Klatring:

- Klatring fører til utvikling av utholdenhet, økt styrke og smidighet

Noe å teste ut denne sommeren?

KLATRING: Klatring kan deles inn i to hovedkategorier; tauklatring og buldring. FOTO: NTB Scanpix
KLATRING: Klatring kan deles inn i to hovedkategorier; tauklatring og buldring. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Klatring er en aktivitet de fleste kanskje forbinder med risikosport i bratte fjellvegger. Men klatring trenger absolutt ikke å være like ekstremt som overnatting i hengende telt flere tusen meter over bakken. For visste du at det faktisk kan være en utrolig effektiv treningsform - som absolutt alle kan gjøre?

Ikke bare er klatring god trening for både overkropp og grepsstyrke, men det styrker også kjernemusklatur, balanse, smidighet og utholdenhet. I tillegg er det mentalt utfordrende, sosialt og ikke minst: veldig morsomt!

Eier av Godtrening AS og Cand.Scient. ved Norges Idrettshøyskole, Guri Brekke, sier til KK at man som mosjonist har mye å tjene på å velge seg en allsidig aktivitet - og at klatring fint kan være den treningsformen man prioriterer.

- Klatring fører til utvikling av utholdenhet, noe økt styrke og smidighet. Foregår klatringen utendørs vil man i tillegg få bonus av sollyset, sier Brekke.

LES OGSÅ: - Dette er en av de aller smarteste måtene å trene på for dem som ønsker å stramme opp

Må supplementeres

Hun mener likevel at klatring alene kan gi minimale endringer om målet er å øke muskelmasse og forbedre kondisjonen. Det kan derfor være lurt å velge flere aktiviteter ved siden av som har en effekt på disse punktene - for eksempel løping, svømming, sykling eller styrketrening.

Effekten av selve klatringen vil også avhenge av hvilken form man er i fra før.

- Er man inaktiv vil man få en eksplosjon av flere ulike endringer og betydelig fremgang når man starter med trening. Er man derimot moderat til godt trent vil endringene være mindre og mer spesifikke, sier Brekke.

Rask fremgang

Maria Øverjordet jobber hos Klatreverket og har mange års erfaring med klatring som treningsform. Hun sier til KK at da hun selv begynte å klatre hadde hun ikke trent på nesten 10 år. Hun merket derfor en rask fremgang - kroppen forandret seg og hun ble mye sterkere på kort tid. Etter hvert begynte hun også med styrketrening ved siden av, først mest som skadeforebygging, og etter hvert også for å prestere bedre i veggen.

Tauklatring og buldring byr på litt ulike utfordringer, da tauklatring krever god utholdenhet, mens buldring ofte krever mer av den eksplosive styrken. Foto: NTB Scanpix
Tauklatring og buldring byr på litt ulike utfordringer, da tauklatring krever god utholdenhet, mens buldring ofte krever mer av den eksplosive styrken. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- I dag kjenner jeg dødssterke klatrere som aldri løfter en eneste vekt, og folk som pumper så jernet spruter og klatrer på samme nivå. Konklusjonen på om man bør trene noe annet ved siden av klatringen er altså «smak og behag», spør du meg.

For henne er klatring først og fremst moro, og så er det bare en kjempebonus at man i tillegg blir godt trent av det.

LES OGSÅ: HIIT er årets treningsform.

Et liv før og et liv etter

- Når du snakker med folk som klatrer vil du få mange ulike historier. Javisst er klatring supert for kroppen, men i tillegg får hodet lov til å være med på leken. Du må finne riktig løsning for å komme deg opp; høyre der, venstre dit... Og kanskje synes du det er utfordrende med høyden? Min opplevelse er at utfordringene jeg møter og overvinner i klatreveggen kan overføres direkte til andre deler av livet.

For Øverjordet var det et liv før klatringen, og et liv etter.

- Livet mitt har tatt så mange positive vendinger etter at jeg tok på meg klatreskoene for første gang. Jeg håper og tror at mange der ute vil få like mange gode opplevelser med klatring som meg - ute eller inne, høyt eller lavt, horisontalt eller vertikalt, sier Øverjordet.

- Har du merket noe til at klatring har blitt mer populært de siste årene?

- Det er ikke noen tvil om at populariteten har eksplodert i det siste! Nå klatrer jo «alle». Nettopp det er skikkelig kult med klatring, at du finner alle mulige typer mennesker; fra hippies som bor i bilen til bankdamer med Tesla. Dessuten finnes det ingen øvre aldergrense, sier Øverjordet engasjert.

LES OGSÅ: Reidun (87) trener fire ganger i uken: - Livet mitt består nå i grunn bare av å trene, og jeg elsker det!

Utstyr man trenger

Og er man helt nybegynner uten noen som helst forkunnskap om dette, har det dukket opp mange flotte innendørs klatresentre de siste årene, med ruter i alle vanskelighetsgrader og både kurs og grupper som passer de fleste.

- Klatring krever ingen spesielle forkunnskaper, men for å sikre en annen person er det nødvendig med et nybegynnerkurs. For tauklatring innendørs trenger man klatresele og klatresko, for buldring er kun klatresko nødvendig. Dette leier du på klatresenteret.

- Hva er buldring?

- Klatring kan deles i to hovedkategorier: tauklatring og buldring. Tauklatring sier seg selv, mens buldring først begynner å gi mening når en vet at ordet kommer fra det engelske «boulder», altså stor stein.

Buldring er klatring på store steiner ute eller lave vegger inne, uten sikring - men med myke matter man kan falle ned på.

- Tauklatring og buldring byr på litt ulike utfordringer, da tauklatring krever god utholdenhet, mens buldring ofte krever mer av den eksplosive styrken. Kanskje en kan sammenligne tauklatring med maraton og buldring med sprint? Uansett får du utfordret både muskler, balanse og fleksibilitet.

- Og til slutt: hvorfor synes du at folk bør begynne å klatre?

- Klatring er i utgangspunktet en aktivitet som passer alle med normal helse, og det er ikke nødvendig å være i spesielt god fysisk form for å mestre det. Når du klatrer tenker du ikke «nå trener jeg», du tenker bare på det du gjør akkurat der og da. Vanskelighetsgraden bestemmer du selv, og det beste: det går aldri tomt for utfordringer!

LES OGSÅ: Vi oppfylte klatredrømmen til den supersporty dama Reidun (87)

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer