MORGENTRENING: Er det mer gunstig å trene om morgenen? Ekspertene svarer! FOTO: NTB Scanpix
MORGENTRENING: Er det mer gunstig å trene om morgenen? Ekspertene svarer! FOTO: NTB Scanpix
Morgentrening:

Kickstarter man forbrenningen ved å trene tidlig om morgenen?

Ekspertene er uenige!

Å starte morgenen med en ordentlig treningsøkt sies å skulle være veldig bra for både forbrenning og energinivå resten av dagen. I tillegg er det ganske deilig å vite at treningen er unnagjort, slik at du har hele dagen til å gjøre akkurat hva du vil – med god samvittighet.

Men det er kanskje lettere sagt enn gjort, hvert fall for meg. Som regel er senga mer fristene enn tredemølla på treningssenteret når klokken bikker 06:00. (Psst: Dropp slumringen, det gjør bare vondt verre!)

Men har det noe å si om senga frister mer? For er det egentlig ekstra gunstig å trene om morgenen? Vi har snakket med ekspertene - og i likhet med mange av oss er de også uenige.

Skal vi tro treningsekspert og forfatter, Yngvar Andersen, bør flere av oss vurdere morgentrening fremfor ettermiddagstrening. Men hvorfor er det egentlig ekstra gunstig å trene om morgenen?

- Å gjøre en eller annen form for aktivitet om morgenen er utvilsomt bra. Varighet, intensitet og type trening kan selvsagt variere, men det er lurt å komme seg raskt i aktivitet om morgenen, forteller han til KK.no og legger til:

- Det handler om å kickstarte kroppen etter nattens søvn- og hvilemodus så du blir klar for dagens oppgaver både fysisk og mentalt.

LES OGSÅ: Treningen som forbrenner lenge etter økta er over

JA TIL MORGENTRENING: Skal vi tro treningsekspert og forfatter, Yngvar Andersen, bør flere av oss vurdere morgentrening fremfor ettermiddagstrening.
JA TIL MORGENTRENING: Skal vi tro treningsekspert og forfatter, Yngvar Andersen, bør flere av oss vurdere morgentrening fremfor ettermiddagstrening. Vis mer

Uenighet mellom ekspertene

Men så er det jo forskjell på oss mennesker. Noen er A-mennesker som er lys våken og klare for angripe dagen, mens andre er B-mennesker som elsker å sove lenge. (Psst: B-mennesker kan få dårligere helse!)

- Er morgentrening gunstig selv om du ikke er morgenperson?

- Hvis man har tungt for å komme i gang om morgenen, vil det være et ekstra stort poeng å gjøre litt aktivitet. Jeg er selv blitt veldig glad i morgengym som varer fra tre til sju minutter. Rett og slett for at man skal gi seg selv en god start. Når man vet med seg selv at det er helt ok med en slik kjapp økt, så øker sannsynligheten både for at du vil gjøre det til en vane, og kanskje til og med holde på litt lenger enn du egentlig hadde tenkt. Noe treningseffekt er det jo uansett hvor kort du holder på, og det kan være lettere å velge aktive løsninger utover dagen dersom man har en aktiv start, forteller Andersen.

Personlig trener og coach, Julie Rafoss, er derimot uenig. Hun mener ikke morgentrening er bedre enn for eksempel ettermiddagstrening.

- Nei, spesielt ikke om du ikke er en morgenperson. Søvn er en av grunnpilarene for god helse, så jeg anbefaler alle å sørge for å få nok søvn og heller legge treningsøkta på en tid på døgnet hvor du har god tid, har mat i magen og er uthvilt, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Dette skjer når du ikke sover en hel natt

UENIGHETER: Ekspertene er uenig om det er mer gunstig å trene om morgenen vs. ettermiddagen. De er derimot enige om at det er intensiteten på treningen som avgjør hvor mye du forbrenner. Foto: Shutterstock / lzf
UENIGHETER: Ekspertene er uenig om det er mer gunstig å trene om morgenen vs. ettermiddagen. De er derimot enige om at det er intensiteten på treningen som avgjør hvor mye du forbrenner. Foto: Shutterstock / lzf Vis mer

- Trening generelt øker forbrenningen, uansett hvilken tid du trener på

Ifølge Forskning.no har morgentrening imidlertid en god effekt på søvnen din.

– Det har god innvirkning på søvnen å legge treningen din til morgenen. Det er med på å kickstarte hodet på samme måte som hvis du utsettes for lys tidlig om morgenen, og det gjør at melatonin blir skilt ut tidligere om kvelden, sier Sofie Laage-Christiansen, som har skrevet doktorgrad ved Aarhus Universitet, og forsker på døgnrytme og depresjon, til nettstedet.

Men, så har vi dette med forbrenning. For det er ingen hemmelighet at selv om mange av oss trener for å opprette en god helse, ønsker nok de aller fleste også å se bra ut. Men når det kommer til trening må man uansett smøre seg med tålmodighet, for resultatene kommer dessverre ikke allerede etter første treningstime.

Men hvordan skal man trene for å forbrenne mest og kan morgentrening være med på å kickstarte forbrenningen vår? Her igjen er det uenigheter mellom ekspertene.

- Det er grunn til å tro at å trene om morgenen er et strålende kinderegg. Det er sannsynligvis en del høyere fettforbrenning dersom du tar en rolig økt på tom mage. De fleste har organisatoriske utfordringer med tiden sin. På morgenen kan man sikre seg med å stå opp før, veldig sjelden uforutsette ting som skjer om man ikke er alene med små barn og så videre. Selvsagt er det lurt å legge seg tidlig nok, slik at treningen på morgenen ikke går utover søvnen, forteller Andersen og legger til:

MORGENTRENING: Julie Rafoss mener at det er en myte at morgentrening bidrar til en mer langvarig forbrenning utover dagen. Foto: Privat
MORGENTRENING: Julie Rafoss mener at det er en myte at morgentrening bidrar til en mer langvarig forbrenning utover dagen. Foto: Privat Vis mer

Man får rett og slett en pang-start på dagen

- Veldig mange rapporterer om at litt aktivitet om morgenen gjør de mer aktive utover dagen. Stemmer dette vil jo det være den aller største gevinsten i forhold til både god form og forbrenning av fett. Man får rett og slett en pang-start på dagen.

Rafoss mener derimot at det er en myte at morgentrening bidrar til en mer langvarig forbrenning utover dagen.

- Trening generelt øker forbrenningen, men det gjør den uansett hvilke tid du trener på. Innsatsen på treningen er det som avgjør i hvor stor grad forbrenningen øker.

At det er treningen og intensiteten som avgjør er også Andersen enig i.

- Dette vil ha med intensiteten på treningsøkten å gjøre. Jeg klarer ikke å finne noe som gjør meg sikker på om dette er en myte eller om det stemmer rent fysiologisk, men at morgentrening i sum vil være bra for forbruket av kalorier i løpet av et døgn for en vanlig person, det er jeg sikker på, sier han.

- Vil morgentrening være med å kickstarte forbrenningen?

- Nei. Om du har mer mat i magen når du trener vil du yte mer og bedre og dermed forbrenne mer enn du gjør på morgenen når magen er så og si tom, forklarer Rafoss.

YOGA OM MORGENEN: - En yogaøkt på 20 minutter om morgenen og en løpetur på 40 minutter på ettermiddagen er strålende, forteller treningsekspert. Foto: Shutterstock / Evgeny Glazunov
YOGA OM MORGENEN: - En yogaøkt på 20 minutter om morgenen og en løpetur på 40 minutter på ettermiddagen er strålende, forteller treningsekspert. Foto: Shutterstock / Evgeny Glazunov Vis mer

LES OGSÅ: Bør du teste ut zumba, boot camp eller barre? Denne treningen passer for deg!

Det er absolutt innafor å trene to ganger om dagen

Er du en av dem som elsker å trene eller holde deg fysisk aktiv hver dag har du sikkert fått høre av venner og kjente at du risikerer å overanstrenge deg, eller at for mye trening ikke er bra. «Alt med måte» er det noe som heter, og til en viss grad gjelder dette også for trening.

Men hvis du foretrekker å trene både om morgenen og kvelden, er det ifølge ekspertene hverken «usunt» eller skadelig. Men det er spesielt én ting som er viktig.

- Dersom du får i deg tilstrekkelig med næring og sørger for å få nok hvile så går det fint å ha to økter på en dag. Jeg ville isåfall hatt styrketrening i den ene økta og kondisjon, tøying, yoga, pilates, svømming eller kampsport i den andre, for eksempel. Slik at man får to nokså ulike treningstyper, sier Rafoss. (Psst: Så ofte bør du variere treningen din!)

Hun får støtte fra Andersen som mener det absolutt er innafor å trene to ganger om dagen.

- Det trenger jo ikke være spesielt dramatisk og noe man trenger å rigge seg veldig til for. En yogaøkt på 20 minutter om morgenen og en løpetur på 40 minutter på ettermiddagen er strålende. Men trener man veldig mye og endel tøffe økter bruker man mye energi, så da er riktig matinntak viktig, sier han og legger til:

- For en del jenter som trener mye kan det være vanskelig å spise nok kalorier. Da er det spesielt lurt å spise mat som gir mye energi, som blant annet nøttesmør og avokado. Trener man mye med vektreduksjon som hovedmål – er det selvsagt om å gjøre å ha i seg mindre enn man bruker, men ikke mindre en at du lever bra og får med deg utbytte av treningen du gjør.

LES OGSÅ: Derfor bør du spise avokado hver dag

Til forsiden