MAGESMERTER: Mange sliter med magesmerter, og IBS er en lidelse det forskes stadig mer på. FOTO: NTB Scanpix
MAGESMERTER: Mange sliter med magesmerter, og IBS er en lidelse det forskes stadig mer på. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Magesmerter:

Kan probiotikatilskudd lindre alle mageplager?

Tilskudd av probiotika fungerer for noen, men fortsatt er det mye vi ikke vet.

Har du slitt litt med magen noen gang så har du helt sikkert hørt at probiotika er tingen. Probiotikatilskudd, som tilskudd av melkesyrebakterier, skal nemlig kunne hjelpe mot både oppblåsthet, løs mage og flere tarmsykdommer, og kalles ofte «snille bakterier».

- Vi har cirka like mange mikrober i kroppen som vi har menneskeceller. De lever vi i symbiose med, og der er noen snille, noen slemme og noen nøytrale, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved Balderklinikken.

Probiotika regnes altså som de snille. Melkesyrebakterier er et eksempel på en vanlig type probiotika. Disse bakteriene er en naturlig del av bakteriefloraen i tarmene våre, og tilførsel av dem har vist å kunne ha en helsefremmende effekt.

LES OGSÅ: Nei, for de fleste av oss er ikke vitamintilskudd nødvendig

Vet fortsatt lite om langtidseffektene

Likevel er ikke probiotika det første Lindseth tyr til når han møter pasienter med ulike plager.

- Jeg er selv litt tilbakeholden med probiotika. Jeg gir heller råd om kosthold og livsstil for øvrig, sier han til KK.

Det er ikke fordi det ikke er noen god effekt der, men fordi han mener vi fortsatt vet for lite - særlig om langtidseffekter.

De senere årene har det vært gjort mye forskning på mikrobesamfunnene i oss, og på hvilken betydning det har for den generelle helsen. Man har nå sett at mikrobene kan kobles til en rekke kroniske sykdommer og plager, og det blir desto mer interessant å finne ut av hva vi kan gjøre for at mikrobene i oss oppfører seg bra. På dette feltet er det imidlertid mye vi ikke vet.

- Spørsmålet er jo da «hva gjør tilskudd av disse bakteriene egentlig?

LES OGSÅ: Derfor får du magesmerter

Konkurranse i tarmene

For vi vet fortsatt lite om hva som skjer etter at du har tatt probiotika. I studier som er gjort har man per nå sjeldent fått testet senvirkningene.

- Probiotika kan i likhet med andre bakterier være ganske kompetitive, så de kan konkurrere mot sine nære slektninger. Tar du melkesyrebakterier, så kan det være at bakteriene du har der fra før ikke har det så bra, forklarer Lindseth.

Med andre ord kan det være at når du slutter å ta melkesyrebakterier, så er andre gode bakterier slått ut.

- Da kan det hende du ender opp et sted som ikke er noe bedre enn der du startet.

IKKE FARLIG: Probiotika er ikke farlig, og for en del har man sett at det kan være helsefremmende. Likevel vet vi ikke nok om effekten av tilskudd av store doser mener ekspertene. Kulturmelk er syrnet med melkesyrebakterier, og kan gjøre magen glad. FOTO: NTB Scanpix
IKKE FARLIG: Probiotika er ikke farlig, og for en del har man sett at det kan være helsefremmende. Likevel vet vi ikke nok om effekten av tilskudd av store doser mener ekspertene. Kulturmelk er syrnet med melkesyrebakterier, og kan gjøre magen glad. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

I artikkelen «Melkesyrebakterier – gjøkunger i tarmen» fra 2016 skriver forskerne Arnold Berstad, Jan Raa, Tore Midtvedt, Jørgen Valeur om nettopp at vi per i dag ikke vet alt om tilførsel av melkesyrebakterier. Her skriver de også at melkesyrebakteriene ofte ikke er påvisbare i tarmen bare dager etter at du har sluttet å ta dem, og at det kan være slik at du kan ende opp med færre probiotiske bakterier enn du startet med.

Hos IBS-pasienter har man sett at det ofte er mindre av snille bakterier, men forskningen sier ikke nok om hva som skjer om en tar tilskudd av dem, påpeker Lindseth.

For noen hjelper det, for andre ikke.

- Det kan være at i noen probiotikaprodukter så er det også såkalte FODMAP-stoffer. Disse kan fungere som litt «for bra» mat for mikrobene i tarmen, og noen kan dermed reagere på dette, påpeker Lindseth.

LES OGSÅ: Såpestykket kan spre bakterier

Ikke overbevisende resultater

Et såkalt FODMAP-redusert kosthold, der man unngår å få i seg for mye av visse typer tungt fordøyelige karbohydrater har i følge Trygve Hausken, spesialist i indremedisin og fordøyelsessykdom, og professor i gastroenterologi ved Haukeland universitetssykehus, vist seg å kunne hjelpe omkring 60 prosent av de med IBS. Faren er at man kan gå glipp av viktig næring i kosten.

Heller ikke han vil gå helt god for at tilskudd av probiotiske bakterier alltid vil hjelpe for IBS-pasienter eller andre med sykdommer og plager relatert til mage og tarmer.

- Det er mange studier som viser noe effekt hos IBS-pasientene, men resultatene er ikke overbevisende, sier han.

Det finnes dessuten forskjellige typer probiotika. I helsekostforretninger kan du få tak i tilskudd av flere forskjellige melkesyrebakterier.

- Dersom man kan karakterisere tarmfloraen til ulike pasientgrupper, for eksempel de med ulcerøs colitt, crohn, cøliaki og så videre, kan man kanskje finne ut hva de trenger og eventuelt gi ekstra dersom noe mangler. Men der er ikke forskningen kommet langt nok.

LES OGSÅ: - Barn trenger en startpakke med bakterier

Bytter ut hele bakteriesamfunnet

Den aller beste behandlingen for lidelser som kan skyldes ubalanse i tarmen kan derfor være fekaltransplantasjon – transplantasjon av bakterier fra en frisk tarm. Til forskjell fra ved behandling med probiotika så tilfører man ikke bare enkelte bakterier, alle bakteriene i tarmen – altså et helt bakteriesamfunn.

- 1000 ulike bakteriestammer hvor noen virker positivt og noen virker negativt. Tanken er at man var jo frisk før man ble syk, sier Hausken.

Dermed kan man kanskje føre floraen tilbake til der hvor man var frisk.

Lindseth påpeker at det ikke er slik at man ikke skal ta probiotika, men sier at dette bør gjøres i samråd med lege eller ernæringsfysiolog.

- Prinsippet høres fint ut, og probiotika fungerer greit for mange. Men vi vet ikke nok om de faktiske effektene.

LES OGSÅ: Kan tarmene våre hjelpe oss mot depresjoner?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: