Ølgjær:

Kan ølgjær sette fart på hårveksten?

- For de aller fleste vil et sunt kosthold være mer enn nok.

B-VITAMINER: B-vitaminer er viktige for hår, hud og negler, men vil det hjelpe å ta tilskudd av det? FOTO: NTB
B-VITAMINER: B-vitaminer er viktige for hår, hud og negler, men vil det hjelpe å ta tilskudd av det? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Vi er vel ikke de eneste som har googlet «hvordan få håret til å vokse raskere»? Ett av svarene som dukker opp, er tilskudd av b-vitaminer, for eksempel i form av ølgjær. Spesielt på diverse forumer er det flere som etterspør erfaringer med ølgjær, og noen kan fortelle at de opplevde å få både lengre hår og sterkere negler.

Ølgjær er en type sopp som brukes under ølbrygging. Overskuddsproduksjon av ølgjær selges blant annet som kosttilskudd, gjerne i en blanding med druesukker. Det kan for eksempel inntas i pulverform utrørt i vann, melk eller juice.

Ølgjær sies å kunne gi oss mer energi og styrke hårvekst, og det har et høyt proteininnhold. Dette høres jo fantastisk ut - men hva tenker egentlig ekspertene om dette pulveret?

Rikt på proteiner og b-vitaminer

Heidi Ramfjord, som er ernæringsspesialist ved Kost for livet, forteller til KK at ølgjær er proteinrikt, og proteiner er kroppens byggeklosser også når det gjelder hår, hud og negler:

- Det er også rikt på vitamin B, et vitamin som er med å styrke ovennevnte. Pass på å innta vann som tørstedrikk så har dette også en god innvirkning, sier Ramfjord til KK.

PROTEINER: Ølgjær er rikt på proteiner og b-vitaminer. FOTO: NTB
PROTEINER: Ølgjær er rikt på proteiner og b-vitaminer. FOTO: NTB Vis mer

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Roede, påpeker at ølgjær inneholder mye vitamin B, et vitamin som blant annet er viktig for hår, hud og negler. Men det er ikke er så sikkert at et kosttilskudd i seg selv kan bidra til bedre hårvekst:

- Det er mange som tyr til kosttilskudd for å få både penere hud og lengre hår, men det er dårlig med dokumentasjon på at ekstra vitamin B-tilskudd har denne effekten. For de aller fleste vil et sunt kosthold være mer enn nok, og er den aller beste måten å dekke behovet for vitaminer og mineraler på, sier Steenbuch Lied, og fortsetter:

- Det er ingen vits å doble dosen eller mer til. Det vil i de aller fleste tilfeller bare være penger rett ut av vinduet. For høye doser av enkelte vitaminer kan jo faktisk også være farlig.

Hun påpeker at det er svært uvanlig å utvikle vitamin B-mangel. De eneste som trenger tilskudd av folat, som er i B-vitamin-gruppen, er kvinner som planlegger å bli gravide, eller som er gravide, forklarer hun.

Lise Marie Brandstadmoen, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, svarer følgende på om ølgjær kan bidra til mer energi:

- Det ser ut til at ølgjær er en god kilde til Tiamin (vitamin B1), Riboflavin (vitamin B2) og Niacin (vitamin B3). Disse B-vitaminene har en dokumentert sammenheng med blant annet normal energiomsetning og reduksjon av tretthet og utmattelse.

- Så om man skulle ha for lite B-vitaminer i kostholdet, er det sannsynlig at ølgjær kan bidra til å gi mer energi. Det er samtidig ikke vanlig i Norge å ha mangel på disse vitaminene, så generelt vil antakelig ikke tilskudd av ølgjær ha denne effekten.

Brandstadmoen påpeker at B-vitaminer er et vannløselig vitamin, så om man tar mer av dette vitaminet enn kroppen har behov for, vil det skilles ut av kroppen.

SUNT KOSTHOLD: For de fleste vil et sunt kosthold være den beste måten å dekke behovet for vitaminer og mineraler på, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB
SUNT KOSTHOLD: For de fleste vil et sunt kosthold være den beste måten å dekke behovet for vitaminer og mineraler på, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Vis mer

- Trolig liten nytte å øke tilførselen av vitaminer via kosttilskudd

Hva tenker så hudlegen? Kan kosttilskudd som ølgjær sette fart på hårveksten?

Dag Sollesnes Holsen, som er seksjonsoverlege ved hudavdelingen på Haukeland universitetssykehus, svarer:

- Rent generelt kan vi si at hud, hår og negler er avhengig av tilstrekkelige nivåer av flere B-vitaminer, andre vitaminer og av ulike mineraler for å fremstå som «normale».

- Dersom man har et gjennomsnittlig og passe variert kosthold, samt normalt opptak av vitaminer, sporstoffer og andre næringsemner via tarmslimhinnen, vil de aller, aller fleste av oss få tilstrekkelige nivåer av B-vitaminer på denne måten, og det er trolig av liten nytte å gi generelle råd om å bruke kosttilskudd med høyt innhold av B-vitaminer (som for eksempel ølgjær).

Han legger til at noen personer kan ha nytte av ekstra vitamintilskudd, for eksempel gravide og ammende, ungdom i «vekstspurt», personer med ekstreme dietter eller pasienter med sykdom som gir redusert opptak fra tarmene.

- Dersom man har endret vekst eller utseende av hår eller negler, kan en del av utredningen være å kontrollere blodnivåene av enkelte vitaminer og mineraler (for eksempel jern). Dersom normale nivåer kan påvises, vil det trolig være av liten nytte å øke tilførselen via kosttilskudd.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer