Kaffe

Kan kaffe før trening øke forbrenningen?

Ny forskning hevder at du kan forbrenne mer dersom du drikker kaffe 30 minutter før trening.

KAFFE FØR TRENING: Kaffe kan påvirke oss på ulike måter, og for noen kan treningseffekten bli bedre. Foto: NTB
KAFFE FØR TRENING: Kaffe kan påvirke oss på ulike måter, og for noen kan treningseffekten bli bedre. Foto: NTB Vis mer
Publisert

Nordmenn elsker kaffe – vi er i verdenstoppen når det kommer til kaffeforbruk i forhold til folketall. De eneste som drikker mer kaffe enn oss, er finnene.

I 2019 var totalt forbruk av råkaffe (brent, rå og pulverkaffe) 47.089.678 kilo.

Noen hevder at de ikke klarer å fungere før de får dagens første kaffekopp. Koffein er et av verdens vanligste sentralstimulerende midler, som påvirker det sentrale nervesystemet vårt (hjernen og ryggmargen). Det er dette som gir den oppkvikkende effekten.

Forskere ved University of Granada har nylig studert hvordan kaffe kan påvirke fettforbrenningen under en treningsøkt, og ifølge dem, vil kaffe som inntas en halvtime før trening ha betydelig effekt på fettforbrenningen.

Forskerne tok utgangspunkt i hvordan koffeinet påvirket forsøkspersonene under en aerob treningsøkt (for eksempel jogging, eller sykling). Deretter sammenlignet de resultatet fra en morgenøkt, og en økt på ettermiddagen. Resultatet viste at nedbrytningen av fett økte med 10,7 prosent om morgenen, og hele 29 prosent om ettermiddagen, etter at deltakerne hadde drukket en kopp svart kaffe en halvtime før en 30 minutters økt.

Forskerne mener derfor at det kan være gunstig å drikke en kopp kaffe før du går i gang med en aerob treningsøkt.

Kan ha effekt, men du brenner ikke flere kalorier

Det skal sies at studien har en stor svakhet: Det var kun 15 aktive menn som deltok, med en gjennomsnittsalder på 32 år.

- Flere studier har vist at koffein kan gi en svak økning av betaoksidasjon, altså nedbrytningen av fett. Men det er viktig å påpeke at det ikke betyr at man ved å drikke kaffe, brenner flere kalorier i løpet av en treningsøkt, sier Tine Mejlbo Sundfør, klinisk ernæringsfysiolog, ph.d., forsker og forfatter.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø
ERNÆRINGSFYSIOLOG: Tine Sundfør. Foto: Anita Sælø Vis mer

Sundfør mener at effekten av kaffe først og fremst oppnås ved lengre treningsøkter, for eksempel om man skal løpe maraton.

- Under en slik økt vil kroppens karbohydratlager tømmes, og man får lavt blodsukker. Kaffe kan gi en liten karbohydratsparende effekt.

Kaffe til frokost

Enkelte personer som forsøker å gå ned i vekt, venter gjerne med å spise frokost, og går istedenfor en tur eller trener lett på morgenen. Dette kan ha effekt på fettforbrenningen, da man ikke har energi å hente fra mat (karbohydrater), og derfor må hente energi fra fettlagrene.

- Om du trener på tom mage, kan en kaffekopp gjøre det litt lettere å gjennomføre økta. Noen føler at de får mer energi av å drikke kaffe, men dette har nok større effekt psykisk enn fysisk, sier Sundfør, og legger til:

- Husk at koffein har en dehydrerende effekt, så det er viktig å fylle på med vann.

- Får du samme effekt av energidrikk?

- Ja, all drikke med koffein vil gi samme effekt. Men dersom du velger en energidrikk med masse sukker, får du et kick av sukkeret, men da forbrenner du sukkeret før du forbrenner kroppsfett, sier Sundfør.

Har forsket på kaffe og trening

- Det er få studier som viser at kaffe påvirker metabolismen direkte. For at forbrenningen skal øke, må enten hjertefrekvensen øke, eller så må kroppens kjernetemperatur øke. Det er ikke koffeinet i seg selv som øker metabolismen, sier Hans Kristian Stadheim.

FORSKER OG TRENER: Hans Kristian Stadheim. Foto: Privat
FORSKER OG TRENER: Hans Kristian Stadheim. Foto: Privat Vis mer

Stadheim, som nå jobber som trener for det britiske skilandslaget, forsker på hvordan koffein påvirker prestasjonsevnen, og har tidligere skrevet en doktorgradsavhandling om temaet.

- Vi undersøkte hvordan koffein påvirker kroppen. Forsøkspersonene fikk koffein, og lå på en seng i 15 minutter, mens vi målte stoffskiftet deres, og hvor mye energi de forbrant. Vi fant ingen forskjell på puls eller forbrent energi.

- Hva er da årsaken til at man kan prestere bedre etter å ha drukket kaffe?

- Koffein øker våkenhet og energinivå. Mange føler at de får mer energi og overskudd av å drikke kaffe, noe som kan bidra til at man gjør flere dagligdagse aktiviteter. Om du trener etter å ha drukket kaffe, vil overskuddet kunne føre til at du klarer å presse deg mer, sier Stadheim, og fortsetter:

- Trener du med høyere intensitet, vil du forbrenne mer både underveis og etter treningsøkten. Det er effekten koffeinet gir, som øker forbrenningen – ikke koffeinet i seg selv. Koffein er ingen slankepille, med mindre du øker mengden aktivitet.

KAFFE: - Koffein øker våkenhet og energinivå. Mange føler at de får mer energi og overskudd av å drikke kaffe. FOTO: NTB
KAFFE: - Koffein øker våkenhet og energinivå. Mange føler at de får mer energi og overskudd av å drikke kaffe. FOTO: NTB Vis mer

Påvirkes ulikt

Stadheim forklarer at koffein påvirker oss forskjellig. Noen opplever at det utgjør en stor forskjell, og man blir veldig våken og kvikk, mens andre kan drikke flere kopper kaffe på kvelden uten at de får problemer med å sove.

- Rundt 70 prosent av oss responderer normalt på kaffe. Det betyr at du våkner litt på morgenen når du drikker kaffe, men at du ikke har store problemer med å sovne selv om du drikker kaffe noen timer før du skal sove.

De to resterende gruppene, på 15 prosent hver, responderer veldig mye, eller veldig lite, på kaffe.

- De som har lav respons på kaffe, vil ikke få den oppkvikkende effekten. De kan også drikke fire kopper espresso før de legger seg, uten at det er et problem. De som responderer mye på kaffe, vil få voldsom effekt av en espresso, og slite med å sovne om de drikker kaffe før de skal sove. Det er store individuelle variasjoner, forklarer Stadheim.

For mye kaffe vil gi bivirkninger

Selv om kaffe har en positiv effekt for de fleste, er det ikke bra med for store mengder.

- Problemet med for store mengder koffein er at du kan oppleve hodepine, mageproblematikk, og at avføringen ikke er så fast og fin. Spesielt om du får i deg høye konsentrerte doser. Da snakker vi om 200-400 milligram koffein, noe som tilsvarer fire-fem espresso. Slike mengder vil i de fleste tilfeller medføre bivirkninger som er ubehagelige. Det er unødvendig å innta så store mengder. En dobbel espresso holder i massevis, sier Stadheim.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer