsapparater. Foto:  Goran Bogicevic / Shutterstock / NTB scanpix
STYRKETRENING: Vanlig tung styrketrening er langt mer effektivt enn vibrasjonsapparater. Foto: Goran Bogicevic / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

– Når typisk vibrasjonstrening uten ytre belastning sammenlignes med tradisjonell tung styrketrening er det tydelig at tung styrketrening er mye bedre, sier Rønnestad og legger til: 

– Hvis man derimot prøver å løfte så tunge vekter som mulig, er det studier som tyder på at spesielt utrente og moderat trente personer kan klare å akutt løfte litt tyngre vekter, eller de klarer å utføre løftet litt mer eksplosivt. Dermed kan vi tenke oss at de får en litt bedre treningseffekt. 

LES OGSÅ: Nå skal du hoppe deg i form!

Ikke treningen for deg som ønsker resultater

Dersom du ønsker å få mest mulig ut av de få timene du bruker på treninga, er nok ikke vibrasjonstrening det mest effektive valget. Ifølge Inge Thomas Ravlo er dette bortkastet tid for de fleste av oss, men Rønnestad påpeker at dersom du synes vibrasjonstrening er gøy og det hjelper på din treningsmotivasjon, så er det jo bedre enn inaktivitet. 

– Hvis du er utrent og du gjennomfører øvelser på vibrasjonsplattformen som gjør deg sliten vil du sannsynligvis få en viss styrkeøkning, som sannsynligvis øker motivasjonen og lysten til å benytte andre og mer effektive treningsformer etter hvert, forklarer han. 

Ja, for dette er slett ikke treningen som vil få deg til å rase ned i vekt, eller til å bygge muskler. Det er som sagt mange andre treningsformer som er langt mer effektive i forhold. 

– Som med all trening er også vibrasjonstrening med på å øke energiforbruket ditt, men ikke på langt nær på samme nivå som mer tradisjonell utholdenhetstrening, som løping, langrenn og sykling, forteller Rønnestad.  

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: