Jogging

Kan forlenge livet ditt med 5 år

Så fremt du løper 1 til 2,5 timer i uka i sakte til moderat tempo, viser forskning.

FORLENGER LIVET: Forskning viser at det å jogge regelmessig kan forlenge menns liv med 6,2 år og kvinners liv med 5,6 år. Nok en grunn til å snøre på seg løpeskoene med andre ord.  Foto: Getty Images/Eyecandy Images RF
FORLENGER LIVET: Forskning viser at det å jogge regelmessig kan forlenge menns liv med 6,2 år og kvinners liv med 5,6 år. Nok en grunn til å snøre på seg løpeskoene med andre ord. Foto: Getty Images/Eyecandy Images RF Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Jogging er en av de mest populære treningsformene blant KK.nos lesere, og i en spørreundersøkelse i fjor svarte hele 40 prosent av dere at dere jogger regelmessig.

Den beste treningen

At det å løpe en tur er bra trening, er også en kjent sak. Ifølge Kjetil Måkestad, tidligere NM-vinner på 1500-meter og løpeekspert for Nike, er det faktisk den aller beste treningen du kan bedrive såfremt du ønsker økt fysisk form og slankere kropp (og hvem vil vel ikke ha det?).

- Løping er den desidert beste treningsformen, og det er fordi du er nødt til å løfte din egen kroppsvekt for hvert eneste steg du tar. Dette gjør du også gang på gang, har han tidligere uttalt til KK.no:

- Løping forbrenner flere kalorier i timen enn noen annen treningsform. I tillegg vil belastningen på kroppen – det vil si støtet du får når du treffer bakken – ha en positiv effekt på skjelettet og gjøre det sterkere.

Ikke bare vil det å løpe kunne forbrenne kalorier, men det har også vist seg å kunne redusere risikoen for brystkreft, forebygge stress og angst, gi hjernen en boost, gi færre menstruasjonssmerter, motvirke depresjon, være bra for hjerte og lunger, og ikke minst – holde deg og kroppen din i god form.

LES OGSÅ: 12 grunner til at kvinner bør løpe

MODERAT TEMPO: Den nye studien viser at det aller beste er å løpe i sakte til moderat tempo, én til to og en halv time i uka.  Foto: All Over Press
MODERAT TEMPO: Den nye studien viser at det aller beste er å løpe i sakte til moderat tempo, én til to og en halv time i uka. Foto: All Over Press Vis mer

Øker levealder med over 5 år

Ikke overbevist enda? Vel, nå finnes det nok en grunn til at du bør snøre på deg joggeskoene og komme deg ut. Ny forskning viser nemlig at det å jogge regelmessig kan forlenge livet ditt med over fem år, skriver forskningsnettstedet Alphagalileo.org (ekstern lenke).

Det er data fra den ferske Copenhagen City Heart-studien (utført i København i Danmark), som har vist at det å løpe kan øke levealderen til menn med cirka 6,2 år, og levealderen til kvinner med cirka 5,6 år.

Ifølge Peter Schnohr, som presenterte resultatene på EuroPRevent2012-arrangementet (European Society of Cardiology - mer info finner du her - ekstern lenke) i Dublin denne uken, har analysen også vist at det optimale for forlenget levealder er å jogge mellom én til to og en halv time i «sakte til moderat» tempo per uke.

- Resultatene av forskningen vår gjør at vi endelig kan gi et svar på hvorvidt jogging er bra for helsen din, sier Schnohr, som er sjefskardiolog for the Copenhagen City Heart Study:

- Vi kan med sikkerhet si at regelmessig jogging øker levealder. Og den gode nyheten er at du faktisk ikke trenger å gjøre det så mye for å få de positive effektene.






LES OGSÅ: Slik blir du kvitt joggeangsten

Dødelighet redusert med 44 prosent

Debatten om hvorvidt jogging og løping er sunt eller ei startet på 1970-tallet, da flere middelaldrende menn døde mens de var ute på løpetur, noe som skapte frykt for at løping kunne være for belastende for vanlige, middelaldrende mennesker.

The Copenhagen City Heart study – som ble startet opp i 1976, er en langtidsstudie av 20.000 menn og kvinner i alderen 20 til 93 år i forbindelse med hjerte- og karsykdommer.

Forskerne har blant annet sett nærmere på levealder knyttet opp mot ulike former for trening, samt andre faktorer. For joggestudien så de nærmere på dødeligheten til 1116 mannlige joggere og 762 kvinnelige joggere. Disse ble så sammenlignet med testdeltagere som ikke jogget.

Alle testdeltagerne måtte svare på spørsmål relatert til hvor mye tid de brukte på joggingen per uke, hva slags tempo de løp i, og lignende relevante faktorer. Materialet brukt i studien er hentet i tidsperioden fra 1976, til og med 2003.

Resultatene viste at i oppfølgingsperioden, som var på maks 35 år, så hadde 10153 dødsfall blitt registrert blant «ikke joggerne», mens kun 122 dødsfall var registrert blant «joggerne».

Analysen viste også at risikoen for dødsfall ble redusert med 44 prosent blant mannlige og kvinnelige joggere.

LES OGSÅ: Vær forsiktig med denne løpetrenden

Moderat tempo - 1 til 2,5 timer i uka

Videre analyser av tidsmengden joggerne brukte på trening viste også at én til to og en halv time per uke, fordelt på flere økter i lavt til moderat tempo, var mest optimalt.

- Dødelighet var lavere blant folk som jogget i moderat tempo, særlig i forhold til de som ikke jogget eller de som var ekstreme på treningen, sier Schnohr:

- Det beste er hvis du blir litt, men ikke ekstremt andpusten.

Ifølge Schnohr viste studien også at løping har mange andre positive helseeffekter. Det øker oksygenopptak, insulin sensitivitet, øker det positive og senker det skadelige kolesterolet, senker blodtrykket, øker hjertefunksjon, beintetthet, immunfunksjon, forhindrer overvekt og forbedrer psyken.

Lyst til å begynne å jogge? I denne artikkelen får du vite ALT du trenger for å komme i gang!

LES OGSÅ: Fysisk form har større betydning enn vekt

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer