LA OM LIVSSTILEN: Etter to forholdsvis tette graviditeter satt Klaudia igjen med flere kilo for mye på kroppen. Gjennom en total endring av livsstilen, klarte hun å gå ned hele 42 kilo. FOTO: Privat
LA OM LIVSSTILEN: Etter to forholdsvis tette graviditeter satt Klaudia igjen med flere kilo for mye på kroppen. Gjennom en total endring av livsstilen, klarte hun å gå ned hele 42 kilo. FOTO: Privat Vis mer

Livsstilsendring

Klaudia la om livsstilen - gikk ned 42 kilo

- Etter hvert fant jeg ut at det som skulle til var et balansert kosthold, stahet og utholdenhet. Jeg sluttet å tenke «jeg er på diett» og tenkte heller «jeg spiser passe».

– Jeg får så ofte spørsmål om hvordan jeg som alenemor for to små barn har klart å gå ned så mye i vekt. Jeg håper derfor at min historie kan inspirere andre, sier Klaudia Orenkiewicz.

Tobarnsmoren kommer opprinnelig fra Polen og har bodd i Norge i mer enn 14 år. Her trives hun godt i jobben som personlig assistent, hvor hun blant annet hjelper eldre og syke med hverdagsoppgaver.

Men i likhet med mange andre kvinner, opplevde Klaudia at hun etter to forholdsvis tette graviditeter satt igjen med noen kilo for mye på kroppen.

Med lange arbeidsdager og aleneansvar for barna Viktor (4) og Zofia (2,5) var det lite rom i hverdagen for trening. På det meste veide den 170 cm lange kvinnen 104 kilo.

– Det var min egen feil da jeg ikke tenkte nok over hva og hvor mye jeg spiste. Jeg hadde nok en innstilling om at jeg «spiste for to», men i etterkant har jeg skjønt at dette slett ikke er nødvendig, sier hun.

Hadde ikke energi til å gå tur med barna

De første månedene etter den siste graviditeten var imidlertid tøff. Klaudia følte seg stresset og slet med dårlig helse. Situasjonen ble dessuten ikke bedre av at hun ble alenemor da datteren bare var seks måneder gammel.

– Med to små hjemme var hverdagen travel og med de ekstra kiloene var det veldig vanskelig. Jeg hadde problemer med å sove, jeg hadde rygg- og leddsmerter og slet med kortpusthet. I tillegg hadde jeg dårlig kroppsbilde og selvtilliten var på bunn. Jeg hadde et sterkt ønske om å være i bedre form, men trodde aldri at jeg ville klare å gå ned så mange kilo, sier hun.

Selv om situasjonen på mange måter føltes håpløs, visste Klaudia at hun måtte ta grep for å endre livsstilen sin. Det første hun gjorde var å begynne å spasere til matbutikken for å handle.

– Jeg brukte tvillingvogn slik at jeg kunne ta med meg begge barna, maten la jeg i kurven under vogna. På vei hjem måtte jeg gå opp en ganske bratt bakke. Den første gangen husker jeg at jeg var så sliten at jeg måtte stoppe halvveis.

– Men jeg sa til meg selv at dette var nok et tegn på at jeg måtte gjøre endringer, jeg ville ikke være en alenemor som ikke klarte å gå tur med barna sine fordi hun ikke hadde energi.

Sluttet å tenke «jeg er på diett»

De neste dagene brukte Klaudia på å google ulike dietter og startet på et par kurer som var av det mer ekstreme slaget.

– I starten trodde jeg at jeg måtte spise radikalt mye mindre og at jeg kun kunne spise grønnsaker. Men etter hvert fant jeg ut at det som skulle til var et balansert kosthold, stahet og utholdenhet. Jeg sluttet å tenke «jeg er på diett» og erstattet tankene med at «jeg spiser passe». Det var det som hjalp meg mest, sier hun.

For å gå ned i vekt fokuserte Klaudia blant annet på å drikke mer vann, samt å spise fire måltider om dagen. Hun talte ikke kalorier, men spiste mindre porsjoner enn hun hadde gjort tidligere.

Hun sluttet helt å spise snacks mellom måltidene og passet alltid på å ta med seg ekstra mat til lange arbeidsdager. Slik ble hun ikke fristet til å kjøpe noe usunt på farten.

– Jeg begynte også å benytte alle de mulighetene jeg hadde til å gjennomføre fysisk aktivitet i hverdagen. I stedet for å ta heisen, valgte jeg trappen. Jeg gikk også av bussen, trikken eller toget et godt stykke før jeg var fremme, slik at jeg kunne ta den siste delen av ruten til fots.

– Jeg meldte meg til og med inn på et treningssenter, til tross for at jeg ikke ante hvordan jeg skulle betjene de forskjellige treningsapparatene. Men jeg lærte det etter hvert og innså at ingen vet alt første gang de går på trening, smiler hun.

SLUTTET Å VENTE PÅ DET PERFEKTE ØYEBLIKKET: - Jeg kvittet meg med alle negative tanker og begynte å handle, sier Klaudia. FOTO: Privat
SLUTTET Å VENTE PÅ DET PERFEKTE ØYEBLIKKET: - Jeg kvittet meg med alle negative tanker og begynte å handle, sier Klaudia. FOTO: Privat Vis mer

Gikk ned 42 kilo på 12 måneder

Til Klaudias store overraskelse begynte nålen på badevekten raskt gå i riktig retning, noe som motiverte henne til å stå på enda mer. På bare 12 måneder klarte hun å gå ned hele 42 kilo!

I dag veier hun 62 kilo og er i bedre form enn hun noen gang har vært før. Fremgangen og sitt nye liv dokumenterer hun på Instagramkontoen Mommy in Oslo, hvor hun har fått flere tusen følgere.

– Nå kan jeg gå mange kilometer på tur. Jeg er nesten aldri sliten, tenker positivt og smiler. Jeg er glad i meg selv og takknemlig for at jeg klarte dette, sier hun.

– Det hele skjedde fordi jeg sluttet å vente på «det perfekte øyeblikket». Jeg kvittet meg med alle negative tanker, som at jeg ikke hadde tid på grunn av mye jobb. I stedet begynte jeg å innføre mindre forbedringer umiddelbart.

Vanskelig å holde vekten stabil

Kristin Søfteland Sandvei jobber som klinisk ernæringsfysiolog ved Overvektspoliklinikken på Sykehuset Østfold HF og driver bloggen Ernæringsfokus.no.

Hun synes det er veldig imponerende at Klaudia har klart å gå ned så mye på ett år, men sier man må være klar over at dette betyr at bare halvparten av jobben er gjort.

– Like vanskelig og ofte vanskeligere, er det å holde vekten stabil og unngå å gå opp igjen i vekt. Kroppen vil alltid hige etter den høyeste vekten man har hatt, i tilfelle det skulle bli hungersnød! Når man går ned i vekt vil energimetabolismen reduseres, det betyr at kroppen trenger mindre energi i form av mat og drikke for å holde seg stabil i vekt, sier hun.

Ifølge ernæringsfysiologen er det vanlig at man går ned ganske raskt i begynnelsen av livsstilsendringen og at det jevner seg ut etter hvert.

Anbefalt vektreduksjon per uke er 500 gram til en kilo, noe som tilsvarer et kalorikutt på 500-1000 kcal per dag. I tillegg anbefales det å være i fysisk aktivitet.

– Mitt råd er å ikke følge noen diett! Det har ofte god effekt på vekten, men man klarer som regel ikke følge dietten over tid, faller tilbake til gamle vaner og går opp igjen i vekt. Ofte mer enn det man veide i utgangspunktet.

– Spis heller variert og ha et kosthold med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrens inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker, sier Sandvei.

Dette kostholdet er i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger og vil stort sett ikke gi behov for ekstra tilskudd av vitaminer eller mineraler, med unntak av vitamin D.

Dersom du er i tvil kan du ta en blodprøve hos fastlegen for å bekrefte eller utelukke mangler som kan behandles med tilskudd. Oppstart av tilskudd bør gjøres i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

IKKE GÅ NED FOR RASKT: En for rask vektnedgang, vil ifølge klinisk ernæringsfysiolog Kristin Søfteland Sandvei kunne føre til at man går raskt opp igjen. FOTO: Privat
IKKE GÅ NED FOR RASKT: En for rask vektnedgang, vil ifølge klinisk ernæringsfysiolog Kristin Søfteland Sandvei kunne føre til at man går raskt opp igjen. FOTO: Privat Vis mer

Viktig å holde seg fysisk aktiv

Fysisk aktivitet er ifølge Sandvei en betydningsfull faktor for å holde vekten stabil.

Det er også viktig å være klar over at energimetabolismen endres når man går ned, slik at kroppen vil trenge mindre energi enn tidligere.

Mat med lav energitetthet, som for eksempel gulrøtter og kylling, er mer gunstig enn mat med høy energitetthet, som potetgull og kjøttdeig. Disse matvarene metter også bedre. Mat med mye fiber gir også god metthetsfølelse uten å gi for mye energi, dette kan være grønnsaker, frukt og grove kornprodukter.

Vann er den beste tørstedrikken, men drikke som lettbrus, saft, te og svart kaffe er bedre alternativer enn energirik drikke som vanlig brus, juice, iste og kaffe latte, råder hun.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: