Søtsug:

Kan søtsug og «cravings» skyldes vitaminmangel?

- Handler om det hjernen har lyst på, heller enn det kroppen har behov for, sier ernæringsfysiolog.

CRAVINGS: Kan lysten på usunn mat skyldes at vi mangler næringsstoffer? FOTO: NTB
CRAVINGS: Kan lysten på usunn mat skyldes at vi mangler næringsstoffer? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

Søtsug som ikke gir seg kan være skikkelig irriterende. Eller kanskje du heller er av typen som alltid er fysen på noe salt? KK har tidligere skrevet flere artikler som gir deg tips til hvordan du kan få bukt med søt- og saltsuget.

Men har du noen gang lurt på hva som egentlig ligger bak trangen til å spise mindre sunn mat? Noen mener faktisk at det kan skyldes mangel på vitaminer og næringsstoffer.

En artikkel publisert på Womenshealth gjorde oss nysgjerrige på dette - artikkelen lister nemlig opp spesifikke matvarer, og hvorfor vi får lyst på dem - basert på teorier om at kroppen vår «craver» matvarer fordi vi mangler spesifikke næringsstoffer.

I artikkelen står det at lysten til å spise fettrik mat utløser produksjonen av oppløftende hjernekjemikalier, og at personer som har for lavt nivå av natrium ofte har veldig lyst på salt mat. Lysten på kjøtt skal kunne bety at vi har lave jernnivåer, og lysten på sjokolade skal være tegn på at vi mangler magnesium.

Men kan det virkelig være så enkelt? Kan vi skylde vårt stadige sug etter sjokolade på magnesium-mangel? Vi har hørt med ekspertene.

- Det å bli fysen, kan skyldes så mye

Vi hører med Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog, kvinnehelseveileder og yogalærer. Hun har lest gjennom saken på Womenshealth.

- Dessverre er det ikke sånn at kroppen vår kan si fra at den mangler vitamin C, eller kalsium, eller tilsvarende enkeltnæringsstoffer. Det å bli fysen, kan skyldes så mye - nettopp slik som saken og alle referansene til saken viser.

Men at man drikker når man er tørst og spiser salt når man har svettet mye, er kroppens måte å opprettholde likevekt (homeostase), legger hun til.

SALT: Kroppen opprettholder likevekt - blant annet ved at vi spiser salt når vi har svettet mye. FOTO: NTB
SALT: Kroppen opprettholder likevekt - blant annet ved at vi spiser salt når vi har svettet mye. FOTO: NTB Vis mer

Hun er derimot ikke enig i at søtsug eller lyst på sjokolade kan handle om magnesium-mangel.

- Søtsug dreier seg gjerne om kjedsomhet, stress og trøst, for eksempel. Og i stedet for å spise kromrik mat, som kunne hjulpet til å regulere søtsuget, så er det helt spesifikt sukkerholdig mat som er svaret, forklarer hun, og legger til at det er lite krom i sukkerholdig mat.

- Og kroppen har jo ikke noe eget behov for sukker - den kan lage det selv, fra andre karbohydrater, fett og protein.

Når Arsky har klienter inne til kostholdsveiledning, pleier hun å råde dem til å kjenne etter. Hva, eller hvem, er det inni dem, som er sulten? Hjertet? Magen? Ganen? Øynene? Sinnet?

SØTSUG: Søtsug dreier seg gjerne om kjedsomhet, stress og trøst, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB
SØTSUG: Søtsug dreier seg gjerne om kjedsomhet, stress og trøst, sier ernæringsfysiolog. FOTO: NTB Vis mer

- Fysenhet skyldes det hjernen har lyst på

Arsky heller i stedet mer til forskningen som viser at fysenhet skyldes det hjernen har lyst på, heller enn det kroppen har behov for (unntatt salt og væske).

Hun trekker frem noen eksempler som viser dette i praksis:

- Jernmangel fører til nedsatt appetitt - som i sin tur betyr enda lavere inntak av jern. Ikke smart av kroppen - men slik er det. Samme med sink - får du for lite sink i deg, smaker ikke maten noe lenger, og da synker spiseinteressen - og sinkinntaket blir enda lavere.

En artikkel publisert på Healthline tar for seg dette temaet:

Det som ligger bak teorien om at mangel på næringsstoffer fører til spesifikke «cravings», er altså at vi har mer lyst på mat som inneholder de næringsstoffene kroppen mangler, skriver Healthline.

I artikkelen påpekes det derimot at dersom dette stemmer, ville en gravid kvinne hatt svært lyst på næringsrik mat, som jo er det kroppen trenger under en graviditet. Men flere undersøkelser viser heller at gravide kvinner ofte har mer lyst på blant annet fettrik mat og fast-food.

Studier er også gjort på næringsstoffer og vektnedgang. I én studie rapporterte deltakere som fulgte en lavkarbo-diett i to år, om mye lavere sug etter karbohydratrik mat enn de som fulgte en lavfett-diett. Og på samme måte rapporterte deltakerne på lavfett-dietter at de hadde mindre sug etter mat med høyt fettinnhold.

Hvis «cravings» virkelig var forårsaket av et lavt inntak av visse næringsstoffer, ville den motsatte effekten ha vært forventet, påpeker Healthline.

SPIS FROKOST: Karoline Steenbuch Lied i Roede AS anbefaler at du spiser frokost - det kan hjelpe til med å redusere søtsuget gjennom dagen. FOTO: NTB
SPIS FROKOST: Karoline Steenbuch Lied i Roede AS anbefaler at du spiser frokost - det kan hjelpe til med å redusere søtsuget gjennom dagen. FOTO: NTB Vis mer

6 tips for å redusere søtsuget

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Roede AS, forklarer til KK at man ikke har klart å kartlegge alle mekanismene bak dette med søtsug ennå - eller hvorfor noen er mer disponert for det enn andre.

- Her må det mer forskning til, sier hun, og legger til:

- Det finnes en rekke tilskudd som sies å kunne dempe søtsug, men her er nok heller ikke forskningen helt entydig, og det vil være individuelle forskjeller.

Men uansett hva grunnen til søtsug er - finnes det heldigvis mange gode tips for å redusere det. Steenbuch Lied lister opp seks gode og viktige tiltak:

1. Spis frokost

- Å starte dagen med en god frokost, som ikke nødvendigvis trenger å være så stor, gir en god start på dagen og bidrar til et mer stabilt blodsukker gjennom dagen, forklarer hun.

2. Legg opp til regelmessige måltider videre gjennom dagen

Gjerne med 3 hovedmåltider og 1-2 mellommåltider, råder Steenbuch Lied.

- Da sikrer du å få i deg alle næringsstoffene som kroppen trenger – som kan motvirke søtsug, og du unngår å bli for sulten og få så lavt blodsukker at søtsuget melder seg.

3. Identifiser forskjellen mellom søtsug og sult.

Det er ikke alltid vi klarer å skille mellom hva som er sult og hva som er søtsug. Steenbuch Lied anbefaler at vi prøver å kjenne ordentlig etter for å finne ut av hva som er hva.

- Tenk etter hvor lenge det er siden du sist spiste og om det kan stemme at du er sulten. Et sug kjennetegnes ofte av at du har lyst på noe helt spesifikt, mens sult kan melde seg som en mer generell lyst på mat. Har du bare lyst på noe godt, gjelder det å bruke en god porsjon viljestyrke for å styre unna de søte fristelsene.

Det høres kanskje tøft ut, legger hun til - men hun forsikrer om at allerede etter en til to uker med litt standhaftighet, vil du merke at søtsuget forsvinner mer og mer.

4. Søvn og stress

- Søvnmangel, stress og annen emosjonelt stress kan øke suget etter noe type mat, og spesielt da den maten vi bør redusere inntaket av, som raske karbohydrater.

Steenbuch Lied anbefaler at du sørger for å ha god balanse når det gjelder søvn og stress!

5. Tenk over kombinasjonen i maten du spiser

- Vær klar over at kombinasjonen av ulike konsistenser i en matvare bidrar til at maten blir mer velsmakende og fristende, sier Steenbuch Lied.

Et eksempel er kombinasjonen salt, søtt og fett - som sammen kan gjøre det enklere å spise mer, enn om vi bare spiser noe søtt eller bare salt.

- Kombinasjonen slår rett og slett ut kroppens metthetssignaler.

6. Ikke motstå søtsuget hver gang!

En liten gladnyhet til sist - du trenger ikke motstå søtsuget hver gang det melder seg.

- Du trenger ikke nekte deg selv alle fristelser fullstendig. Da vil du sannsynligvis bare ha det enda mer. Det er helt greit å kose seg med noe søtt og usunt i blant!

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer