STYRKE IMMUNFORSVARET: Kjenner du på høstdepresjonen og vil bedre immunforsvaret? Bli kvikk ved å bruke grønnsaker og frukt på en litt ny måte - gjerne med en shot! Foto: Shutterstock / iravgustin
STYRKE IMMUNFORSVARET: Kjenner du på høstdepresjonen og vil bedre immunforsvaret? Bli kvikk ved å bruke grønnsaker og frukt på en litt ny måte - gjerne med en shot! Foto: Shutterstock / iravgustin Vis mer

Sunn Shot

Kickstart dagen med en næringsfull shot: - Denne er spesielt bra for immunsystemet

Kjenner du på høstdepresjonen? Bli kvikk ved å bruke grønnsaker og frukt på en litt ny måte.

Vi opplever alle perioder hvor vi er stressa og enkelte dager som er mer hektiske enn andre. Men kostholdet ditt har også en innvirkning på hvordan du takler det og hvordan kroppen reagerer på å være stressa. Derfor kan det være lurt å tilpasse kostholdet og gjøre små grep som kan være stressforebyggende - for ja, om du spiser riktig kan det hjelpe deg å takle stress bedre.

Vibeke Blomvågnes, som er kostholdsveileder og juiceterapeut, har tidligere forklart til KK.no at om du lager hjemmelaget juice får du i deg flere av de viktige vitaminene, mineralene, antioksidantene og enzymene på. 

- Blander man diverse frukt og grønnsaker, får man ut smaks-og næringsrike juicer. Juicing er helt naturlig, uten kunstige tilsetningsstoffer som salt, sukker eller andre søtningsstoffer. Dette gjør at man fylles med energi og får en rekke helsefordeler, forteller hun.

LES OGSÅ: Stress ned på 60 sekunder 

Rik på vitaminer og mineraler

Men du trenger ikke nødvendigvis å lage en juice hver dag for å få kroppen til å føles bedre. Du har helt sikkert spist frokost på hotell hvor de serverer små glass med smoothie. Det holder nemlig å lage en liten shot med ingrediensene som er med å booste kroppen din. 

Blomvågnes har flere gode råd til sunne og deilige shoter du enkelt kan lage hjemme.  

- Den mest brukte shot-en min er av eple og mye ingefær. Denne er spesielt bra for immunsystemet, da ingefær er naturlig antibiotisk, antihistaminrik og rik på antioksidanter. Den skal rive litt i halsen og er perfekt for å unngå forkjølelse. Jeg lager den også sammen med sitron for ekstra C-vitaminer spesielt i høst og vintersesongen, sier hun. 

Du kan også koke opp vann med ingefær, sitron og litt honning og la det kjøle seg ned. Da får du også en perfekt shot som kan booste immunforsvaret. 

IKKE VÆR REDD FOR iNGEFÆR: Ingefær er naturlig antibiotisk, antihistaminrik og rik på antioksidanter. Perfekt å både te, smoothie og næringsshot. Foto: Shutterstock / Little_Desire
IKKE VÆR REDD FOR iNGEFÆR: Ingefær er naturlig antibiotisk, antihistaminrik og rik på antioksidanter. Perfekt å både te, smoothie og næringsshot. Foto: Shutterstock / Little_Desire Vis mer

LES OGSÅ: Slik gjør du smoothien enda sunnere 

- Husk variasjon 

Er du ute etter noe mer bittert kan grapefrukten være en favoritt. Den fargerike frukten er nemlig kjempebra for helsa da den er full av vitaminer og mineraler. I tillegg inneholder den et høyt innhold av fettforbrennende enzymer, som gjør at du forbrenner mer.  

SLIK GJØR DU: Klem ut saften av en hel grapefrukt og tilsett en neve frisk mynte. Bruk en stavmikser eller en blender for å blande det godt - og volá, så har du en frisk shot til frokosten! 

Ifølge Blomvågnes er hvetegresshot også veldig populært. Hun forklarer at kan tilsette en ts hvetegress i så å si alle shoter, men anbefaler den særlig i eple og ingefær-shoten. 

- All frukt og grønnsaker gir forskjellige vitaminer og mineraler, så jeg ville brukt et størst mulig utvalg, og ikke laget den samme hver dag, forteller hun og tipser: 

- En shot av gulrot eller rødbete fungerer også helt fint. Men tenk på at om du tar tre rødbeteshoter om dagen, vil du nok få en overvekt at akkurat de mineralene. Derfor er en variasjon er det beste. Da sikrer du inntaket ditt.

LES OGSÅ: Derfor er rødbeter så genialt for kvinner

GRAPEFRUKT: Den fargerike frukten er kjempefin å bruke i en næringsrik shot. Den inneholder blant annet fettforbrennende enzymer, som gjør at du forbrenner mer.   Foto: Shutterstock / Africa Studio
GRAPEFRUKT: Den fargerike frukten er kjempefin å bruke i en næringsrik shot. Den inneholder blant annet fettforbrennende enzymer, som gjør at du forbrenner mer. Foto: Shutterstock / Africa Studio Vis mer

Og det er ingen hemmelighet at det stadig dukker opp nye drikketrender som alle de hippe og sunne kaster seg over. Vi har vært gjennom kokosvann, aloe vera-vann med geleklumper som føles merkelig å svelge, og grønne juicer av urter, alger og grønnsaker.

Smoothie har også lenge vært en trenddrikke som mange har fått øynene opp for, enten det er som frokost, mellommåltid eller en kosedrikk på kvelden. Trine Berge, livsstilsveileder innen supermat og raw food, har tidligere tipset KK.no om en detox-smoothie med spirulina. Denne kan også funke som en shot.  

- Spirulina er rik på både vitaminer, mineraler, proteiner, sunt fett men også viktige plantekjemikalier som understøtter kroppens egen renselsesprosess, har hun sagt. 

Ifølge ELLE.se trenger du nemlig ikke mange ingrediensene for å få til en god spirulina-shot. Oppskriften kan enten lages som en smoothie eller at du halverer oppskriften til en shot. 

SLIK GJØR DU: Bruk 2,5 dl naturell yoghurt, en liten bananog 1 tsk spirulina. Bland alt med en stavmikser eller en blender. Vil du kun ha en shot halverer du oppskriften. 

PS! Det er bare kreativiteten som stopper deg - så her er det bare å prøve seg frem med hva du liker! 

SUNNE SHOTS: Det er bare kreativiteten som stopper deg - så her er det bare å prøve seg frem med hva du liker!  Foto: Shutterstock / Luna Vandoorne
SUNNE SHOTS: Det er bare kreativiteten som stopper deg - så her er det bare å prøve seg frem med hva du liker! Foto: Shutterstock / Luna Vandoorne Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: