Intervalltrening

Kaster du bort tida på trening?

For det er særlig én ting du må passe på for at treningen skal virke.

SITTER DU FAST i treningsrutine-fella? Grunnen til at resultatene lar vente på seg, kan være at du ikke trener variert nok. Foto: Colourbox.com
SITTER DU FAST i treningsrutine-fella? Grunnen til at resultatene lar vente på seg, kan være at du ikke trener variert nok. Foto: Colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Er du et trofast medlem på gym-en? Er du like trofast mot treningsprogrammet ditt?

Vel, i så fall kan alle timene du har tilbrakt på tredemølla eller ergometersykkelen nærmest være bortkastet om du ikke begynner å variere treningen litt, ifølge en britisk treningsekspert.

De aller fleste treningsstudiomedlemmer har nemlig kjørt seg fast og må endre rutinene sine for å se resultater.

Les også: Nøkkelen til effektiv trening

Korte økter like bra som lange

Kanadiske forskere offentliggjorde forrige måned nye funn som viser at korte, men intense treningsøkter på 10 minutter – kjent som intervalltrening – er like gunstig for kroppen som timer med trening i moderat tempo.

Deltakere ble bedt om å sykle i opp mot maksimum fart i ett minutt. Deretter fikk de ett minutt med hvile, før de gjentok hele prosessen 10 ganger.

Les mer om studien på DinSide.no.

Lite variasjon – ingen forbedring

Graeme Marsh, personlig trener ved Virgin Active, mener det er mange som kaster bort timer på treningsstudioet fordi de hele tiden følger det samme opplegget.

- Hvis farten og tida du tilbringer på tredemølla alltid er lik, da vil du etter hvert stagnere, sier han til The Telegraph.

- Over tid vil du få mindre og mindre ut av treningen i form av resultater. Så hvis du går på gym-en og alltid gjør den samme rutinen, kan du ikke forvente drastiske forbedringer.

SLIK TRENER DU VARIERT:

Variasjon i treningen sørger for at:
  • du ikke blir lei
  • du unngår slitasjeskader
  • treningsresultatene ikke stagnerer

  • Du kan for eksempel:
  • variere aktivitet
  • variere treningsstedet
  • variere tidspunkt og varighet

  • Les mer om variert trening her.


    Derfor bør du trene intervalltrening

    Intervalltrening kan imidlertid hjelpe folk med å få raskere resultater, ifølge Marsh. Han foreslår følgende opplegg: Å jobbe ved høy intensitet – som 80-90 prosent av det du maks klarer – i ett minutt, og deretter bruke to til fire minutter på å hente deg inn igjen.

    Ønsker du progresjon i treningsprogrammet kan du enten kjøre enda hardere intervaller med mer intens trening, eller ved å ta kortere pauser.

    - Forskning viser at trening ved høyere intensitet fører til endringer i enzymer og hormoner som fremmer fettforbrenningen, sier Marsh til telegraph.co.uk.

    Intervalltrening er derfor et ypperlig alternativ for deg som har lite tid til overs for trening. Folk som ikke har problemer med tidsklemma bør prøve å mikse intervalltrening med utholdenhetstrening.

    - Men hvis du har dårlig tid, vil intervalltrening alltid være det beste alternativet for deg som ønsker resultater i form av vektnedgang og kondisjon, understreker Marsh.

    Norsk ekspert er enig

    Irene Mårdalen, redaktør i Personligtrening.no og som selv jobber som personlig trener, mener også at intervalltrening er super trening.

    - Ved å trene intervaller, vil du oppleve en rask og effektiv formøkning.
    Økten tar kort tid og vil trolig være lettere for de fleste å få tid til i hverdagen. I tillegg vil du merke at du ikke blir så sliten, som hvis du trener lange økter. Du får mer energi, har hun sagt til DinSide Helse om temaet.

    - Derfor er intervaller supre for de som vil i bedre form. Hvis du i tillegg har som mål å være med i konkurranser som varer over lang tid, som for eksempel Birkebeiner Rennet eller Oslo Maraton, bør du i tillegg trene lange og rolige turer av og til.

    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer