TRANSFORMER PÅ SATS: KK.no fikk være med og teste SATS' nye treningskonsept Transformer før sommeren. Få vurdering og mer info lenger nede i saken! Foto: SATS
TRANSFORMER PÅ SATS: KK.no fikk være med og teste SATS' nye treningskonsept Transformer før sommeren. Få vurdering og mer info lenger nede i saken! Foto: SATS Vis mer

Treningskonsept

Klar for å «Transformere» kroppen?

- Fettforbrenning og styrketrening samlet i én effektiv økt.

Høsten er for alvor i gang, og SATS er blant treningskjedene som nettopp har lansert de nye timeplanene sine.

Blant nyhetene er GRIT, Strong Mama og TdF-cycling. I tillegg har de splitter nye timene DeadBall (trening med ball) og Transformer kommet på planen på utvalgte sentre.

KK.no fikk være med og teste både DeadBall og Transformer før sommeren, og inntrykket var veldig bra.

Se video fra da KK.no testet Transformer nedenfor:


[obj:media:11361]



LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

BURET: Slik ser Transformers-buret ut. Treningen foregår i ulike "stasjoner" - hvor du gjør én og én øvelse. Denne sirkelen med øvelser gjentas så mange ganger man har tid iløpet av timen.  Foto: SATS
BURET: Slik ser Transformers-buret ut. Treningen foregår i ulike "stasjoner" - hvor du gjør én og én øvelse. Denne sirkelen med øvelser gjentas så mange ganger man har tid iløpet av timen. Foto: SATS Vis mer

Fettforbrenning og styrketrening

Når man hører ordet Transformer, tenker nok de fleste av oss på filmene og lekene med samme navn. Timen på SATS dreier seg imidlertid om noe helt annet enn leking. Her skal du faktisk, gjennom trening, «transformere» kroppen.

Transformer er rett og slett en tøff kombinasjon av styrke- og kondisjonstrening som foregår i et «stålbur» ute i treningsstudioet.

– Transformer er fettforbrenning og styrketrening samlet i en effektiv økt på 30 eller 45 minutter, forteller Randi Christensen, som er gruppetreningsansvarlig i SATS, og var med på testen - som ble holdt av SATS-instruktør og PT Pernilla Gunnskog.






LES OGSÅ: Puster du feil når du trener?

Vil ha med gutta også

Ett av målene med det nye konseptet, er å få med enda flere - og da gjerne menn, på gruppetimer.

I Transformer får man en svært effektiv økt, da gruppen kun består av 16 personer (maks). Dette gjør at instruktøren får mulighet til å følge opp deltagerne veldig tett, og gir god instruksjon.

Økten foregår i en slags sirkeltreningsform - hvor man flytter seg fra øvelse til øvelse inne i «stålburet» - som er fullt av utstyr.

– Det er egentlig ikke et bur, men heller et stort treningsapparat med ulike stenger, slynger og innfestinger for kabler og vektstenger. Du kan også gå armgang eller kjøre kroppshevinger i «buret», forklarer Christensen.

LES OGSÅ: Trikset som får deg på trening NÅ

TØFF STYRKE: Det er mye tøff styrke i løpet av timen. Det som er morsomt - er at det er en del "nye" øvelser du kanskje ikke gjør så mye ellers. Derfor rekker du heller ikke kjede deg.  Foto: Per Ervland
TØFF STYRKE: Det er mye tøff styrke i løpet av timen. Det som er morsomt - er at det er en del "nye" øvelser du kanskje ikke gjør så mye ellers. Derfor rekker du heller ikke kjede deg. Foto: Per Ervland Vis mer

Passer for alle

I løpet av de 30 eller 45 minuttene timen varer, er det mye fokus på tunge styrkeøvelser. Og det kjappe tempoet mellom de ulike øvelsesstasjonene skal også bidra til å styrke kropp og kondisjon.






Ifølge instruktør Pernilla Gunnskog, som ledet vår testtime, kan konseptet passe til de aller fleste - uavhengig av fysisk form.

- Du bør nok ha trent litt, men det kan absolutt passe alle. Du kan jo modifisere øvelsene underveis, så sånn sett er det noe for alle, sier hun.

Christensen tror mange vil kunne se likheter mellom Transformer og såkalt CrossTraining; du har en instruktør som følger opp tett, du utfordrer hele kroppen, og du møter øvelser og utfordringer som er helt nye.

Gunnskog vil anbefale å gå regelmessig på timen, for best effekt.

- Jeg ville anbefale å gå på Transformer to ganger i uken, kombinert med annen trening da selvsagt, sier hun.

Se flere bilder fra Transformer-testen nedenfor:


Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
TØFF STYRKE: Det er mye tøff styrke i løpet av timen. Det som er morsomt - er at det er en del "nye" øvelser du kanskje ikke gjør så mye ellers. Derfor rekker du heller ikke kjede deg. Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland
Pernilla Gunnskog var instruktør da KK.no testet Transformer på SATS Bislett. Foto: Per Ervland





LES OGSÅ: Så ofte må du trene for å se resultater

KK.NO TESTER TRANSFORMER:

Om timen:
Transformer er et konsept som hovedsakelig er bygget opp som en form for sirkeltrening. Du går fra øvelse til øvelse («sirkelen» med øvelser gjennomføres flere ganger avhengig av hvor mye tid man har), og varierer mellom tung styrke, kondisjon, balanse, kjernetrening og spensttrening. Det er også en rekke nye øvelser (som for eksempel tautrekking), så det blir litt mer oppfriskende og morsommere enn «vanlig» sirkeltrening.

Alt i alt får du trent og utfordret hele kroppen i løpet av de 30 eller 45 minuttene timen varer, akkurat slik det loves. Jeg tror imidlertid at 30-minutterstimen vil være best som variasjon til annen styrketrening i sal eller gruppetime. Skal du få skikkelig god kondisjonseffekt må du nok på en 45 minutters time - så fremt du ikke er veldig god på å få opp makspulsen fort.

Faren med slike sirkeltreningskonsepter er nemlig at man tar små «pauser» når man bytter øvelse, og det gjør at pulsen daler fort. Her er mye avhengig av selvdisiplin og viljestyrke - du må være god på å presse deg selv, og ha et ønske om å oppnå noe, ellers kan det fort bli en del «slækking». I tillegg er det veldig viktig at du har en flink instruktør, som har tid til å presse hver deltager - noe vi hadde under vår time.

Dette er, som instruktøren sier, en time som passer for de aller fleste - kvinner og menn. Siden øvelsene er tunge og tempoet høyt, kan det imidlertid være lurt å være i sånn ok fysisk form. Da er det enklere å holde tempoet oppe, uten å skade seg.

Oppsummert:
Oppsummert synes jeg Transformer er et bra konsept, og jeg har stor tro på at dette kan falle i smak hos gutta. For jentene der ute vil jeg anbefale det som variasjon til annen styrketrening (30 minutter) eller kondisjonstrening (45 minutter).

I likhet med DeadBall tror jeg det å kun trene Transformer fort kan bli litt kjedelig - hvertfall hvis du er glad i trinn, musikk og koreografi - som det er null av her. Det kan derfor være lurt (også for å forbedre formen) å variere mellom de ulike timene du går på.

Terningkast:
kkkkkk (4/6)

Mer info om timen og hvilke sentre som holder den, finner du på SATS' hjemmeside

LES OGSÅ: Spis riktig når du trener

KK.no har tidligere testet:

KK.no har tidligere testet en rekke ulike gruppetreningstimer og treningskonsepter på sentre rundt om i landet.

Her finner du mer info om disse:
• Chairtease - Nike Blast
• PowerStep - SATS
• Powerstrip - Nike Blast
• Shape - SATS convention
• Zumba - Treningshuset
• Parkour - SATS convention
• Boot Camp - Fitness.xpress
• RåSterk – Treningshuset
• Waterball - Elixia
• SH’BAM – SATS
• FightCircuit - SATS
• IntervallFlex - Friskis&Svettis
• Budokon - Elixia
• Nike Get Fit - SATS
• Burlesque - Elixia
• Cardio Step Interval - Elixia
• Catslide - NIH Fitness Convention
• Pilates Reformer – Pilates Room
• CrossFit – NIH Fitness Convention
• Poledancing – Sometimes poledancing studio
• Kinesis – StudioDay
• ViPR – SATS
• 500 Kcal – Elixia
• TRX – Krønsj
• Fit for Beach – Elixia
• DeadBall – SATS

LES OGSÅ: Slik blir du en bedre løper


Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: