TREN LITT: Du må ikke trene deg opp til et maraton for at det skal være vits i å trene. Noen øvelser her og noe der hjelper det også. FOTO: NTB Scanpix
TREN LITT: Du må ikke trene deg opp til et maraton for at det skal være vits i å trene. Noen øvelser her og noe der hjelper det også. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Nye treningsvaner

- Kjenner du på dørstokkmila? Senk ambisjonene

Ikke la treningen bli et blaff i januarkjøret, skriver KKs treningsekspert Christian Torp.

Det er starten på et nytt år, treningssentrene er overfylte og avisene pøser daglig ut artikler om dietter og råd for å ta av noen kilo. Du titter på treningstøyet, skoene står klare, men kommer ikke i gang i år heller. Kjenner du deg igjen?

La meg komme med fem gode grunner for at du skal bli mer aktiv i 2020, men først noen spørsmål til deg: Vil du ha bedre livskvalitet? Vil du forebygge sykdom? Vil du komme i bedre humør og ha mindre smerter i hverdagen? Svarer du ja på et eller flere av disse spørsmålene kan du lese videre:

Bedre livskvalitet:

KKs treningsekspert Christian Torp. FOTO: Astrid Waller.
KKs treningsekspert Christian Torp. FOTO: Astrid Waller. Vis mer

Trening har positiv effekt på din mentale helse. Tiden du setter av til trening og aktivitet er investering i egentid, og dette er viktig for at du skal ha det bra! Investeringen resulterer i økt velvære, bedre livskvalitet og mer overskudd i hverdagen.

Uansett om du trener for å bedre helsen, bli sterkere, få bedre kondisjon eller klare å holde følge med barna i hverdagen, vil regelmessig aktivitet alltid være positivt for din fysiske og psykiske helse. Trening reduserer stressnivået i kroppen og du tvinges til å fokusere på andre ting enn hverdagsjaget og to-do listene.

Husk at vi er skapt for å være i bevegelse og stadig flere får plager på grunn av en inaktiv hverdag. Etabler gode rutiner i dag som er varige hele året, ikke bare som et blaff i januarkjøret.

Forebygging av sykdom:

Kanskje den aller viktigste grunnen til at vi bør trene og være fysisk aktive! Forskning viser nemlig at regelmessig trening virker forebyggende på hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, høyt blodtrykk, diabetes type 2, beinskjørhet, artrose og flere kreftsykdommer.

Fysisk aktivitet er ifølge Norsk Helseinformatikk er god medisin mot lett depresjon, Parkinsons og Alzheimers sykdom. Vitenskapelige undersøkelser viser også at fysisk aktivitet gjør at du lærer bedre, blir mer kreativ og får bedre hukommelse.

Litt er bedre enn ingen ting:

Stort sett alle vet at regelmessig fysisk aktivitet er bra for både kropp og sinn. Til og med lett aktivitet har positiv effekt på blodsirkulasjonen, energiforbruket og blodsukkerregulering. Senk kravene til deg selv og legg opp et løp som passer inn i din hverdag. Det er en langt bedre følelse å mestre en kort økt enn skuffelsen du opplever når du ikke gjennomfører den tunge og lange økten du drømmer om.

Ikke sammenlikn deg med andre, være stolt over det du får til og sett deg mål som er realistiske. Du må ikke trene hardt eller få blodsmak i munnen for å oppleve helsegevinst. Anbefalingene fra norske helsemyndigheter er at vi skal være fysisk aktive med moderat til høy intensitet 30 minutter hver dag, samt å gjennomføre styrketrening for de store muskelgruppene to ganger pr uke. Dette bør vi få til alle sammen!

Husk at det ikke er en øvre aldergrense for trening, faktisk er det svært viktig for eldre å trene styrketrening som fallforebygging, samt for å redusere muskelsvinn og sikre god mobilitet, balanse og styrke.

LES OGSÅ: Styrketrening: Hvorfor er pulls ups så usannsynlig tungt?

TRENING: Litt trening er bedre enn ingen trening. FOTO: NTB scanpix
TRENING: Litt trening er bedre enn ingen trening. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Mindre smerter i hverdagen:

Muskel- og skjelettplager er den største årsaken til sykemeldinger i Norge. Ved flere plager og skader ser vi svært god effekt av styrketrening for å redusere smerte, noe som igjen vil redusere sykefraværet. Dersom du har artrose i knær og hofter er det dokumentert effekt av styrke- og balansetrening for å redusere smerter fra leddene. Styrker du omkringliggende muskulatur vil denne kunne avlaste det vonde leddet.

En stor andel av ryggsmerter vil reduseres og avta helt dersom du kommer i gang med tilpasset trening. Musklene og skjelettet må brukes for å vedlikeholdes, derfor er det svært viktig å røre på seg i hverdagen.

Finn ut av hva du liker og kom i gang, det spiller ingen rolle om det er dans, skogstur, gruppetimer, langrenn eller styrketrening. Har du smerter og plager i kroppen, kontakt helsepersonell og få råd om hvilken trening som kan hjelpe deg til å redusere smertene i hverdagen.

Bedre humør:

Endorfiner omtales gjerne som kroppens lykkehormoner og bidrar blant annet til at du kommer i bedre humør. Etter en treningsøkt frigjøres endorfiner og du opplever en følelse av mestring og glede. Jeg tror aldri jeg har møtt noen som har angret på at de har gjennomført en treningsøkt, gått en tur eller dratt i svømmehallen.

De aller fleste forteller meg om den gode opplevelse og følelsen de får i kroppen etter aktivitet. Når du føler deg glad og fornøyd synes dette på deg, og dette vil smitte over på venner, familie og kolleger!

Fortsatt usikker på om trening og aktivt er verdt å investere tid i? Gå deg en tur, ta noen knebøy foran kjøkkenbenken eller avtal en treningstime med en venninne, du kommer ikke til å angre, tro meg!

LES OGSÅ: Slik blir du kvitt rastløse ben