PERFEKT PÅ GRILLEN: Konsistensen til halloumi gjør den super å grille. FOTO: NTB Scanpix
PERFEKT PÅ GRILLEN: Konsistensen til halloumi gjør den super å grille. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Halloumi:

Kan vi erstatte kjøtt med ost?

- Halloumi er en super ost, men vær obs på at den er veldig salt og fet, sier ernæringsfysiologer.

Du har garantert hørt om - og smakt - halloumi? Osten, som er smakfull og har en litt gummiaktig konsistens, stammer tradisjonelt fra Kypros og lages med fåremelk, geitemelk eller kumelk.

Osten brukes gjerne som kjøtterstatning i diverse matretter, du har helt sikkert hørt om den populære halloumiburgeren? Fordi osten er så fast og kan stekes og grilles uten at den smelter, fungerer den fint som kjøtterstatning. Men som de fleste andre oster inneholder den en del fett, så hvor sunt er det egentlig å spise halloumi ofte?

Proteinrik, men fet og salt

Som med mange andre matvarer finnes det både fordeler og ulemper ved å spise halloumi. Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog, skribent og yogalærer, forteller at halloumi er en super ost, men at den er veldig salt og fet.

- Proteininnholdet er som en biff, men der stopper også likheten, sier Arsky til KK.

Fordi mange erstatter kjøtt med halloumi, er osten et bra valg for å dekke proteinbehovet vårt. Arsky trekker også frem at det beste med halloumien er at den gir masse kalsium, som er den viktigste byggesteinen i skjelettet vårt, men hun mener du burde være litt forsiktig med inntaket:

- Å bytte 100 gram biff med 100 gram vanlig halloumi er ikke et godt valg, spesielt ikke med tanke på kalori- og saltinntaket. Velg gjerne en lettvariant om du får tak i, og reduser mengden til 1/3 - så er byttet mer akseptabelt, sier hun.

Om hovedgrunnen til at du spiser halloumi er at du bruker det som kjøtterstatning, mener Arsky at det kan være sunnere å velge andre produkter.

- Om du vil bytte kjøtt med noe smartere, kan du velge bønner, Quorn, Vegme, Oumph eller andre kjøtterstatninger der saltinnholdet og fettmengden er på den sunne siden.

HALLOUMI: Osten er fast og smelter ikke, og gjør den derfor veldig anvendelig i blant annet middagsretter. FOTO: NTB Scanpix
HALLOUMI: Osten er fast og smelter ikke, og gjør den derfor veldig anvendelig i blant annet middagsretter. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

LES OGSÅ: Er erstatningsproduktene for kjøtt sunnere?

Like mye protein som kyllingfilet

Klinisk ernæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, påpeker også at som ost generelt, er halloumi rik på protein og kalsium, men at du bør være oppmerksom på fettinnholdet.

- Det er minst 20 prosent fett i halloumi, noe som er høyt sammenliknet med for eksempel magert kjøtt som kylling og svinefilet. Generelt anbefales det å spise magre meieriprodukter i kostholdsrådene fra helsemyndighetene, og med det høye fettinnholdet faller ikke halloumi innenfor her, sier Skjølsvik til KK.

Hun understreker at du gjerne kan inkludere halloumi-ost i kostholdet ditt, så lenge du passer på mengdene.

PASS PÅ MENGDEN: - Det er minst 20 prosent fett i halloumi, noe som er høyt sammenliknet med for eksempel magert kjøtt som kylling og svinefilet. Derfor bør du passe litt på inntaket. FOTO: NTB Scanpix
PASS PÅ MENGDEN: - Det er minst 20 prosent fett i halloumi, noe som er høyt sammenliknet med for eksempel magert kjøtt som kylling og svinefilet. Derfor bør du passe litt på inntaket. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Hvis vi sammenligner 100 gram halloumi med 100 gram rå kyllingfilet, finner vi at de inneholder så å si lik mengde med protein. Halloumien inneholder 22,3 gram protein, mens den rå kyllingfileten inneholder 23 gram protein. Når det gjelder fett inneholder halloumi og kyllingfilet henholdsvis 21,9 og 2,1 gram fett. (Kilde: Matvaretabellen).

Osten er altså ikke akkurat mager, men som med alt annet handler det vel om måtehold? Om du ønsker å lage noen gode retter med halloumi nå i sommer kan du for eksempel prøve en salat med halloumi og oliventsatziki - eller en deilig byggsalat med grillet halloumi.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: