MORGENRAVE: Slik gikk det da vi testet morgenrave. FOTO: NTB Scanpix
MORGENRAVE: Slik gikk det da vi testet morgenrave. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Alternativ trening:

KK tester morgenrave: - Du glemmer at du trener

Blir dette den nye treningstrenden i Norge?

Å løpe en mil på mølle er ikke for alle. Det samme gjelder å løfte manualer inne på treningssenteret. Noen elsker det, mens andre skulle helst funnet på noe annet.

Selv er jeg på utkikk etter å teste nye ting. Treningsformer som gjerne skjer utenom gruppetimene på Sats - selv om de er ganske fine de og.

Det hele begynte med at Stine Hartmann, tidligere KK-kollega, PT, og også kjent som «Farmen-Stine», la ut videoer på sosiale medier av at hun dansa med titalls andre mennesker 07.00 på morgenen. «Morning Beat», heter det.

- Det er et rusfritt arrangement som har et oppmøte på rundt 150 mennesker hver tredje tirsdag, forteller grunnleggeren Marjana Bøstrand til KK.

Disse menneskene møtes grytidlig om morgenen for å danse. Arrangementet starter klokken 06.30. Musikk, spilt av to ulike DJ-er, spilles frem til klokken 09.00 Deretter kan du delta på en økt med yoga som varer i en times tid.

Se hvordan det gikk da KK deltok på Morning Beat her:

Slik får hundrevis av mennesker 10 000 steg på skrittelleren før klokka blir 08.00. Vis mer

Akkurat nå befinner Morning Beat seg i Oslo hver tredje tirsdag, men målet til Bøstrand er å utvide.

- Vi har nettopp åpnet opp i København, men har også kontakter i Trondheim, Tromsø og Kristiansand, sier hun og fortsetter:

- Vi ønsker at flest mulig skal komme og prøve, og forhåpentligvis gjøre det om til en hverdagsrutine.

- Blir som regel 10 000 skritt

Jeg tok med meg venninnen min Angelica for å prøve ut konseptet. Der møtte vi også Stine Hartmann, som er en av dem som har gjort dette til en del av rutinen sin.

- Det som er så bra med å trene ved å danse, er at du neste glemmer at du trener! Det er så kul musikk som gjør at kroppen din bare flyter med. Plutselig merker du at du har svetta litt og samla litt skritt!

- Hvor mange skritt måler klokka di etter en økt her?

- Hvis jeg tar i skikkelig, så blir det som regel 10 000 skritt, forteller Hartmann.

Stine Hartmann. Foto: Astrid Waller
Stine Hartmann. Foto: Astrid Waller Vis mer

Flere spennende treningsformer

Ikke alle har mulighet til å danse bort morgenen. Da er det bra det finnes mange morsomme øvelser du kan gjøre hjemme på stuegulvet ditt!

Desiree Andersen, PT og influenser bak bloggen FitFocuse, deler daglig kjempemange gode tips til hvordan man kan trene kreativt hjemme. En av øktene hun kan anbefale er å bruke sklimatter!

Utfør hver øvelse i 30 sekunder - gå direkete til neste. Fullfør 2-4 runder. Vis mer

- Du kan enkelt - og med liten plass - få en effektiv økt for hele kroppen. Ikke bare styrke, men også puls og bevegelighet, sier Andersen og fortsetter:

- Ved trening på ustabilt underlag, som dette er, utfordrer man også balanse og kjernemuskulatur, noe som kan hjelpe en å prestere bedre. Ikke bare i hverdagen, men også i andre treningsformer.

Spennende treningstrender

For tre år siden skrev KK om treningstrenden ved navn «JumpGYM». Da treningssenteret JumpLife, som er lokalisert i New York, åpnet opp for en time for hoppeglade mennesker, rant det inn med nysgjerrige treningsentusiaster.

Salen til treningssenteret er full av trampoliner og økten «JumpGYM» er en intens cardiotime som trener hele kroppen. Har du sett det før? Sjekk ut videoen under for å se hva det går ut på.

Napersice

«Napercise» er nok et konsept som føyer seg inn i rekka av pussige treningstrender – hvis man i det hele tatt kan kalle soving for trening. I så fall trener vi ganske mye! Dette er en trend som har oppstått i Storbritannia, og konseptet er fortsatt såpass nytt at det gjenstår å se om det er lønnsomt å selge noe du kan få gratis hjemme.

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: