UNDERLIVSHELSE: Stemmer det at spinat kan gjøre underlivet mer følsomt? Ekspertene har gitt oss svaret. FOTO: NTB Scanpix
UNDERLIVSHELSE: Stemmer det at spinat kan gjøre underlivet mer følsomt? Ekspertene har gitt oss svaret. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Underlivshelse:

Kan kostholdet ditt påvirke underlivshelsen?

Noen tror at soya kan forhindre vaginal tørrhet, at spinat kan gjøre underlivet mer følsomt og at gresk yoghurt kan nøytralisere PH-verdien. Men stemmer det?

Vi kvinner fokuserer mye på hvordan kosthold og livsstil kan påvirke huden, kroppen, psyken og energinivået. Vi er bevisst på at soling og røyking kan føre til aldringstegn og rynker, og at usunn mat kan føre til vektøkning.

I tillegg finnes det flere kjerringråd som handler om å forbedre helsen i underlivet. Noen tror at soya kan forhindre vaginal tørrhet, at spinat kan gjøre underlivet mer følsomt og at gresk yoghurt kan bidra til å nøytralisere PH-verdien. Det finnes derimot ingen bevis på at dette stemmer.

- Det er ingen holdepunkter for at noe av det stemmer, sier Britt-Ingjerd Nesheim, som er professor emeritus ved Kvinneklinikken, Universitetet i Oslo.

Nesheim stiller seg også skeptisk til påstandene om at fisk og omega-3 kan hjelpe mot PMS-smerter, og at epler kan øke sexlysten.

LES OGSÅ: Slik holder du underlivet ditt friskt

- Kan være verdt et forsøk

- De fleste kostrådene er harmløse, og selv om vi savner god dokumentasjon, kan mange av rådene være verdt å forsøke, sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer.

Hun sier at det ikke er uvanlig å bruke yoghurt lokalt i vagina ved irritasjon, men at hun er usikker på om det har samme effekt å spise det.

LES OGSÅ: 7 ting du bør vite om underlivet ditt

Tranebær mot urinveisinfeksjon

Du har nok hørt at tranebær skal hjelpe mot urinveisinfeksjon? Til og med dette velkjente rådet er omstridt.

- Tranebær kan muligens kan ha en forebyggende effekt på urinveisinfeksjoner. Men selv det er omstridt. Noen undersøkelser har funnet effekt, andre har ikke funnet det, sier Nesheim.

Tranebær inneholder et ukjent polymerisk stoff som blant annet kan hindre at infeksjonsfremkallende bakterier får festet seg i urinveiene. Tranebær inneholder også fruktose, vitamin C og plantesyrer – virkestoffer som til sammen lammer bakteriene. Dermed kan de lettere skylles ut av urinveiene når du tisser.

- At tranebær motvirker urinveisinfeksjoner har vært kjent i generasjoner innen folkemedisinen. Men for kort tid siden ble dette avfeid som kjerringråd blant leger. Nå viser imidlertid ny forskning at det er hold i den gamle kunnskapen, sier Arsky.

Vanlige råd om kosthold og PMS

1. Sukker og menstruasjon:

Mange kvinner spiser mer sjokolade og andre søtsaker like før menstruasjonen. Noen forskere hevder at sukker bidrar til at PMS-plagene øker. Andre mener at man kan bli beroliget av sjokolade og søtsaker, fordi sukker øker konsentrasjonen av stoffet serotonin, som bidrar til å lette sinnsstemningen.

- Konklusjonen er at vi ikke helt vet enda, og dermed må det bli opp til deg å teste ut hvordan du reagerer på godteri før menstruasjonen, sier Arsky.

2. Kalsium:

Noen forskere mener at du bør holde deg unna melkeprodukter i uken før menstruasjonen. Andre viser til at ekstra mengder kalsiumrike matvarer som melk, yoghurt og ost ser ut til å lindre PMS-plagene.

- Ingen av standpunktene har noen kjent forklaring, så igjen er det dessverre opp til deg å teste det ut, sier Arsky.

3. Koffein:

Arsky sier at om du har store plager med PMS, kan du forsøke å unngå kaffe og koffeinholdige drikkevarer, inklusive sjokolade, i perioden før menstruasjon. Hun sier at det rådet har hjulpet mange.

LES OGSÅ: Lukter det ille av underlivet ditt?

4. Kosttilskudd:

Vitamin B6 og B-kompleks er de vitaminene som oftest anbefales mot PMS-plager. Et generelt B-kompleks virker allment styrkende, mens vitamin B6 virker spesielt på hormonreguleringen i hjernen.

- Vanlige kosttilskudd som du får kjøpt i Norge, er ikke sterke nok til å ha denne effekten. Da må du høre med legen din om muligheten for å få et sterkere produkt, sier Arsky.

Hun sier at vitamin E kan hjelpe mot ømme bryster, humørsvingninger og depresjoner. Tilskudd av omega-6-fettsyrer, som blant annet finnes i nattlysolje (GLA), kan hjelpe mot PMS-plager.

- Ta tre ganger anbefalt dagsdose i dagene før menstruasjonen, og se om det hjelper. Husk også ekstra antioksidanter når du øker inntaket av flerumettet fett, sier hun.

5. Soya mot hetetokter:

Hetetokter og andre overgangsplager som nattesvette, tørr skjede og trang til hyppig vannlating oppstår som kjent når kvinnen ikke lenger produserer sitt eget østrogen.

- Ved bruk av planteøstrogener fra soya kan kroppen lures til å oppfatte isoflavoner som østrogen, og på den måten motvirke hetetoktene som oppstår når østrogenproduksjonen avtar, sier Arsky.

LES OGSÅ: Slik ser ekte kvinner ut nedentil

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: